Magyar kutatók forradalmasíthatják az autók tervezését

A Varró Dániel és kutatócsoportja által kifejlesztett keretrendszerben a korábbi módszereknél nagyságrendekkel nagyobb modellek készíthetők az autóipari tervezőeszközök tesztelésére. Eredményeiket májusban mutatják be a szoftvertechnológia legrangosabb konferenciáján, az ICSE-n.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A modern autók gyártását igen alapos tervezési folyamat előzi meg. A tervezés során a mérnökök (szoftveralapú) tervezőeszközöket használnak, amelyekkel az autónak különböző modelljeit készítik el. A modellek használatának az a célja, hogy az autó tényleges legyártása nélkül is meg lehessen vizsgálni bizonyos funkciókat, így például ellenőrizzék a vezérlőszoftver helyességét.

Persze a tervezőeszközök is csak szoftverek – azaz elvileg ugyanúgy lehetnek bennük szoftverhibák, mint egy egyszerű mobilalkalmazásban –, tehát magát a tervezőeszközt is nagyon alaposan le kell tesztelni. Ez a szisztematikus tesztelés igen bonyolult és költséges folyamat, de feltétlenül szükség van rá ahhoz, hogy az autógyártó cég megbízhasson a modellek használhatóságában – hívta fel a figyelmet a Magyar Tudományos Akadémia.

PP-archív

Az MTA-BME Lendület Kiberfizikai Rendszerek Kutatócsoport munkatársai, Semeráth Oszkár, Nagy András Szabolcs és a kutatócsoport vezetője, Varró Dániel olyan szoftverprototípust fejlesztett ki a nyílt forráskódú VIATRA keretrendszerre építve, amely jelentősen megkönnyíti ezt a szisztematikus tesztelést. A szoftver képes olyan kapcsolati modellek (gráfmodellek) automatikus előállítására, melyek lefedik a valódi, éles rendszerekben megvalósítható összes lehetséges kapcsolati hálózatot.

Módszerük a korábbiaknál sokkal nagyobb hálózatok modellezésére is alkalmas, hiszen a korábbi 100–150-hez képest az új gráfmodellek akár 5–7 ezer csomóponttal is rendelkezhetnek. A kutatócsoport további kapcsolódó vizsgálatai pedig azt is kimutatták, hogy az így kapott modellek valósághűbbek is, mint a korábbi módszerek által előállított gráfmodellek. Eredményeiket tavasszal mutatják be a szakma legrangosabb konferenciáján, az ICSE-n.

Veszélyben a magyar autóipar
Az elektromos autók elterjedése és az automatizálás akár már 5 éven belül is negatívan érintheti a magyar ipart. Elsősorban a nagy autógyártók beszállítói hálózatának csökkentése és az élő munkaerő mérséklése jelentheti a legnagyobb veszélyt.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo