Miért pont B2B? - Nagy eladó sok kis vevővel

A B2B - business to business -, a vállalatok közötti elektronikus kereskedelem révén új, on-line piacok teremthetők az árucikkek számára, s a piacbővítésen túl jelentős megtakarítások is elérhetők. S nagy - közvetett - haszna az is, hangsúlyozzák a szakemberek, hogy megvalósításához elengedhetetlen a cég belső és külső folyamatainak átszervezése, ésszerűsítése.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vállalatok közötti elektronikus (e-)kereskedelem értéke a Gartner Group kimutatása szerint 1999-ben 145 milliárd dollár volt, 2004-re pedig már több mint 7000 milliárd dolláros forgalmat prognosztizálnak. Ez a teljes e-kereskedelem - együttesen a B2B és B2C (business to customer - e-kiskereskedelem) - közel 10 százaléka. Más előrejelzések szerint a B2B kereskedelemben részt vevő cégek összforgalma 2004-re valahol 2,7 és 7,3 billió dollár között lesz. Európában az elektronikus kereskedelemvolumene 2004-re elérheti a GDP 15 százalékát.

Erő kell hozzá

Magyarországon 1999-ben a cégek on-line lebonyolított nagykereskedelmi forgalma - a Carnation Consulting adatai szerint - 0,9 milliárd forint volt. Ez pár éven belül, mondják a cég szakemberei, 2-3 milliárd forintra emelkedhet, bár eddig a tendencia azt mutatja, hogy a szakértők alábecsülték a hazai növekedés ütemét.
Mit tegyen egy nagyvállalat, ha szeretne megjelenni az e-kereskedelemben?
- Ha egy meglévő üzletágban elhatározom, hogy kilépek az internetre, akkor a belső vállalati folyamatok átszervezését követően „buy-side” (beszerzési) és/vagy „sell–side” (értékesítési) oldalt alakíthatok ki - mondja Veréb Elemér, az E-Group Hungary Rt. ügyvezető igazgatója.
A beszerzési piacot csak nagy beszállítói hálózattal rendelkező vállalatoknak érdemes kialakítaniuk - teszi hozzá -, mert ellenkező esetben megvan az a veszély, hogy a cég partnerei a B2B-hez való csatlakozás helyett más vevő után néznek. A B2C területére bárki viszonylag kis költségigénnyel beléphet, a B2B esetében viszont az erő számít.

Naprakész adatok szinte ingyen

Az elektronizált beszerzési rendszerben az eladói ajánlatok egy elektronikus katalógusba kerülnek, amely bármikor, folyamatosan frissíthető. Ennek segítségével vásárláskor a beszerzési osztály könnyen össze tudja hasonlítani a lehetőségeket, és a kiválasztási idő is közel állandó lesz. A felgyorsult üzleti életben a papírra nyomtatott vagy CD-ROM-ra írt információ már az adathordozóra kerülés időpontjában elavulhat. Az internet azonban - pluszköltség nélkül – lehetővé teszi a hozzáférést a naprakész adatokhoz.
A szállítók és a beszerzők jelentős megtakarításokat érhetnek el a beszerzési árak, a rezsiköltségek, a papírmunka és a tranzakció-feldolgozás területén. Csökken az adminisztratív hibák lehetősége, tökéletesednek a fizetési folyamatok. A szállítók bővíthetik is piacaikat, hiszen a naprakész ár- és termékadatok földrajzi korlátok nélkül, sokkal nagyobb vevőkör számára válnak gazdaságosan(!) elérhetővé.
- A vevőorientált értékesítési piacot azokban az ágazatokban érdemes létrehozni, ahol nagy eladók egy töredezett vevőkörrel állnak szemben – ismerteti a B2B egy másik típusát Veréb Elemér. A kevés gyártó, sok vevő szituáció jellemzi például az autóipari, az acélipari, a mezőgazdasági vagy a könyvkiadó cégek piacát.
A vállalkozás sikerének egyik kulcsa a számos hűséges üzleti vásárló megléte. Az értékesítés itt e-aukciókat jelent. A rendszer felépítése hasonló a B2C rendszerekéhez. A B2C és B2B közötti határok így gyakorta el is mosódnak. Mert például hová sorolható, ha egy vállalkozó – aki ebben az esetben a végfelhasználó is - irodája berendezéséhez számítógépeket rendel on-line? Nézőpont kérdése.

A lényeg a többletérték

Vannak úgynevezett vertikális, egy ágazat számára mindent biztosító piacterek - veszi át a szót Szabó Erik, a Carnation Consulting szakértője -, és horizontális, mindenki számára használható alapcikkek forgalmazására szakosodott elektronikus nagykereskedelmi site-ok.
Magyarországon - a vertikális piactérre jó példa - nem egészen fél éve létezik a Pharma Line gyógyszeripari dotcom cég. Az elsők között jött létre a Sunbooks, elektronikus „hidat” képezve a könyv-kiskereskedelem és a kiadók között. Értesüléseink szerint a Dunaferr is tervezi megjelenését az e-commerce-ben.
A lényeg, hogy az e-piactér (e-market place) többletértéket adjon. A Sunbooks például elvégzi a kiadók helyett a marketingtevékenységet, a kiskereskedő helyett pedig kialkudja a legjobb árat. Az ilyen közvetítő típusú piacterek teszik lehetővé az összegyűjtött keresletből fakadó előnyök kihasználását is. Mennyiért? A tranzakciós díjat a cégek nem teszik közzé, de a szakember az áru értékének 5-10 százaléka körüli összegre becsüli.
Horizontális site egyelőre kettő létezik Magyarországon: az elsőként alakult FHEM (First Hungarian E-Market) a HP és az Oracle együttműködéséből, valamint a Market Line, amit az Andersen Consulting, a SAP, a Compaq és a Matáv hozott létre. Működésük sikerét adatok még nem bizonyítják.


2000. december

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo