„Az internetes üzenetküldő szolgáltatások a tendencia szerint egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kommunikáció azon területéből, melyet korábban kizárólag az SMS uralt” – mondta Solt Ádám, az internetet.hu távközlési szakértője. De vajon miért terjednek ilyen dinamikusan ezek a szolgáltatások? Valószínűleg leginkább azért, mert ingyenesek (ha nem lépjük túl az adatforgalmunkat), és számos extra szolgáltatást is kínálnak, mint például a kép, videó, hangulatjel, tartózkodási hely küldése.
Ugyanakkor vannak olyan tényezők, amelyek lassítják az üzenetküldő applikációk térhódítását. A legfőbb bökkenő mindjárt az, hogy használatukhoz okostelefonra van szükség. Bár napjainkban az egyszerűbb típusok már viszonylag olcsón megvásárolhatóak a nyugati országokban, a világ nagy részén azonban az emberek egyszerűen nem engedhetik meg maguknak pénzügyileg ezeket a modelleket sem. A másik jelentős bökkenő az, hogy a telefon mellé szükség van egy nagyobb adatforgalmat tartalmazó mobil internetcsomagra is, amelyek – bár díjuk egyértelműen csökken, ahogy az internetet.hu mobilinternet összehasonlításából is látszik – még mindig nem olcsók a szolgáltatóknál. Emellett az üzenetküldő appok egyelőre nem képesek a gép–ember kommunikációt (azaz automatikus üzeneteket) biztosítani, amely SMS-ek formájában egyre jobban kezd elterjedni (pl. napi időjárás-előrejelzés, automatikus emlékeztetők).
Az MIM (Mobile Instant Messaging) valószínűleg legyőzi majd az SMS-t, a győzelem azonban az üzenetküldés globális piacán csak lokális lehet, egyelőre.
Fogunk tudni még 3 év múlva is SMS-ezni vagy nem?
Itthon az új ügyfelek előfizetésük kiválasztásakor napjainkban is fontos tényezőként veszik figyelembe az SMS díját, amiből az látszik, hogy igenis használják. Mint azt korábban említettük, a gép által generált automatikus üzenetek (A2P, application-to-person) is mindinkább teret hódítanak maguknak. Ilyen lehet például az automatikus emlékeztető SMS, amelyet fogorvosunktól kapunk az előre bejegyzett vizsgálat időpontjáról. A Tyntec amerikai mobilszolgáltató és az ABI Research technológiai kutatóintézet szerint 2015-ig évi 314 milliárdra nő az ilyen automatikus SMS-ek száma.
Mostanra a Facebook is használja az SMS-t, hogy a fejlődő országokban gyorsabban tudjon terjeszkedni, és Twitteren is lehetőség van arra, hogy SMS útján jelentessünk meg tweeteket. Más, kisebb fejlesztők is igyekeznek kihasználni az A2P üzenetküldés előnyeit, amelytől azt remélik, hogy segít növelni a letöltések számát és a potenciális vásárlók elérését.
Összességében a tendenciák azt mutatják, hogy a nyugati országokban bizonyos területeken háttérbe szorul majd az SMS, de eltűnésétől koránt sem kell tartanunk, mivel a nagyvállalatok még mindig komoly üzleti lehetőségeket látnak a használatában. A fejlődő országok esetében pedig jó eséllyel még évekig nem kell azzal számolnunk, hogy a P2P kommunikáció kiüti az SMS-ezést. Így, bár jelentős átalakulásról beszélhetünk, korszakváltást kiáltani még korai lenne – mondta Solt Ádám.