Ausztráliából nyárra hazalátogató rokonom önfeledten mesélte, hogy micsoda nemzetközi bridzspartikat játszik a világhálón. Sokszor észre sem veszi, hogy már feljött a nap, és ő még le sem feküdt. Mindez nem kerül számára többe, mint egy háromperces helyi hívás díja.
Internethez ingyengép
Amerikában tavaly nyáron a Prodigy Communications Co. és a Best Buy Co. egy kísérleti marketingkampány keretében hosszú távú internet-előfizetési szerződés kötése esetén engedményes személyiszámítógép (PC)-vásárlási lehetőséget ajánlott. A cég felmérései szerint ugyanis az internet a fő mozgatórugója a PC-vásárlásoknak, és ezzel az akcióval a még 45 millió, PC-vel nem rendelkező háztartást szerették volna elérni. A kampányban bizonyos gépek árából 100, 250, illetve 400 dollárt is engedtek egy-, két- vagy hároméves internet-előfizetés esetén. Miután az akcióban részt vevő egyes gépek már 399 dollárért is kaphatók, a maximális kedvezmény kihasználása esetén az ügyfél ingyen juthatott a géphez, mindössze a havi 20 dolláros szolgáltatási díjat kell három évig fizetnie. Több hasonló akcióra került sor más amerikai cégeknél is.
Persze más országokban is hasonló módszerekkel toborozzák a vevőket. Franciaországban például, ahol az Avenir Telecom „e-pack Net-Up” csomagjára előfizetők, ha 30 hónapra havi 199 frankos (33 dollár) havidíjért korlátlan internet-hozzáférést vásároltak, kaptak egy IBM Aptiva multimédia gépet. A szigetországi AOL UK „Állítsd meg az órád!” elnevezésű akciójában 14,99 font (21 dollár) havi átalánydíjért kapható korlátlan internet-hozzáférési lehetőség, első menetben még csak a régi előfizetőknek. Az AOL egyébként mostanáig komoly nyomást gyakorolt a British Telecomra, hogy alakítsa ki a szükséges infrastruktúrát egy elfogadható áron kínált átalánydíjas szolgáltatás megteremtéséhez.
S a példák sora természetesen folytatható.
Csehül járnak?
Ha viszont a hozzánk - több értelemben is - közelebb levő cseh szolgáltatók ajánlatait böngésszük, az irigykedésen túl azért az a tanulság is levonható belőle, hogy ott a helyzet kicsit jobban hasonlít a magyarországira.
Az AutoCont tavaly szeptemberben piacra dobta új, Alivio 2000 nevű számítógépét kétéves ingyenes internet-hozzáférési lehetőséggel, amire rögvest válaszolt vetélytársa, a Contactel; így jelenleg mindkét vállalat közel azonos áron kínálja az akciós PC-ket. A cseh fogyasztók azonban a vártnál kevésbé rohannak számítógépet vásárolni. Az ok egyszerű, állítják a szakértők. A szolgáltatónak fizetett díj ugyanis csak mintegy 20–30 százalékát jelenti az internetezés költségeinek, a jelentősebb részt a telekommunikáció ára teszi ki - akárcsak Magyarországon -, és ez alól az „ingyenes” internet esetében sem mentesül az ügyfél.
A problémát - akárcsak nálunk - várhatólag a telekommunikáció 2001-es liberalizálása fogja megoldani. Csehországban egyébként az ISDN vonal kiépítésének ára 9950 korona, a havi előfizetési díja 895 korona (30 dollár), és a percdíja megegyezik a normál vonalas beszélgetés árával (csúcsidőn kívül 1 dollár, csúcsidőben 2 dollár). Első hallásra vagy nemzetközi összehasonlításban ezek nem túl magas összegek, elemzők szerint azonban az átlagos, körülbelül 400 dolláros havi jövedelem mellett igenis kizárják a szolgáltatás igénybevételéből a nagyobb tömegeket.
Állami támogatással
A drága telefondíjakra az amerikai és a nyugat-európai gyakorlat szerint a kábeles vagy műholdas internetelérés jelent - sok helyen már jelentett - megoldást. (Ezért is érdemes a kábelszolgáltatási piacokra multinacionális cégeknek betörniük.) A fejlett gazdaságú országokban azonban nemcsak a cégek, hanem a kormányzatok is felismerték az információtechnológiai robbanásban rejlő, viszonylag kis befektetéssel elérhető hatalmas lehetőségeket. Ezekben az országokban a politikusok is meghirdették az internetköltségek csökkentését, s közvetetten és közvetlenül maga az állam is támogatja a számítógépek vásárlását. A támogatott gépek és előfizetések pedig még az akciósoknál is kedvezőbben szerezhetők meg.
Megijedt a japán monopolszolgáltató?
Japánban a helyi telefontársaság, az NTT monopolhelyzetéből fakadóan még mindig nagyon magas az internetezés költsége: elérheti a havi 100 dollárt az árcsökkentés ellenére is. Az amerikai Forbes magazin emiatt már tavaly nyáron kritikusan az „Utolsó Császárként” emlegette a társaságot.
A magas árakhoz ráadásul lassú installáció és percalapú telefondíj járul, ami jelentősen hátráltatja az üzletág növekedését. Ezt orvosolandó az év elején az NTT két új terméket indított útjára: egy webtévészerű, csak e-mailezésre alkalmas szolgáltatást, valamint átalánydíjas ISDN vonalat. Ez utóbbi program Tokióban és Oszakában kísérleti projekt keretében 2000 májusában indult el, és ha a kísérlet sikeres, év vége felé az egész országra kiterjesztik. Az NTT az internethasználatból származó bevételeiből szeretné pótolni a telefonhasználat csökkenéséből eredő árbevétel-kiesését
2000. október
Ó, ió, ció… akció - Az internet a számítógép-vásárlások mozgatórugója
Az internetszolgáltatók és a telefontársaságok egyaránt versenyeznek a vásárlókért Amerikában és Nyugat-Európában is, s ez természetszerűleg lenyomja az árakat. S miután főképpen az internet-hozzáférés lehetősége ösztönöz számítógép-vásárlásra, a PC-gyártókkal is összefogva különböző vevőcsalogató akciókban próbálják meghódítani az ügyfeleket.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.