Sok az eszkimó - Tartalomszolgáltatók itthon

Egymás után alakultak meg Magyarországon is az új internetes tartalomszolgáltatók. Többségük elsősorban arra az előrejelzésre alapozta a vállalkozást, hogy a hazai internetezők száma rövid időn belül robbanásszerűen megnő, következésképpen egyre többen tartanak majd igényt magyar nyelven elérhető információkra a hálón, s emiatt a reklámozók fizetni is hajlandók lesznek. A növekedés azonban egyelőre elmaradt, a piac telítetté vált.

Jelenleg bizonytalan azoknak az internetes tartalomszolgáltatóknak a helyzete, amelyek mögött nem áll komoly pénzügyi befektető vagy tőkeerős „hagyományos” vállalkozás - állítja Varga Zsigmond, a Dotkom Internet Consulting elemzője, cége legfrissebb, február-márciusi felmérésére hivatkozva. A kizárólag on-line hirdetési bevételekből gazdálkodó magyar vállalkozásoknak - minként az Egyesült Államokban és számos európai országban a hasonló cégeknek - komoly nehézségekkel kell megküzdeniük.

Képernyő helyett monitor

De mik is azok a tartalomszolgáltatók?
Magyarországon körülbelül öt éve jelent meg ez a kifejezés. Maga a tartalomszolgáltatás médiainformációk továbbítása egy újabb csatornán, azaz a világhálón keresztül. Ez a tartalom lehet szöveg, kép és hang, gyakorlatilag bármilyen típusú, de a hazai cégek szolgáltatásukat túlnyomó részben szövegre alapozzák - teszi hozzá Varga Zsigmond. A tartalomszolgáltatás üzleti modell is, amely a nyomtatott sajtóhoz és a televízióhoz hasonló szolgáltatásokat nyújt, és hasonló funkciókat tölt be, ám az interneten keresztül.
Jelenleg mindössze 18 website-ot, illetve céget tömörít a közelmúltban megalakult tartalomszolgáltatók egyesülete (MTE), azonban ennél jóval több, mintegy száz magát tartalomszolgáltatónak tartó vállalkozás van a piacon.
Az önálló portálok nagy többsége külföldi kockázati befektetői pénzből jött létre, amelynek a célja a rövid távú megtérülés volt. Nem így a televíziós csatornák vagy a napi-, heti- és havilapok érdekeltségébe tartozó weboldalaknál, amelyeket - lévén, hogy a tartalom maga adott volt - viszonylag olcsón meg lehetett valósítani, tehát nem feltétlenül az azonnali nyereségesség volt a fő szempontjuk. Ezeknél az adott médiatársaság elsősorban a saját közönségét, ügyfeleit osztja meg a hagyományos hírközlés és az internet között. Míg azonban a nyomtatott sajtóra nézve nem egyértelműen igaz, hogy aki többet internezetik, az kevesebb hagyományos újságot olvas, a televíziók esetében bizony az, aki több időt tölt a számítógép képernyője előtt, az annyival kevesebbet néz tévét.

Kevés a netes reklámköltés

A magyar tartalomszolgáltatók többsége nagyon hasonló rovatokkal - napi hírek, kulturális programok, fórumok, játékok - indította el internetes lapját, és így sokuk hasonlít is egymásra. Emellett, mint említettük, a magyar internetfelhasználók aránya a vártnál jóval lassúbb tempóban növekedett, így az on-line hirdetési piac is csekély mértékben nőtt. Egy jellemző adat: 2000-ben listaáron több mint másfél milliárd forint, ténylegesen viszont, az adott árengedmények miatt, csak az egymilliárd forintot közelítette meg a hazai internetes reklámköltés. Ez a teljes reklámköltségvetések 2 százalékát tette ki. A legnagyobb tartalomszolgáltató, az Index 480 millió forintos bevételének mintegy nyolcvan százaléka folyt be on-line reklámozásból, és ez, ha utánaszámolunk, az összes magyar internetes hirdetési bevétel negyven százaléka volt.
Mi maradt akkor a kisebbeknek? Kitörési lehetőségként valamilyen sajátos kínálat megteremtése.

Önszabályozás nélkül nem megy

A tartalomszolgáltatói piac telítettsége miatt bezárásokra, egyesülésekre, kisebb-nagyobb átrendeződésekre kell számítani. Míg - vélhetően - a kisebbek lemorzsolódnak, mások újabb és újabb szolgáltatásokat találnak ki, sőt új portálok is alakulnak majd, igaz, csökkenő iramban, és stratégiaváltással kísérve; például az eddig jellemző modell helyett - amikor azonos márkanév alatt több országban is, helyi, önálló tartalommal működtek az egyes oldalak - egyre inkább a már meglévő külföldi portálokkal történő szoros együttműködés lesz az általános.
A konszolidált helyzet megteremtése persze nem megy önszabályozó rendszer nélkül - vallja Braun Róbert, a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) elnöke. Az egyesület ennek létrehozására törekszik, együttműködve más érdek-képviseleti szervekkel, például az On-line Reklámtestülettel. Most éppen a szexuális szolgáltatásokkal foglalkozó reklámtörvény internetre való kiterjesztésén dolgoznak. Az MTE-be való belépésnek mindössze két kritériuma van: az etikai alapszabályok elfogadása és az évi 500 ezer forintos tagdíj befizetése.

2001. április

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo