Online üzletekből nincs hiány, és a bankok is erősen igyekeznek az elektronikus csatornák felé terelni a lakossági valamint a kkv ügyfeleiket. Az emberek többsége viszont tart az internetes vásárlásoktól. Habár a digitális forradalom technikailag számos európai országban támogatja az online vásárlást, az emberek nem érzik biztonságosnak. A CB Richard Ellis (CBRE) legújabb kutatása szerint a gyenge biztonságérzet több millió európai vásárlót akadályoz meg abban, hogy internetes felületen vásároljon.
A CBRE „Európa online fogyasztója” című vizsgálat az első pán-európai kutatás a maga nemében: több mint tízezer ember bevonásával készült, és az online fogyasztói magatartást vizsgálja tíz európai országban. A kutatásban – többek között – a következő termékcsoportok szerepelnek: cipő és ruházat, könyv, zene és szórakoztatás, élelmiszer, elektronikai termékek, kozmetikumok, gyógyszerek és számítógépes játékok.
Amikor a CBRE a fogyasztókat arról kérdezte, hogy mi akadályozza őket az online vásárlásban, a biztonság miatti aggodalom volt az elsőszámú szempont. Ez fontosabb volt, mint a szállítás költsége és kényelme, vagy a hitelkártya hiánya. Akik gyakran vásárolnak az interneten, azok is a fizetés biztonságát említették fő szempontként. A spanyol fogyasztók közel fele, míg az olaszok, németek, britek harmada szemében a biztonság kérdése a három fő aggodalomra okot adó tényező között van. Legkevésbé a franciák (30%) és a svédek (29%) tartják a netes vásárlást kockázatosnak.
Ezzel ellentétes megállapításra jutott egy közelmúltban készített hazai vizsgálat. A KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felmérés szerint közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhetően jelentősen megnőtt az online vásárlók aránya a 18-64 éves aktív internetezők körében. A kutatás arra is rámutatott, hogy egyre kevesebben kérdőjelezik meg az online vásárlás biztonságosságát, ugyanakkor a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya még mindig visszatartó erőt jelent.
Pörög a magyar piac
Míg tavaly nyáron júliusban kisebb forgalom volt tapasztalható a webáruházakban, mint június vagy augusztus hónapokban, idén, az elmúlt 3 hónapban folyamatos növekedés volt látható - közölte az Árukereső.hu. A GKIeNET néhány hete nyilvánosságra hozott felmérése szerint az idén 155-160 milliárd forintot fog kitenni a hazai e-kereskedelem forgalma. Az Árukereső.hu elemzői szerint ezt az összeget meghaladva, akár 170 milliárdot is elérheti az internetes kiskereskedelmi forgalom 2011-ben.
Ebben a periódusban a mobiltelefon termékkategória az átlagosan tapasztalható növekedés kétszeresét produkálta, a tablet pc-k (avagy táblagépek) pedig most először jutottak be a tíz legnépszerűbb elektronikai termék listájába. Az okostelefonok helyettesítő kategóriái mint például a GPS, a játékkonzol, stb. mind átlagon aluli növekedést produkáltak. Ez is azt bizonyítja, hogy egyre többen az okostelefonjukat használják számos olyan tevékenységre, melyhez korábban külön terméket vásároltak. Ezen a területen csak egy kivétel volt: bár gyakorlatilag minden okostelefonban van kamera, a digitális fényképezők forgalma mégis növekedni tudott, annyira, hogy a nyár folyamán a negyedik legkeresettebb termékkategória lett. Ezzel szemben az MP3 lejátszók kereslete nemhogy nem növekedtek, de hajszálnyit csökkent is a növekvő piaci környezetben. Valószínűleg az MP3 lejátszókat használó korcsoportok inkább mobiljukról hallgatnak zenét manapság.
Kevesen bankolunk online
A CBRE kutatása arra is rámutat, hogy kapcsolat van az online vásárlás iránti hajlandóság és az online bankolás között Európában. Azokban az országokban, ahol a fogyasztók magas aránya vásárol online, mint például Svédországban (69%), Németországban (66%), Nagy-Britanniában (58%) és Franciaországban (56%), az online bankolók aránya is magasabb, szemben a dél-európai országokkal, ahol az internet-használat alacsonyabb, míg egyes kelet-európai országokban az online bankolás meglehetősen ritka.
Az online vásárló és online bankoló fogyasztók aránya
Elfogadva azt a tényt, hogy az online bankolás napi szinten kapcsolódik az online pénzügyek intézéséhez, a CBRE kutatása szerint az online bankügyek magasabb aránya segítheti a fogyasztókat abban, hogy felülemelkedjenek az online vásárlás okozta aggodalmakon.
– A legújabb fogyasztói szokások változásának megértése Európa-szerte abban segít, hogy formáljuk a kereskedők gondolkodását a jövő trendjei felé. A YouTube, iPod, és Facebook világában nem meglepő, hogy egyre több európai használja az internetet az információgyűjtés és az online vásárlási döntéshez. Mindenesetre a fogyasztók a technikai eszközök iránt érzett vonzalma ellenére az online biztonság miatt érzett aggodalom a virtuális vásárlás legnagyobb akadálya – kommentálta a jelentést Peter Gold, a CBRE határon átnyúló kiskereskedelemért felelős vezetője.