Ma a magyar cégek csupán 20 százalékának nincs internetes hozzáférése a számlájához - ez az arány 2003-ban alig 11 százalék volt -, és ez az elvi lehetőség a gyakorlatban is kihasznált: tapasztalatok szerint a legtöbb bank internetbankja több látogatót vonz, mint a saját honlapja. A lendületes fejlődést több tényező magyarázza. Egyre több cég ismeri fel, hogy az idő- és térbeli korlát nélkül végezhető kényelmes ügyintézés üzletileg is előnyös, különösen, hogy az árazással a bankok is erre a csatornára terelik ügyfeleiket. A biztonsági aggályokra adott mindinkább kielégítő válaszok is segítik a netbankok terjedését. (Az EU átlátható integrált fizetési környezet kialakításával támogatná a készpénzkímélő fizetési megoldásokat.)
Mindenki fejleszt
A bankok mára szinte kivétel nélkül kiépítették internetbanki rendszerüket. Míg a kezdetekkor csak néhányan - 1997-ben az Inter-Európa Bank kezdte a sort, 1999-ben az OTP és a Raiffeisen folytatta, majd 2000-ben a Citibank, majd 2001-ben a CIB, a K&H és a HBW - szerepeltek a palettán, most már függetlenül a fiókhálózat méretétől a bankok üzleti stratégiájában fontos az elektronikus csatorna.
Szakemberek szerint 2011-ben nem az internetes csomag léte a piacszerzési tényező, hanem a kifinomult webes szolgáltatásportfólió. A cégek döntését olyan tényezők befolyásolják, hogy melyik bank adja ingyen, vagy hány felhasználó számára telepíti díjmentesen a szoftvert, illetve milyen háttértámogatást kínál a rendszerhez. Az ügyfelek a szinte önműködő, automatizált megoldásokat keresik még a bonyolultabb ügyletek esetén is.
A netbankolás területén gyakori probléma, hogy a pénzintézetek azért nem tudják eladni termékeiket az ügyfeleiknek, mert azok nem értik az újdonságokat, vagy bonyolult a használata, esetleg technikai fejlesztést igényelne az ügyfél eszközparkjában. Ezért fontos, hogy a banki rendszerek mögött dedikált háttércsapat segítse az ügyfeleket. Van bank, ahol például a vállalati elektronikus csomag része a telefonos háttértámogatás, probléma esetén a díjmentes kiszállás, illetve az új funkciók, termékek bevezetésekor kínált oktatás is. Ennek kapcsán pedig olyan praktikus tudás átadására is mód nyílhat, amely hozzájárul a hazai pénzügyi kultúra fejlődéséhez.
Bővül a paletta
Ahogy fejlődik a technológia, az internetes szolgáltatásportfólió is bővül. A neten nem csupán utalni lehet. Egyre több vállalat vesz igénybe a világhálón keresztül értékpapír-szolgáltatásokat, indít betéti tranzakciókat, sőt, akár kéréseket is küldhet a bankhoz ezen a csatornán. Egyes pénzintézetek a legújabb innovációknak köszönhetően a korábban csak a nagyvállalatok számára elérhető online devizakereskedési lehetőséget megnyitották a kisebb vállalkozások előtt is.
Az internetbanki csomagokat hasonló trend jellemzi, mint a bankok általában is érvényes ügyfélkezelését: a korábban három csoportba - lakossági, vállalati és nagyvállalati szegmensbe - sorolt ügyfeleket ma két klubba osztják. A kisebb kkv-k inkább a retail, a nagyobb középvállalatok pedig a nagyvállalatokhoz tartoznak banki szempontból. Az internetbanki szolgáltatások logikája is hasonló.
Az optimális bankrendszert a vállalat szervezeti struktúrája határozza meg. Ha egy cégnél megoszlik a felelősség az egyes munkafolyamatok szerint, számára a nagyobb vállalkozásoknak kínált webes megoldások a megfelelőek, míg az egyszemélyes ügyintézés a lakossági banki megoldásokhoz áll közelebb.
Mostanában a nagyvállalatok sem telepített üzleti szoftvereken keresztül bankolnak, hanem a webes felületen elérhető értéknövelt szolgáltatásokat használják. A retail banki megoldások pedig abba az irányba bővülnek, hogy a kkv-k is választ kapjanak az igényeikre.
A rendszerek azon túl, hogy kezelik a számlákat, és lehetővé teszik a bérek utalását, értelmezik a többes aláírást, lehetővé teszik a különböző tranzakciókhoz limitek társítását. Egyes megoldások arra is képesek, hogy a pénzügyes munkatárs által az online felületen előkészített utalást a tulajdonos az aláírásával távolról engedélyezze.
Személyre szabva
Az okmányos ügyletek online kezelése vagy a cashmanagement sem csak a legnagyobb vállalatok privilégiuma. Elektronikus számlázásra és a számla elektronikus továbbítására, valamint a pénzügyi tudatosságot növelő kontrolling jellegű kimutatások elkészítésére is mód van.
- A bankok különböző addicionális értéknövelt szolgáltatásokkal tudják magukhoz kötni az ügyfeleiket. A cél az, hogy egyazon felületen minél szélesebb kör igényét szolgálják ki. Az internetbankban a kényelem, a biztonság és az azonnali tranzaktálás egyaránt fontos fejlesztési szempontok, valamint az, hogy a rendszer kezelje az eltérő jogosultságokat - magyarázza Kolozsvári Eszter, az IND Group ügyfélkapcsolati igazgatója.
A standard ügyletek mellett az sem kizárt, hogy a bank testreszabott szolgáltatást kínál az interneten, ahol - akár egy bankfiókban - az ügyfél előbb-utóbb szinte bármit el fog tudni intézni. Mivel a CRM rendszerek tudása az elektronikus csatornákon is megjeleníthető, a bankok az internetbankban is képesek lesznek személyre szabott pénzügyi ajánlatokkal megkeresni az ügyfeleiket.
A későbbi termékfejlesztések és ajánlatkészítések szempontjából pedig az elektronikus csatornákon keresztül gyűjtött ügyféladatok legalább olyan hasznosak, mint a személyes ügyintézés során felgyűlt információ. Nem véletlen, hogy egyre több funkció kerül a szoftverekbe.