A vállalatok közötti elektronikus (e-)kereskedelem értéke a Gartner Group kimutatása szerint 1999-ben 145 milliárd dollár volt, 2004-re pedig már több mint 7000 milliárd dolláros forgalmat prognosztizálnak. Ez a teljes e-kereskedelem - együttesen a B2B és B2C (business to customer - e-kiskereskedelem) - közel 10 százaléka. Más előrejelzések szerint a B2B kereskedelemben részt vevő cégek összforgalma 2004-re valahol 2,7 és 7,3 billió dollár között lesz. Európában az elektronikus kereskedelemvolumene 2004-re elérheti a GDP 15 százalékát.
Erő kell hozzá
Magyarországon 1999-ben a cégek on-line lebonyolított nagykereskedelmi forgalma - a Carnation Consulting adatai szerint - 0,9 milliárd forint volt. Ez pár éven belül, mondják a cég szakemberei, 2-3 milliárd forintra emelkedhet, bár eddig a tendencia azt mutatja, hogy a szakértők alábecsülték a hazai növekedés ütemét.
Mit tegyen egy nagyvállalat, ha szeretne megjelenni az e-kereskedelemben?
- Ha egy meglévő üzletágban elhatározom, hogy kilépek az internetre, akkor a belső vállalati folyamatok átszervezését követően „buy-side” (beszerzési) és/vagy „sell–side” (értékesítési) oldalt alakíthatok ki - mondja Veréb Elemér, az E-Group Hungary Rt. ügyvezető igazgatója.
A beszerzési piacot csak nagy beszállítói hálózattal rendelkező vállalatoknak érdemes kialakítaniuk - teszi hozzá -, mert ellenkező esetben megvan az a veszély, hogy a cég partnerei a B2B-hez való csatlakozás helyett más vevő után néznek. A B2C területére bárki viszonylag kis költségigénnyel beléphet, a B2B esetében viszont az erő számít.
Naprakész adatok szinte ingyen
Az elektronizált beszerzési rendszerben az eladói ajánlatok egy elektronikus katalógusba kerülnek, amely bármikor, folyamatosan frissíthető. Ennek segítségével vásárláskor a beszerzési osztály könnyen össze tudja hasonlítani a lehetőségeket, és a kiválasztási idő is közel állandó lesz. A felgyorsult üzleti életben a papírra nyomtatott vagy CD-ROM-ra írt információ már az adathordozóra kerülés időpontjában elavulhat. Az internet azonban - pluszköltség nélkül – lehetővé teszi a hozzáférést a naprakész adatokhoz.
A szállítók és a beszerzők jelentős megtakarításokat érhetnek el a beszerzési árak, a rezsiköltségek, a papírmunka és a tranzakció-feldolgozás területén. Csökken az adminisztratív hibák lehetősége, tökéletesednek a fizetési folyamatok. A szállítók bővíthetik is piacaikat, hiszen a naprakész ár- és termékadatok földrajzi korlátok nélkül, sokkal nagyobb vevőkör számára válnak gazdaságosan(!) elérhetővé.
- A vevőorientált értékesítési piacot azokban az ágazatokban érdemes létrehozni, ahol nagy eladók egy töredezett vevőkörrel állnak szemben – ismerteti a B2B egy másik típusát Veréb Elemér. A kevés gyártó, sok vevő szituáció jellemzi például az autóipari, az acélipari, a mezőgazdasági vagy a könyvkiadó cégek piacát.
A vállalkozás sikerének egyik kulcsa a számos hűséges üzleti vásárló megléte. Az értékesítés itt e-aukciókat jelent. A rendszer felépítése hasonló a B2C rendszerekéhez. A B2C és B2B közötti határok így gyakorta el is mosódnak. Mert például hová sorolható, ha egy vállalkozó – aki ebben az esetben a végfelhasználó is - irodája berendezéséhez számítógépeket rendel on-line? Nézőpont kérdése.
A lényeg a többletérték
Vannak úgynevezett vertikális, egy ágazat számára mindent biztosító piacterek - veszi át a szót Szabó Erik, a Carnation Consulting szakértője -, és horizontális, mindenki számára használható alapcikkek forgalmazására szakosodott elektronikus nagykereskedelmi site-ok.
Magyarországon - a vertikális piactérre jó példa - nem egészen fél éve létezik a Pharma Line gyógyszeripari dotcom cég. Az elsők között jött létre a Sunbooks, elektronikus „hidat” képezve a könyv-kiskereskedelem és a kiadók között. Értesüléseink szerint a Dunaferr is tervezi megjelenését az e-commerce-ben.
A lényeg, hogy az e-piactér (e-market place) többletértéket adjon. A Sunbooks például elvégzi a kiadók helyett a marketingtevékenységet, a kiskereskedő helyett pedig kialkudja a legjobb árat. Az ilyen közvetítő típusú piacterek teszik lehetővé az összegyűjtött keresletből fakadó előnyök kihasználását is. Mennyiért? A tranzakciós díjat a cégek nem teszik közzé, de a szakember az áru értékének 5-10 százaléka körüli összegre becsüli.
Horizontális site egyelőre kettő létezik Magyarországon: az elsőként alakult FHEM (First Hungarian E-Market) a HP és az Oracle együttműködéséből, valamint a Market Line, amit az Andersen Consulting, a SAP, a Compaq és a Matáv hozott létre. Működésük sikerét adatok még nem bizonyítják.
2000. december
Miért pont B2B? - Nagy eladó sok kis vevővel
A B2B - business to business -, a vállalatok közötti elektronikus kereskedelem révén új, on-line piacok teremthetők az árucikkek számára, s a piacbővítésen túl jelentős megtakarítások is elérhetők. S nagy - közvetett - haszna az is, hangsúlyozzák a szakemberek, hogy megvalósításához elengedhetetlen a cég belső és külső folyamatainak átszervezése, ésszerűsítése.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.