Korábban elképzelhetetlen arányban kapcsolódnak az európai fogyasztók a világhálóra, ami az internetes vásárlások arányában is látszik. A CBRE átfogó, több mint tízezer vásárló megkérdezésén alapuló, pán-európai kutatása szerint a nők a „tradícionális” vásárlás fő mozgatórugói, a férfiak náluk kétszer gyakrabban vásárolnak a neten (2,5-ször havonta, szemben a nők havi egy vásárlásával). Nyugat-Európában az online vásárlás iránti hajlandóság a jóléttel függ össze: a magasabb jövedelműek 61 százaléka vásárol online, szemben az alcsonyabb jövedelműek 41 százalékával. A könyv, zene és számítógépes játékok online beszerzésének már megszokott magas szintje mellett a vásárlók egyre nagyobb bizalommal vásárolnak ruhát és cipőt az interneten. (Az internet terjedésével az ingyenes üzleti modellek logikája is átalakult.)
Ahol van szélessáv, ott hódít a netes shopping
A legtöbbször a nyugat-európai fogyasztók vásárolnak az interneten, míg az oroszok a legritkábban. Régiós összehasonlításban a szélessávú internetkapcsolat és a kulturális különbségek okozzák az eltéréseket a netes vásárlás gyakoriságában. A fiatalokat az online beszerzésektől gyakran a szállítási költség és a visszaküldés bonyolultsága bátortalanítja el.
A technológiai fejlődés ellenére a netes biztonság miatt érzett aggodalom az online vásárlás legerősebb gátló tényezője, míg az internetelérés sebessége és a kiskereskedelmi weboldalak újszerűsége már többé nem jelent akadályt. A tíz ország átlagát tekintve a közösségi média ma még nincs jelentős hatással az online vásárlási döntésekre, míg a mobiltelefonon való vásárlás most kezd népszerűbbé válni.
Új szövetségesek
Peter Gold, a CBRE európai kiskereskedelmi vezetője szerint a hagyományos boltok és az internet nem ellenségek, hanem szövetségesei egymásnak. A fogyasztók az interneten néznek utána egy termék árának és beszerezhetőségének, mielőtt bármely csatornán lebonyolítják a vásárlást. A kereskedők az online vásárlással tesztelik az új piacokat és csalogatják boltjaikba a vevőket. A vásárlók Európa-szerte a legjobbat hozzák ki ebből a két világból: az internetes vásárlás gyorsaságát és kényelmét a bolti vásárlás „shoppingoló”, közösségi élményével kombinálják. A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben ez a többcsatornás kínálat növeli a legjobban a fogyasztók választási lehetőségeit és dinamikus megoldást kínál a kiskereskedők számára is. (Ingyenes internetes megjelenést biztosít a magyar kiscégeknek a Neten a Cégem program.)
Az elemzés feltérképezte, milyen az online és a hagyományos bolti vásárlás közötti kapcsolat és hogyan alakul az online vásárlási szokások népszerűsége a különböző kiskereskedelmi szektorokban. Vizsgálta továbbá tíz európai ország polgárainak online vásárlási szokásainak hasonlóságát és különbözőségét, valamint kitért a mobil technológia és a közösségi média hatásaira.