Miért nem halnak ki a régi technológiák?

Állandó piaci rés, ami kiaknázható vagy múló hóbort a tech-nosztalgia? Meg vagyunk róla győződve, hogy az új technológiák kiváltják és megszüntetik a régieket. De ez nem minden esetben van így. A zenei antikváriumokban jól megy a bakelitlemezek forgalma. Nemcsak Budapesten, hanem világszerte. És nemcsak ez az egyetlen régi technológia, ami divatját éli manapság.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Celluloidfilm

A Kodak 2012 januárjában csődvédelmet kért. Rossz stratégiai döntéseivel a menedzsment nem ismerte fel, hogy a celluloidfilm-alapú fényképezést le fogja hagyni a digitális kamerák térnyerése, és a növekvő könnyedség, amellyel az emberek küldeni, csatolni, megosztani tudnak online felületeken digitális képfájlokat.

Azt hinnénk, hogy a régifajta fényképezés már rég kimúlt, de 2012-ben is 35 millió tekercsnyi filmet adtak el az USA-ban. (2011-ben 20 milliót, vagyis növekedés mutatkozott.) Ami a mozgóképet illeti, Christopher Nolan és néhányan még kampányolnak, hogy a Kodak ne haljon meg, s a 35 milliméteres filmek, valamint az előhívásukra szolgáló laboratóriumok továbbra is létezzenek, hiszen Hollywood már nagyjából-egészében átállt a digitális filmezésre - ahogy az egész világ filmgyártása is.

Celluloid - Fotó: flickr

Polaroid

Az Instagram egy dolog. De az instant fotó varázsa és intimitása, - és, hogy csak egy van belőle - egy külön dolog. A Polaroid kétszer menekült csődvédelem alá a digitális kamerák korában, de mindig túlélte. Furcsa módon a cég legújabb célközönsége a mai tizenévesek. Akik életükben már alig láttak filmtekerccsel működő fényképezőképet.

Miért kell hát nekik a Polaroid? Mert szeretik, hogy ezeknél a kameráknál nem kell a kidolgozásra várni, s mivel imádnak meztelen fotókat készíteni magukról vagy szeretőjükről, nagy érv a Polaroid mellett, hogy a fotóból csak egy készül. S ők dönthetik el, azt kinek adják. (Esetleg saját maguknál tartják.) Túl okosak már ahhoz, hogy ne számoljanak azzal, az okostelefonjukat meghekkelheti bárki, s akkor közkézre kerülnek a kellemetlen szelfik.

Fotó: flickr

Bakelitlemez

Ezt is a fiatalok szeretik. Pedig sokan úgy mennek be a lemezboltba, hogy azt sem tudják, hová kell tenni a tűt a lemezen! (Ez nem urbánus legenda, a The New York Times újságírója Los Angeles Venice negyedének egy divatos, felkapott utcájában lévő lemezbolt tulajdonosát idézi, ő tapasztalta ezt.) Az Egyesült Államokban 13 millió LP-t értékesítettek. 25 éve nem adtak el ennyit egy évben!

Nyomtatott könyvek

Miért romlik el minden kütyü?
Miért nem működnek a ma gyártott eszközök a végtelenségig, mint a nagymama Rakéta porszívója? Szakértőnk segítségével cáfoljuk a népszerű összeesküvés-elméleteket a gyártók manipulációiról, és a valós okok nyomába eredünk.
Nekik is van alternatívájuk ugye, az e-book-készülékek formájában. Ám csak Amerikában 571 millió könyvet adtak el 2014-ben. 55 millió újság még mindig nyomtatott formában landol a családi házak bejárati ajtajánál vagy a postaládákban.

Mik a retrotech-reneszánszok okai? Van akinek az ismerős forma az indok. Régen is lapozgatni szerette a napilapot, ma is. Van akinek az újdonság érzete. Sosem látott otthon bakelitlemezt, most viszont hallhatja, miként szól. Van akinek a nosztalgia. Egy ideje nem látott már fényképet (az az ifjúkorára emlékezteti), most végre ismét szeretne hódolni a hagyományos fényképezésnek.

És ha azt hinnénk, hogy csak a kreatív művészeti ágakra és a tartalomhordozó termékekre érvényes mindez, az adathordozóknál éppúgy megfigyelhető az "old tech"-mánia.

Amerikában például több tízmillióan vannak, akiknek még mindig van vonalas telefonelőfizetése. A pendrive-okat is sokan használják még, hiába van itt helyettük az immár terrás mennyiségtartományokba lépett külső merevlemez vagy éppen a felhőalapú adattárolás.

Betű betű hátán - Fotó: flickr

És bár nagy az okostelelefonok keletje, sokan még mindig használnak lenyitós-kinyitós telefont (úgynevezett flip phonet). Köztük van Anna Wintour, Bill de Blasio New York-i polgármester, Iggy Pop és Rihanna is. Még a személyhívók (pagers) sem haltak ki egészen. És akkor még szót sem ejtettünk azokról a termékekről, amelyeknél mindig is nagy értéke volt az "antik" daraboknak. Ilyenek az autók. Vannak olyan régi autók, amik ma ötször többet érnek, mint vásárlásuk idején - megcáfolva azt az amerikai mondást, hogy "amint elhajtasz az autókereskedésből a kocsiddal, máris csökkent az értéke."

Egy nap 2036-ban
Húsz éven belül életünket alapvetően átalakítja majd a technológiai fejlődés: hogy milyen alaposan, azt csak akkor értjük meg, ha belepillantunk a húsz évvel későbbi jövőbe. Huber Krisztián, az Okos Jövő Innovációs Klaszter társelnökének segítségével belepillantunk a jósgömbbe.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo