Testreszabott szolgáltatások kicsiknek

A hazai kis- és középvállalati szektornak egyre komolyabb piaci kihívásokkal kell szembenéznie. A sikeres működés nagyobb szervezettséget és hatékonyságot igényel, amelynek egyik eszköze az informatika lehetőségeinek a kihasználása. Bár e kör egészen másképp működik, mint a nagyvállalati szektor, mégis tévedés lenne azt gondolni, hogy az informatika terén más szolgáltatásokat igényelnek. Nem mást, ugyanazt, csak rájuk szabott feltételekkel

A kis- és középvállalatoknak (kkv) igen sok cég - köztük informatikai és tanácsadó - kínál testreszabott szolgáltatásokat, figyelembe véve speciális igényeiket. De létezik számos olyan IT-üzleti folyamat is, amelytől a nagyok és a kisebbek élete egyaránt kiszámíthatóbbá, jobban finanszírozhatóvá válik. Ilyen az outsourcing, az integrált vállalatirányítási rendszer vagy az e-kereskedelem. Sőt lehet, hogy a kkv-k a versenyképességük érdekében még inkább ki tudják használni az IT-megoldásokkal elérhető átláthatóbb működésből származó előnyöket. Csakhogy sem az infrastruktúra, sem a költségek oldaláról, és valljuk meg, sokszor tudatilag sincsenek felkészülve arra, hogy bármilyen szolgáltatás adekvát legyen a számukra. Az elmúlt években ugyan érezhető a hazai kkv-k igénye a minőségi IT-szolgáltatásra, a nagyvállalatoknál végbement paradigmaváltás a kicsiknél mégis csak a kezdeteknél tart.

Felértékelődött információ Míg egy nagyvállalat talán megengedheti magának, hogy sok szakértővel, heterogén környezetben működjön, a kisebb cégeknek az egységes technológia különösen fontos. Náluk ugyanis viszonylag szűk menedzsment - sokszor a tulajdonos egy személyben - dönt a vállalat méretéhez képest nagy összegű beruházások megvalósításáról. - Az ő számukra éppen ezért sokszorosan fontos, hogy a naprakész információt könnyedén elérjék, mégpedig megfizethető áron - hangsúlyozza Papp Zoltán, a Volán Elektronika Rt. vezérigazgató-helyettese. - A korábban mindössze adatfeldolgozásra használt vállalatirányítási szoftver - még akkor is, ha az adott vállalat sem méretében, sem pedig struktúrájában nem változott - az átlátható működés eszközévé válik: az operatív döntéseket ezzel gyorsabban és az aktuális adatok ismeretében tudják meghozni. Sőt a rendszer azáltal, hogy a napi döntéseket segíti, stratégiai kérdéssé is válhat. - Míg korábban elsősorban a kereskedelem területéről kerültek ki az ügyfeleink, ma már egyre több gyártó, illetve szolgáltatást nyújtó kisvállalkozás ismeri fel az integrált vállalatirányítási rendszerekben rejlő lehetőségeket - teszi hozzá a szakember. Ez persze nem azt jelenti, hogy a kisvállalatok eddig nem használtak számítógépet és különböző, a működésüket könnyítő szoftvereket. Csakhogy az egyes részterületekre kialakított, egymástól függetlenül működő követőprogramok a mai kihívásokra már nem jelentenek megoldást. Az igények körvonalazódásával mintha az integrált vállalatirányítási rendszerek piaci kínálata is tisztulna. A szállítók specializálódnak, és egy-egy nagyobb fejlesztő alaprendszerhez kapcsolódnak, tehát egyfajta szabványosodás figyelhető meg e téren. Ez megkönnyíti a biztonságos választást, de azért még így is maradnak kérdések, például a beruházás megtérülését illetően.

Ugyanazt kérik, másképpen

 - Tévedés azt gondolni, hogy a kisebb vállalkozás kevesebbet vár el az integrált vállalatirányítási rendszertől, mint a nagyvállalat. A fő különbség a rendszert használók számában és a döntési folyamatok gyorsaságában van - állítja Biber Attila, a Microsoft Business Solutions üzletágvezetője.

Tehát hiába kisebb a vállalkozás mérete, az ERP rendszernek ugyanúgy számos funkcióját - internetes megjelenés, kulcs üzleti indikátorszámok (KPI), döntést támogató eszközök, grafikonos eredménymegjelenítés, CRM funkciók - használja, sőt.

- Kifejezetten olyan komplex, erősen testre szabható alaprendszert szeretnének, amely az igények változásával extraköltség nélkül bővíthető, és biztonságos. Nem egy nagy rendszer csökkentett funkcionalitású változatát szeretnék megvásárolni - hangsúlyozza a Microsoft szakértője. A Microsoft CRM rendszere például meg tud jeleníteni a call centerhez szükséges adatokat. Szükség esetén maga a rendszer is kiépíthető, még akkor is, ha jelen pillanatban ennek a technikai költsége túl magas a kkv-szegmensnek, valamint valós igény sincs rá.

A kicsik - gyenge cash flow-ellátottságuk okán - minél kedvezőbb árral és rövid megtérülési idővel szeretnének kalkulálni.

- Racionálisan az éves árbevétel egy százaléka költhető informatikára, és egy kisebb vállalat, maximum tizenöt felhasználó esetében célszerű, ha a beruházás egy-két éven belül megtérül. Egy harminc-negyven egyidejű felhasználót kezelő rendszer esetében persze ez az idő akár öt-nyolc évre, de lehetőleg még a hardver elavulási idején belülre tolódhat ki - elemzi a helyzetet Papp Zoltán. A megtérülés záloga a magasabb szintű vevőkiszolgálás és számlakibocsátás, a logisztikai támogatás vagy az operatív döntéseket segítő naprakész információ lesz.

Ezek a rendszerek persze nem olcsók. Papp Zoltán szerint ERP rendszer bevezetésekor az egy felhasználóra eső komplex díjat és a költségstruktúrát érdemes vizsgálni. Általában a hárommillió és a százmillió forintos projektről is elmondható, hogy összköltségéből a jogdíj, a bevezetés élőmunkadíja és a hardverköltség egyenlően részesedik.

- Míg a nagyvállalat költségvetése elvisel egy viszonylag magasabb tanácsadói díjat, a kis- és középvállalatok erre szűkmarkúbban fordítanak - osztja meg tapasztalatait Biber Attila. Mint ahogyan ebben a körben a bevezetés sem tarthat tovább két-három hónapnál, legfeljebb két-három ember közreműködésével. Az üzemeltetéshez egy informatikus szaktudásának elegendőnek kell lennie.

Költségcsökkentő outsourcing

Jellemzően azonban még egy száz számítógéppel rendelkező cégnél sincs több, mint egy-két rendszergazda. S tudásuk sok esetben nem elegendő egy komoly ERP rendszerhez. De van költséghatékonysági probléma is. Mert például a routerhez ritkán kell hozzányúlni, ám ha meghibásodik, megbéníthatja a cég működését. Viszont a kezelésére cégen belül kiképezni egy embert nem érné meg. A probléma megoldása az informatikai feladatok részben vagy egészben való kiszervezése. Egyes cégek - például a Humansoft - olyan virtuális informatikai szervezetet kínál a kkv-k részére, amelyen keresztül egy nagyvállalati IT-szervezet szolgáltatásait élvezhetik. Így az általános ismeretek mellett az erre szakosodott cégnél lévő speciális tudás jut el hozzájuk is, előre kiszámítható, tervezhető havi díjért.

A tevékenység kihelyezésének csak egy területe a számítástechnikai eszközök és rendszerek külső partnerre bízása. Egy cég működésében még számos olyan rész van, amely nem tartozik szorosan fő tevékenységi körhöz, és így leválasztható a törzsről. A Xerox nemrégiben készített felmérése - ebben harmincöt nyugat-európai és tizenöt magyar vállalatot vizsgált - szerint például egy ötszáz fős cég nagyjából évi százmillió forintnak megfelelő összeget költ másolásra, nyomtatásra, faxolásra, szkennelésre, irodán belüli digitalizálásra. A vizsgálat eredményei egy területen mutattak eltérést: az átlagos magyarországi középvállalatnál száz felhasználóra hetvenhét irodatechnikai eszköz jut, épp a duplája a nyugat-európainak. Irodai dokumentumkezelésben tehát outsourcinggal jelentős hatékonyságnövekedés és költségcsökkentés érhető el. Részleges vagy teljes kihelyezéssel pedig még az olyan nehezen számszerűsíthető kiadások, mint az eszközgazdálkodás hatékonysága, az IT-infrastruktúra és a help desk szolgáltatások, illetve a felhasználói produktivitás is átláthatóvá válnak.

De bármely típusú integrált vállalatirányítási rendszer bevezetésénél, illetve a tevékenység kihelyezésnél a sikerhez szükséges, hogy a vállalat vezetői egyértelműen elfogadják és dolgozóikkal is elfogadtassák az új környezetet, eljárásokat. A problémák zökkenőmentes kezeléséhez intenzív belső kommunikációra és maximális vezetői támogatásra van szükség.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo