Átfogó tapasztalatokat gyűjtött az on-line utazási trendekről Michal Lonrenc, aki 2003 óta a Google kelet-közép-európai régióbeli travel vertical managere, formálisabban utazási szakértőként szokás aposztrofálni. Többek között a keresőportál egyik szolgáltatásának a turisztikai vonzatairól kérdeztük. A Google ugyanis olcsó szöveges hirdetési dobozok megjelenítésére ad lehetőséget, ami előre kalkulálható, testre szabható és - ez a legfontosabb - kattintás alapú hirdetési felületet kínál a kis- és közepes vállalatok számára is.
- Miként lett a Google utazási szakértője?
- 2003 - ez az az év, amikor elkezdtem a cégnél dolgozni - a vertikális portfóliószélesítés időszaka volt, a piaci elsőség és marketinges szaktudás megszerzése céljából. Nekem meg korábban alkalmam adódott számos, ebben a szektorban tevékenykedő emberrel ismeretséget kötni egy olyan chicagói vállalkozásnál, ahol a turizmusban is érdekelt cégekkel - például Hyatt Hotels, US Airways, Artist United - dolgoztunk együtt.
Persze az ilyen munkakörnyezet más, mint a Google-nál, ahová kizárólag azért vettek fel, hogy az utazási üzletágat, a partnerekkel való kapcsolattartást erősítsem. Az Egyesült Államokban élő lengyelként számomra furcsa volt arra ösztökélni a fogyasztókat az interneten, hogy itt foglalják le utazásaikat, szállásaikat, és intézzenek mindent, ami a helyváltoztatással kapcsolatos.
- Élvezi a munkáját?
- Igen, teljes mértékben. Nagy kihívás számomra. Számos felmérés szerint a Google a világon a legjobb munkahely. Azok, akik a cégnél dolgoznak, szenvedélyesen szeretik a munkájukat, az internetet, az információáramlás szabadságát. Mindezeken túl elkötelezettek az ilyen hirdetési forma iránt, ahol nem a nagy pénzek majdhogynem értelmetlen elköltése a cél. Közvetlen kapcsolatban vagyok a hirdető cégekkel, és segítem őket, hogy alacsony költéssel is bevételnövekedést tudjanak elérni. Azt értékesíteni, amit az ember szeret, a legjobb kombináció az üzleti életben.
- Hogyan változtatta meg az internet az utazási piacot?
- Fogyasztói szempontból drasztikusan. Öt-tíz évvel ezelőtt egy utazás megszervezése kizárólag utazási irodán keresztül volt lehetséges, alig akadt néhány vakmerő, aki saját szervezésben vágott volna neki egy-egy útnak. Ma az interneten az emberek korábban elképzelhetetlen mennyiségű információhoz jutnak hozzá, már semmi akadálya nincs annak, hogy ők állítsák össze maguknak az ideális vakációt.
Mindenki eldöntheti, mikor induljon, merre szálljon meg, milyen látnivalót akar megnézni. Ennek megszervezésében segít az internet. Vagyis testre szabhatóvá válnak az utazási irodák kínálatában szereplő merev, osztálykirándulás jellegű utak. Ez a vásárlás is egyfajta e-kereskedelem, csak nincs termék vagy áru, amelyet el kell juttatni a vásárlóhoz. Ha vásárolunk a neten egy utat, mindössze egy visszaigazoló e-mailt és egy hitelesítőszámot kapunk. Az egész folyamat virtuális, ami sokkal dinamikusabbá és gyorsabbá tette a döntéshozást.#page#
- Üzleti szempontból mi a leglényegesebb változás?
- Az árak egyszerűen összehasonlíthatóvá válnak. Egy nagyobb utazási vállalat számára már nem éri meg megvásárolni egy magazin minden hirdetési felületét, csak azért, mert képes sokat költeni reklámra, kiszorítva ezzel mondjuk valamely kis céget a hirdetés lehetőségéből. A piacra lépést is megváltoztatta ez a hirdetési módszer.
Akinek van jó ötlete, az hirdetheti az útjait, vagy akár specializálódhat az utazás egy-egy területére. Egyébként ez a folyamat nemcsak az utazás, hanem az e-kereskedelem egyéb területein mozgó cégeknél is megfigyelhető. Ez óriási nyugtalanságot vált ki a hagyományos üzleti modellen alapuló utazási szektorban még azoknak a vállalatoknak és szolgáltatóknak a körében is, amelyek több irodával rendelkeznek.
Ezek egyrészről próbálják kiszakítani a saját részüket az internetes piacból, másrészről közvetítőszerepet töltenek be. Mert ha egy cég nem teszi lehetővé potenciális vásárlóinak az on-line elérés és döntés lehetőségét, akkor elveszíti őket. Persze vannak olyanok is, akik nem fenyegetést látnak az internetben, hanem egy újabb értékesítési csatornát.
- Mit gondol, mikor fog átbillenni a kelet-európai régióra jellemző "on-line keres, off-line vásárol" modell?
- Már zajlik ez a folyamat, amelynek egyik sarokköve a szélessávú elérés. Akiknek ilyen internetes kapcsolatuk van, azok számos multimédiás szolgáltatást igénybe tudnak venni. Videókat nézhetnek, térképekkel játszadozhatnak, egyre több és több időt töltenek on-line, így az internet mint médium már sokkal közelebb áll hozzájuk.
Ha pedig a kényelem érzése megvan, akkor elkezdenek on-line vásárolni is. A rutinos netező, aki évek óta használja a világhálót, kétszer akkora valószínűséggel fog pénzt költeni, mint az, aki kezdőként most ismerkedik a felülettel. Mivel folyamatosan egyre több felhasználónak van hozzáférése, a nagy számok törvénye alapján a vásárlók száma is nő. A régiónkban gond a fizetés is, hiszen nincs minden felhasználónak bankkártyája.
De egy Lengyelországban elvégzett vizsgálatunk rámutatott arra is, hogy számos felhasználónak hiába volt kártyája, mégsem tudott on-line vásárolni. Egyszerűen azért nem, mert az oldal nem ajánlotta fel ezt a lehetőséget. Sok termék nem is vásárolható az interneten, vagy a szabályozás hiánya miatt, vagy azért, mert szükséges hozzá a személyes jelenlét. A repülőjegy és a szállás például elérhető, de komplett csomag megvásárlásához már személyesen kell bemenni egy irodába.
Teljes cikk a Piac és Profit Magazin júniusi számában.