Magyarország csúnyán lemarad

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) idén második alkalommal készített a hazai iparágról szóló átfogó felmérést.

A magyarországi végfelhasználó szervezetek tavaly mintegy 565 milliárd forintot költöttek külső informatikai beszállítókra, amely 2005-höz képest 9,3 százalékos növekedést jelentett, ez pedig jelentősen meghaladta a GDP növekedésének 3,9 százalékos szintjét - áll az IVSZ szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében. Ebből 43 százalékot költöttek informatikai szolgáltatásokra, 41 százalékot hardver eszközökre, a szoftverlicenszekre fordított kiadások pedig az összes költés 16 százalékát tették ki.

A belföldi piacon az informatikai termékek gyártásából, kereskedelméből és az informatikai szolgáltatások nyújtásából származó - az alvállalkozói tevékenységet is magába foglaló - árbevétel 2006-ban elérte 839 milliárd forintot, míg 2005-ben ez a szám 743 milliárd forint volt.

Az exportot is magába foglaló teljes informatikai árbevétel 2006-ban 1 622 milliárd forint volt, így a vállalatok informatikai export árbevétele - a 2005-ben realizált 602,1 milliárd forinthoz képest - tavaly elérte a 783 milliárd forintot, amelynek közel kilencven százalékát a Magyarországon gyártott és exportált hardver termékek (pl. külső tárolórendszerek, nyomatók, hálózati eszközök és személyi számítógépek) tették ki.

A pénzügyi szektor fejlődik a leginkább

2006-ban a költségvetési szektor költötte a legtöbbet külső informatikai beszállítókra, összesen 113 milliárd forintot, amely az összkiadások mintegy húsz százalékát tette ki. Ugyanakkor ez a vertikális piac bővült a legkevésbé; 4,9 százalékos növekedése az infláció alatt maradt.

Második helyen a távközlési, IT és média iparág vállalatai álltak (19,8%) 12,2 százalékos növekedéssel, harmadik helyen pedig a pénzügyi szektor (18,6%), a legnagyobb 13,2 százalékos növekedéssel.

Fejlett a hazai piac

A magyarországi informatikai piac mérete szerint a negyedik volt a kelet-közép európai régióban az orosz, cseh és lengyel piacok mögött, ugyanakkor az euróban mért növekedési rátája alapján 2006-ban a legkisebb, euróban számítva 2,8 százalékos növekedést érte el az összehasonlításban szereplő 11 ország között (Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Ukrajna, Románia, Bulgária, Szerbia, Horvátország, Szlovénia, Oroszország).

Az informatikai költések megoldások szerinti szerkezete alapján a hazai IT piac fejlettnek tekinthető. A 2006-os gyengébb év nem csak a romló gazdasági környezettel, hanem az IT piacra jellemző ciklikussággal is magyarázható, így van arra kilátás, hogy 2008-tól újabb növekedési szakasz következhet.

A tanulmányból kiderül az is, hogy a cégméret összetételét vizsgálva a hazai IT piac struktúrája az általános hazai piaci szerkezettel ellentétben, teljesen egészséges. Itt az informatikai kisvállalatok (10-49 fő) 31,6 százalékot, a közepes cégek (50-249 fő) a konszolidált piac 27 százalékát, míg a nagyvállalatok (250 fő fölött) 25 százalékos piacrészt tudhattak magukénak, a 3-9 főt foglalkoztató cégek a piac 13,5 százalékát, és végül a 1-2 fős vállalkozások 2,8 százalékát fedték le.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo