Miért félünk az internetes vásárlástól?

A válságban felértékelődött a belső fogyasztás élénkítése, mint a gazdaság felpörgetésének egyik eszköze és miután a legtöbb országban mind a fogyasztó, mind a szolgáltató egyre inkább ár, illetve költségérzékeny, értelemszerűen felértékelődik az internetes vásárlás szerepe. A költséghatékony, munkaerőkímélő megoldás mégis a vártnál lassabban terjed Európában.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Online üzletekből nincs hiány, és a bankok is erősen igyekeznek az elektronikus csatornák felé terelni a lakossági valamint a kkv ügyfeleiket. Az emberek többsége viszont tart az internetes vásárlásoktól. Habár a digitális forradalom technikailag számos európai országban támogatja az online vásárlást, az emberek nem érzik biztonságosnak. A CB Richard Ellis (CBRE) legújabb kutatása szerint a gyenge biztonságérzet több millió európai vásárlót akadályoz meg abban, hogy internetes felületen vásároljon.

A CBRE „Európa online fogyasztója” című vizsgálat az első pán-európai kutatás a maga nemében: több mint tízezer ember bevonásával készült, és az online fogyasztói magatartást vizsgálja tíz európai országban. A kutatásban – többek között – a következő termékcsoportok szerepelnek: cipő és ruházat, könyv, zene és szórakoztatás, élelmiszer, elektronikai termékek, kozmetikumok, gyógyszerek és számítógépes játékok.


Forrás: PP archív

Amikor a CBRE a fogyasztókat arról kérdezte, hogy mi akadályozza őket az online vásárlásban, a biztonság miatti aggodalom volt az elsőszámú szempont. Ez fontosabb volt, mint a szállítás költsége és kényelme, vagy a hitelkártya hiánya. Akik gyakran vásárolnak az interneten, azok is a fizetés biztonságát említették fő szempontként. A spanyol fogyasztók közel fele, míg az olaszok, németek, britek harmada szemében a biztonság kérdése a három fő aggodalomra okot adó tényező között van. Legkevésbé a franciák (30%) és a svédek (29%) tartják a netes vásárlást kockázatosnak.

Ezzel ellentétes megállapításra jutott egy közelmúltban készített hazai vizsgálat. A KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felmérés szerint közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhetően jelentősen megnőtt az online vásárlók aránya a 18-64 éves aktív internetezők körében. A kutatás arra is rámutatott, hogy egyre kevesebben kérdőjelezik meg az online vásárlás biztonságosságát, ugyanakkor a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya még mindig visszatartó erőt jelent.

Pörög a magyar piac

Míg tavaly nyáron júliusban kisebb forgalom volt tapasztalható a webáruházakban, mint június vagy augusztus hónapokban, idén, az elmúlt 3 hónapban folyamatos növekedés volt látható - közölte az Árukereső.hu. A GKIeNET néhány hete nyilvánosságra hozott felmérése szerint az idén 155-160 milliárd forintot fog kitenni a hazai e-kereskedelem forgalma. Az Árukereső.hu elemzői szerint ezt az összeget meghaladva, akár 170 milliárdot is elérheti az internetes kiskereskedelmi forgalom 2011-ben.

Ebben a periódusban a mobiltelefon termékkategória az átlagosan tapasztalható növekedés kétszeresét produkálta, a tablet pc-k (avagy táblagépek) pedig most először jutottak be a tíz legnépszerűbb elektronikai termék listájába. Az okostelefonok helyettesítő kategóriái mint például a GPS, a játékkonzol, stb. mind átlagon aluli növekedést produkáltak. Ez is azt bizonyítja, hogy egyre többen az okostelefonjukat használják számos olyan tevékenységre, melyhez korábban külön terméket vásároltak. Ezen a területen csak egy kivétel volt: bár gyakorlatilag minden okostelefonban van kamera, a digitális fényképezők forgalma mégis növekedni tudott, annyira, hogy a nyár folyamán a negyedik legkeresettebb termékkategória lett. Ezzel szemben az MP3 lejátszók kereslete nemhogy nem növekedtek, de hajszálnyit csökkent is a növekvő piaci környezetben. Valószínűleg az MP3 lejátszókat használó korcsoportok inkább mobiljukról hallgatnak zenét manapság.

Kevesen bankolunk online

A CBRE kutatása arra is rámutat, hogy kapcsolat van az online vásárlás iránti hajlandóság és az online bankolás között Európában. Azokban az országokban, ahol a fogyasztók magas aránya vásárol online, mint például Svédországban (69%), Németországban (66%), Nagy-Britanniában (58%) és Franciaországban (56%), az online bankolók aránya is magasabb, szemben a dél-európai országokkal, ahol az internet-használat alacsonyabb, míg egyes kelet-európai országokban az online bankolás meglehetősen ritka.

Az online vásárló és online bankoló fogyasztók aránya

* Az első oszlop forrás: CBRE (10.000-es minta) / 2. oszlop forrása: Deutsche Bank

Elfogadva azt a tényt, hogy az online bankolás napi szinten kapcsolódik az online pénzügyek intézéséhez, a CBRE kutatása szerint az online bankügyek magasabb aránya segítheti a fogyasztókat abban, hogy felülemelkedjenek az online vásárlás okozta aggodalmakon.

– A legújabb fogyasztói szokások változásának megértése Európa-szerte abban segít, hogy formáljuk a kereskedők gondolkodását a jövő trendjei felé. A YouTube, iPod, és Facebook világában nem meglepő, hogy egyre több európai használja az internetet az információgyűjtés és az online vásárlási döntéshez. Mindenesetre a fogyasztók a technikai eszközök iránt érzett vonzalma ellenére az online biztonság miatt érzett aggodalom a virtuális vásárlás legnagyobb akadálya – kommentálta a jelentést Peter Gold, a CBRE határon átnyúló kiskereskedelemért felelős vezetője.

A magyaroknál a közösségi média számít
A fiatal magyar felnőttek (16-34 év) más országokban élőkhöz képest kevésbé végeznek kutatást online, mielőtt a boltban vásárolnak, és kevésbé gyakran vásárolnak online (számítógépen), illetve sokkal inkább használják a közösségi médiát, hogy eldöntsék, mint vásároljanak, derül ki a CBRE kutatás magyar vonatkozású részéből. A magyar nők számára a bolti vásárlás élményt jelent, bár ezzel valószínűleg más országok hölgyei is így vannak. A gyengébbik nem a férfiaknál gyakrabban használja a közösségi médiát, hogy eldöntse, mit vegyen, ám a magyar nők a legkevésbé néznek utána online, mielőtt a boltban vásárolnának. A magas jövedelmű hazai fogyasztók – más országokban élőkhöz képest - kevésbé vesznek meg olyan terméket online, amit nem vehetnek meg a boltban, illetve jellemző rájuk, hogy inkább megnéznek egy terméket a boltban, mielőtt online megrendelik. Ugyanez a kör a más országokban tapasztaltakhoz képest jobban támaszkodik a közösségi médiára, amikor dönt arról, hogy mit vegyen.

 

Véleményvezér

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo