Ma már úgy is tudjuk szabályozni az otthonunk hőmérsékletét, hogy közben az irodában tartózkodunk. Az autó képes a navigációt a garázsban is frissíteni. A reggeli bögre teát úgy is fel tudjuk melegíteni, hogy közben még az ágyban vagyunk. Mindez az IoT és a Big Data konvergenciájának köszönhető. De ez a történetnek csak az egyik része. Manapság a vállalkozásoknak hatalmas lehetőség van a kezükben arra, hogy működésüket hatékonyabbá, produktívabbá és áramvonalasabbá tegyék. Ha a Big Datát összekötjük az érzékelőkkel, akkor a vállalatok valósidejű információt kaphatnak arról, mi is történik, sőt, ami még fontosabb, hogy hol történik – ahelyett, hogy próbálnák megjósolni azt, hogy vajon mi is fog történni.
Scifiből, valóság
A Gartner elemzése szerint az IoT 26 milliárd eszközt foglal majd magába 2020-ra, míg ez a szám 2009-ben mindössze 900 millió volt. Az az ötlet, hogy a Big Data információit kössük össze az IoT-vel, nem csak a fogyasztók életét változtathatja meg, hanem az üzleti világot is. A vállalatok, amelyek érzékelőket kapcsolnak a különféle technológiákhoz, a továbbiakban nem csupán becslésekre lesznek képesek, hanem távolról tudják monitorozni folyamataikat és okosabb megoldást tudnak adni a problémákra.
Kis különbség is nagy előny
A digitális korban, ahol egyre erősebb a verseny, apró részletek nagy különbséget eredményezhetnek. Egy ilyen környezetben a Big Data-ból kinyert megfelelő információ által támogatott magatartás-változás jelentheti a különbséget a fennmaradás vagy a bukás között. A University of Oxford Saïd Business School tanulmánya alapján a pénzügyi intézetek 71%-a véli úgy, hogy a Big Data igazi versenyelőnyt jelenthet – míg két évvel ezelőtt mindössze 36%-uk vélte így.
Összenő, ami összetartozik
A vezető IoT szereplőknek szorosan együtt kell működniük a vállalkozásokkal, hogy minél jobban megértsék, a vállalkozásoknak pontosan mire van szükségük, hogy ezáltal a leginkább megfelelő technológiát kínálhassák. Amikor döntenünk kell arról, hogy melyik folyamatot elemezzük, akkor általános szabályként elmondható, hogy minél nagyobb a bizonytalanság a kimenetelnél, annál nagyobb a várható költség- és hatékonyságjavulás. A vállalatoknak meg kell találniuk a legjobb elemzési platformot és eszközt, amely lehetővé teszi számukra, hogy hozzájussanak a szükséges adatokhoz, elemezhessék azok tartalmát, majd gyorsan intézkedhessenek is. Azonban amíg a rendelkezésre álló választék bőségesnek tűnik, igazából korlátozott azoknak a rendszereknek a száma, amelyek megfelelnek az IoT követelményeinek.
Ha az információ-kezelést IoT analitikai eszköz végzi, az javíthatja a szolgáltatásokat az adatok áramlási útvonalának, tárolásának és elemzésének felfedése által. Az adatok elemzésével a vállalatok javíthatják folyamataikat, áramvonalasabbá tehetik a munkafolyamatokat, így nagyobb hatékonyság érhető el. Ebben az értelemben a Big Data folyamatosan fejlődik. Már nem csak a megszerzett adatok mennyiségéről van szó, sokkal inkább arról, hogy azokat képes legyen a rendszer összevetni más információkkal, amely így számottevő eredményekhez vezethet. Ha olyan technológiákkal kombináljuk, mint az IoT, a Big Data képes minimalizálni a gyenge hatékonyságot és maximalizálni a megtérülést. Az IoT és a Big Data összekapcsolása segít megérteni azt, hogy mi az, ami egy adott munkahelyen ténylegesen működik.
- A világban naponta 2,5 trillió byte mennyiségű adat keletkezik.
- A rossz adatminőség évente 14,2 millió dollárnyi extra költséget jelent a vállalkozásoknak.
- A döntéshozók 36,2 %-a vélte úgy, hogy a Big Data/analitika az üzleti folyamatoknak az a része, ahol a legnagyobb hiányosságok mutatkoznak (ez az arány 2014-ben 24,8%, 2015-ben pedig 24,4%-ot tett ki).
- Az előrejelzések szerint 2020-ban 44-szer több adat keletkezik majd, mint 2009-ben.
- Az elkövetkezendő két évben a vállalatok több mint háromnegyede fektet be, vagy tervez befektetni Big Data területen, s ez 3%-os növekedést jelent 2014-hez képest.
- A technológiai véleményvezéreknek az IT eszközök megfelelő karbantartása volt a legfőbb aggodalma (50%). Ezt szorosan követte a fogyasztói élmény javítása (49%), valamint a költségvetés és a költségek folyamatos ellenőrzése (48%) 2016-ban a jobb ügyfélbetekintésre irányuló fejlesztés volt az egyetlen és a legnagyobb hajtóereje a Bid Data beruházásoknak.