Amikor a 2020-as nyári olimpiai játékok a COVID-19 pandémia miatt a tervezettnél egy évvel később Tokióba érkezett, 200 nemzet több mint 11 ezer sportolója 42 színhelyen, 41 sportágban mérte össze erejét. A halasztás és a járványelőírások korlátozásai miatti nézőhiány eredményeképpen a tokiói olimpiát a korábbi játékoktól megkülönböztette az AI-technológiák, robotok, viselhető érzékelők és a gépi tanulás széles körű alkalmazása, valamint a közhasznú elemzésre és feldolgozásra rendelkezésre álló adatok puszta mennyisége is.
Jól mutatja ezt a változást, hogy a tokiói olimpia dalát mesterséges intelligencia segítségével szerezték, miközben, az olimpiai stadion fölé elhelyezett komplex geometrikus formákhoz a nyitó ünnepségen 1800 darab LED-del és valós idejű kinematikus GPS-szel felszerelt drónt használtak. A mesterséges intelligencia számos módon volt jelen az olimpiai játékok pályáin, standjain és a színfalak mögött, négy fő hatásterületete a versenyek, nézők, szervezés és üzleti hasznosítás területén nyilvánult meg.
AI a versenyben: a teljesítmény támogatása
Az olyan viselhető eszközök, mint az intelligens talpbetétek és szenzorok, valamint a beépített chipekkel ellátott felszerelések nyomon tudják követni a játékosok adatait az edzések és mérkőzések során, segítve az edzői stábot a következő játékról meghozandó döntésekben vagy a másik csapat játékának előrejelzésében.