Online aukció: a mítosz és a magyar realitás

Annak ellenére, hogy a beszerzési folyamat nagy részét automatizálni lehet az elektronikus megoldásokkal, a legtöbben csak az e-aukciókra fókuszálnak.

Az e-aukció alkalmazásának fő oka, hogy az eredmények azonnal látszanak, az időbeni lefolyás nagyon rövid, és a költsége elsőre nem tűnik magasnak. Legtöbbször sikerdíjas alapon történik az elszámolás, amit az ügyfelek szeretnek, hiszen az elért megtakarítás fedezi a költségeket.

Egy Angliában végzett felmérés szerint a 2006-os év során a vállalatok 17%-a alkalmazott valamilyen online beszerzési megoldást. Ugyanakkor a 878 válaszadó 35%-a elégedetlen volt a szoftverekkel elért megtakarítással.

Mi ennek az oka?

Az egyik legfontosabb hiba, amit az alkalmazók elkövetnek, hogy szinte csak a "megtakarítás megszerzését" biztosító eszközökkel foglalkoznak, pedig a valódi megtakarítás mértéke nem az e-aukción múlik, hanem a "megtakarítás megőrzését" biztosító folyamatokon, amelyek az ígéretek betartásáért felelősek, ezekre lényegesen nagyobb hangsúlyt kellene fektetni.

Köztudott, hogy Magyarországon sokkal fontosabbak az üzletkötésnél a személyes kapcsolatok, mint az elektronikus beszerzést szélesebb körben alkalmazó fejlett országokban.

Ismerős az alábbi történet: egy középvállalat e-aukciót bonyolított 3 évvel ezelőtt az összes, előző években vásárolt nem termelési anyagra, eszközre. Hatalmas siker volt, 28%-kal kisebb értékkel zárták az aukciót, mint az előző évi beszerzési árak. A következő évben újra bonyolítottak e-aukciót. Hatalmas siker volt, 23%-kal csökkentek az árak. Tavaly szintén megversenyeztették a beszállítókat. Hatalmas siker volt, 26%-kal csökkentek újra az árak.

A 3 évvel ezelőtti bázishoz képest összesen 58%-kal csökkentek az árak - csalás vagy ámítás? A pénzügyi vezető adatai szerint az összes beszerzési érték árbevételhez viszonyított aránya alig csökkent az évek során. HOGYAN lehetséges ez?? #page#

Ez a magyar valóság: az e-aukción a nyertes általában egy meglévő beszállító, aki olyan árszintig "nyomogatja" a gombokat, hogy ő legyen a befutó. Kihasználva a kiírás pontatlan specifikációját, olyan terméket ajánl, ami papíron megfelelő, de a szakember más minőséget fog kérni tőle, a nyertestől, ami NEM volt benne az aukciós csomagban. Mert mi alapján dől el, hogy új termékről van-e szó? Az aukció után leadott árlistában benne van-e a termék vagy nincs. Az új termék árszínvonala pedig az esetek többségében köszönő viszonyban sincs az aukciós árszinttel. Természetesen minden évben szinte új csomag volt a licitálás alapja.

Senki nem gondolhatja komolyan, hogy éveken keresztül folyamatosan 20%-ot csökkennek a beszerzési árak. Ha mégis fennáll ez az eset, akkor a bázis ár iszonyatosan magas volt, és a résztvevők köre nem a piaci követelmények szerint lett kiválasztva.

A megoldás alábbiakban rejlik:

  • pontos specifikáció: nem az aukció 10 oldalas kísérőszövegére, hanem a termékekre vonatkozik,
  • a felhasználók által is elfogadott minimum minőségi szint meghatározása: márkák, termékminták alapján
  • a minimum követelmények közzététele,
  • az aukcióban nem szereplő termékek bázisárának meghatározása, hogy az aukció árszintje kivetíthető legyen ezekre a termékekre is,
  •  az aukción részt vevő ajánlattevők korrekt kiválasztása: nem szabad megrekedni a meglévő szállítói körnél,
  •  egyenlő esélyek biztosítása: az információt hozzáférhetővé kell tenni minden ajánlattevő részére,
  • a szerződéses időszak alatt rendszeres ellenőrzés a teljesítésről

Amennyiben a szereplők - tárgy - folyamat háromszög jól működik, valódi megtakarítás érhető el, bár az igazán nagy költségcsökkenést az első aukció hozza.

Ha a nem termelési anyagok témakörében kívánja költségeit csökkenteni, a termékkategóriában széles piaci ismerettel rendelkező SPM Consulting Kft - a megfelelő választás.

Ön is VALÓDI megtakarítást szeretne? Forduljon hozzánk, az első 10 érdeklődőnek díjmentes Tender Revíziót vagy Beszerzési Auditot végzünk. E-mail: [email protected]

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo