Az e-aukció alkalmazásának fő oka, hogy az eredmények azonnal látszanak, az időbeni lefolyás nagyon rövid, és a költsége elsőre nem tűnik magasnak. Legtöbbször sikerdíjas alapon történik az elszámolás, amit az ügyfelek szeretnek, hiszen az elért megtakarítás fedezi a költségeket.
Egy Angliában végzett felmérés szerint a 2006-os év során a vállalatok 17%-a alkalmazott valamilyen online beszerzési megoldást. Ugyanakkor a 878 válaszadó 35%-a elégedetlen volt a szoftverekkel elért megtakarítással.
Mi ennek az oka?
Az egyik legfontosabb hiba, amit az alkalmazók elkövetnek, hogy szinte csak a "megtakarítás megszerzését" biztosító eszközökkel foglalkoznak, pedig a valódi megtakarítás mértéke nem az e-aukción múlik, hanem a "megtakarítás megőrzését" biztosító folyamatokon, amelyek az ígéretek betartásáért felelősek, ezekre lényegesen nagyobb hangsúlyt kellene fektetni.
Köztudott, hogy Magyarországon sokkal fontosabbak az üzletkötésnél a személyes kapcsolatok, mint az elektronikus beszerzést szélesebb körben alkalmazó fejlett országokban.
Ismerős az alábbi történet: egy középvállalat e-aukciót bonyolított 3 évvel ezelőtt az összes, előző években vásárolt nem termelési anyagra, eszközre. Hatalmas siker volt, 28%-kal kisebb értékkel zárták az aukciót, mint az előző évi beszerzési árak. A következő évben újra bonyolítottak e-aukciót. Hatalmas siker volt, 23%-kal csökkentek az árak. Tavaly szintén megversenyeztették a beszállítókat. Hatalmas siker volt, 26%-kal csökkentek újra az árak.
A 3 évvel ezelőtti bázishoz képest összesen 58%-kal csökkentek az árak - csalás vagy ámítás? A pénzügyi vezető adatai szerint az összes beszerzési érték árbevételhez viszonyított aránya alig csökkent az évek során. HOGYAN lehetséges ez?? #page#
Ez a magyar valóság: az e-aukción a nyertes általában egy meglévő beszállító, aki olyan árszintig "nyomogatja" a gombokat, hogy ő legyen a befutó. Kihasználva a kiírás pontatlan specifikációját, olyan terméket ajánl, ami papíron megfelelő, de a szakember más minőséget fog kérni tőle, a nyertestől, ami NEM volt benne az aukciós csomagban. Mert mi alapján dől el, hogy új termékről van-e szó? Az aukció után leadott árlistában benne van-e a termék vagy nincs. Az új termék árszínvonala pedig az esetek többségében köszönő viszonyban sincs az aukciós árszinttel. Természetesen minden évben szinte új csomag volt a licitálás alapja.
Senki nem gondolhatja komolyan, hogy éveken keresztül folyamatosan 20%-ot csökkennek a beszerzési árak. Ha mégis fennáll ez az eset, akkor a bázis ár iszonyatosan magas volt, és a résztvevők köre nem a piaci követelmények szerint lett kiválasztva.
A megoldás alábbiakban rejlik:
- pontos specifikáció: nem az aukció 10 oldalas kísérőszövegére, hanem a termékekre vonatkozik,
- a felhasználók által is elfogadott minimum minőségi szint meghatározása: márkák, termékminták alapján
- a minimum követelmények közzététele,
- az aukcióban nem szereplő termékek bázisárának meghatározása, hogy az aukció árszintje kivetíthető legyen ezekre a termékekre is,
- az aukción részt vevő ajánlattevők korrekt kiválasztása: nem szabad megrekedni a meglévő szállítói körnél,
- egyenlő esélyek biztosítása: az információt hozzáférhetővé kell tenni minden ajánlattevő részére,
- a szerződéses időszak alatt rendszeres ellenőrzés a teljesítésről
Amennyiben a szereplők - tárgy - folyamat háromszög jól működik, valódi megtakarítás érhető el, bár az igazán nagy költségcsökkenést az első aukció hozza.
Ha a nem termelési anyagok témakörében kívánja költségeit csökkenteni, a termékkategóriában széles piaci ismerettel rendelkező SPM Consulting Kft - a megfelelő választás.
Ön is VALÓDI megtakarítást szeretne? Forduljon hozzánk, az első 10 érdeklődőnek díjmentes Tender Revíziót vagy Beszerzési Auditot végzünk. E-mail: [email protected]