Az elmúlt hónapokban hazai cégek százai tapasztalhatták meg, milyen az, amikor egy weboldalt a Google megbüntet. A forgalom töredékére esik vissza, és hirtelen megszűnnek az ajánlatkérések is, elnémulnak a telefonok. Az első feladat ilyenkor kideríteni, hogy valóban mi is áll a háttérben. Az ite.hu szakértői segítenek.
Valóban büntetésről van szó?
Az első feladat annak beazonosítása, hogy valóban büntetésről van-e szó. Olykor a weboldaltulajdonosok akaratlanul is képesek nagy hibát okozni, így például megtiltják, hogy a Google robotjai feltérképezzék a weboldalt. Elsőként tehát azt kell megállapítani, hogy valóban a Google áll-e a háttérben, nem a weboldalunkkal van-e a hiba.
Azt, hogy egy weboldal szerepel-e a Google adatbázisában, könnyen ellenőrizhetjük. Írjuk be a keresőmezőbe az alábbi parancsot:
site:azéndomainen.hu (fontos: nincs üres karakter a kettőspont után!)
A parancsra a Google kilistázza azokat az aloldalakat, amelyek az adott domainről szerepelnek az adatbázisában. Ezzel ellenőrizhetjük, hogy a Google tud-e egyáltalán a weboldalunkról.
A Google büntetései
Ha a saját hibát kizártuk, akkor jöhet a következő feladat, meghatározni, hogy mely algoritmus okozta oldalunk büntetését. A Google viszonylag ritkán jelenti be az algoritmusfrissítéseit. Saját bevallása szerint is naponta finomít a rangsorolási módszerein, éppen ezért pontos válaszban ritkán reménykedhetünk. Szerencsére azonban van két algoritmus, amelynek frissítéséről a Google ha nem is minden esetben, de gyakran beszámol. Ezek a Panda és Pingvin algoritmus.
Ha ismerjük azt a dátumot, amikor weboldalunk forgalma hirtelen lecsökkent, és ismerjük az algoritmusfrissítések időpontját is, máris meghatározhatjuk, mi áll a büntetés hátterében.
Az algoritmusfrissítéseket sajnos jellemzően a Google alkalmazottai jelentik be saját Google Plus oldalukon, így ezek napi nyomon követése szinte lehetetlen, de szerencsére ma már a hazai keresőoptimalizálási hírportálokon erről is hírt kaphatunk, így jó eséllyel beazonosíthatjuk a minket büntető algoritmust.
Panda vagy Pingvin?
A hazai weboldalakat legnagyobb arányban a Panda és Pingvin algoritmus érinti negatívan. A Pingvin algoritmus esetén viszonylag könnyű a helyzet, mivel itt nagyon pontosan tudhatóak azok a dátumok, amikor a Google lefuttatta őket. A Pingvin algoritmus legutóbb 2014. október 16-án indult útjára. Ha weboldalunk forgalma ekkor esett vissza, akkor szinte biztos, hogy ez áll a visszaesés hátterében. A helyzetet némileg bonyolítja, hogy a Pingvin algoritmus azóta is fut, mind a mai napig, így az október 16. utáni visszaesés mögött is állhat ez az algoritmus.
A Panda algoritmus esetén már nehezebb a helyzet. Azt ugyan tudjuk, hogy a Google rendszeresen frissíti ezt az algoritmust, ám csak a nagyobb változásokról ad hírt. Így a legutóbbi bejelentés szeptember 23-án történt, de a SEO szakemberek szerint volt egy frissítés október 24-én is, és korábban is több alkalommal. A Panda estében tehát a büntetés behatárolása már közel sem annyira egyszerű.
Ha tudjuk, melyik algoritmus büntetett minket, már csak a büntetés indokát kell megismerni.
A Pingvin algoritmus a weboldal linkprofilja miatt büntet. Ha egy weboldal kulcsszavas linkek sokaságát gyűjtötte be, ráadásul gyenge katalógusoldalakról, akkor van oka aggódni, mert a Pingvin algoritmus ezekre különösen érzékeny. (Itt talál további részleteket arról, hogy milyen linképítési módszerekért büntet a kereső.)
A Panda algoritmus ezzel szemben az oldalak tartalmi minősége alapján sorol hátra weboldalakat. Ha az adott weboldal minőségét gyengének ítéli meg, akkor bünteti az oldalt. Sokszor olyan technikai hibák is okozhatnak büntetést, amelyről a legtöbb weboldaltulajdonos nem is tud.
A büntetések azonosításának és a hibák orvoslásának ma már szinte könyvtárnyi irodalma van az interneten. A következő cikkekben ezekről a büntetésekről írunk részletesen.