Meddig B2B? - A hagyományos és az elektronikus együtt hatékony

Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy a B2B nem is olyan nagy dolog. Kétségtelen, vannak gondjai az üzletágnak, de előrejelzések szerint két év alatt a jelenlegi négy százalékról harminckilencre nő azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be.

A dotcom cégek csak az interneten léteznek, ezeket kifejezetten az internetes gazdaság számára - minimális fizikális háttérrel - hozták létre. Beszélünk úgynevezett bricks & mortar (tégla és habarcs) vállalatokról, amelyek nem léptek még ki a webre, s végül beszélünk a bricks & clicks típusú cégekről, amelyek párhuzamosan folytatnak hagyományos és elektronikus kereskedelmet. Hosszú távon ez utóbbi lehet egyedül nyereséges - állítja Székely Iván, a Műszaki Egyetem adjunktusa. A csak on-line üzletet folytató cégek kereskedelmi tevékenysége ugyanis többnyire veszteséges, s bár a reklámbevételek egy ideig fenntartják őket, sőt piaci értékük - ahogy volt már rá példa bőven - hirtelen az egekbe szökhet, előbb-utóbb ezek, mint a lufi, kipukkadnak. Mi sem mutatja ezt jobban, mint tavaly év végén a vállalatközi kereskedelemmel foglalkozó B2B (business to business)-cégek papírjainak tőzsdei árfolyamesése.

Stratégiaváltás

A The Standard amerikai gazdasági magazin szerint néhány dotcom cég új üzleti stratégiával próbál talpon maradni.
Az acélgyártásban használatos alapanyagok kereskedelmével foglalkozó CoreMarkets például 2000 végén 1,5 százalékra szállította le a tranzakciós díját abban a reményben, hogy ezzel újabb ügyfeleket tud vonzani. A kérdés az, hogy a kieső bevételeit tudja-e pótolni olyan értéknövelt logisztikai szolgáltatásokból, mint a szállítmányozás és a raktározás, akkreditív kiállítása, igazolások kibocsátása, vagy sem. Egyelőre még nem tudni.
Más B2B-szereplők radikálisan megváltoztatják eredeti üzletüket, s közülük sokan más üzletek számára kölcsönöznek szoftveralkalmazásokat. Az AviationX például tavaly repülőgépalkatrész-kereskedést nyitott. Mivel azonban nem sokkal ezután mások is bejelentették új, hasonló piactér létrehozását - mégpedig olyan nagy légitársaságokkal a háttérben, mint az American Airlains vagy a Delta -, a cég újragondolta stratégiáját. Most olyan szoftverek árusításával foglalkozik, amely a kisebb légitársaságok tartalékalkatrész-vételéhez és -raktározásához nyújt segítséget.
A B2B-nagykereskedelem gondjai erősen emlékeztetnek sok on-line kiskereskedelemi (B2C-) üzlet korábbi problémáira. Az azonban még nem egyértelmű, hogy a költségek visszaszorítása a B2B-szektorban is olyan szigorú lesz-e, mint a B2C-ágazatban volt.

Új tendencia

Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy „a B2B nem is olyan nagy dolog”. Érdekes adat, hogy míg 2000 első negyedévében - a PricewaterhouseCoopers kimutatása szerint - a kockázatitőke-társaságok 1,9 billió dollárt pumpáltak 127 elektronikus nagykereskedelmi vállalkozásba, addig a második negyedévben ez az összeg 1,6 billió dollárra süllyedt, 116 cégre elosztva, s a harmadik negyedévben a lelkesedés tovább lohadt (a negyedik negyedévi adatok még nem ismertek).
Vajon tartós ez a tendencia? Lehet, hogy a befektetések száma nemzetközi viszonylatban most csökken, de újabb és újabb B2B dotcom vállalkozások jutnak jelentős tőkéhez a késői piacra lépő befektetők révén. Az elkövetkező fél évben például további nagy autóipari és fogyasztási cikkekkel foglalkozó ipari piactér alakul meg a szektor legnagyobb vállalatainak részvételével.
Ami pedig még ennél is nyomósabb érv a B2B mellett: az interneten kereskedő társaságok száma várhatóan növekedni fog 2001-ben. Sőt egy Forrester Research-felmérés szerint azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be, 2002-re 39 százalékra fog növekedni a jelenlegi négy százalékkal szemben.

Motiváló tényezők

A Boeing létrehozott egy olyan közvetítői piacot, amely - az alkatrész-utánpótlás megkönnyítésére - összehozza a légitársaságokat az alkatrészgyártókkal. Az elektronikus kapcsolat 1996 óta az interneten keresztül zajlik, s egy évvel később már a Boeing vásárlóinak 50 százaléka használta. Bár a légitársaság elsődleges célja szolgáltatásainak bővítése volt, csökkentek a működési költségek is, és a rendszer új eladási lehetőségeket is generált. A következő lépés a Boeing Online Data (BOLD) szolgáltatás létrehozása volt, amellyel tervrajzokhoz, kézikönyvekhez, katalógusokhoz és egyéb technikai információkhoz biztosítottak interneten keresztüli hozzáférést, így a mérnökök bárhol és bármikor választ kaphattak felmerülő problémáikra. A cég így - a megnövelt produktivitás, a lecsökkentett költségek révén - vásárlóit előnyhöz juttatta más szolgáltatókhoz képest, neki pedig növekedtek a bevételei.


2001. január-február

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo