IT: csak a költség számít?

Leginkább a költségekre figyelnek informatikai rendszerük kialakításánál a kisvállalkozások az Ipsos Mori Microsoft megbízásából a felhőszolgáltatások elfogadottságáról szóló kutatásának eredményei alapján. Magyarországon 60%, az európai válaszadók 40%-a számára ez különösen fontos kérdés.

Kép:Magyar Formatervezési Díj 2012

A 23 ország 6800 vállalkozásának megkérdezésével készített kutatás során, amelynek adatfelvétele 2013 februárjában zajlott, 25 vagy kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégeket kerestek meg szerte Európában - hazánkból 200 kkv vett részt a felmérésben.

Az eredmények szerint a hazai kisvállalkozások 24 százaléka bízik abban, hogy pénzügyi helyzete az elkövetkező egy évben javulni fog – ez némileg elmarad mind az európai, mint a közép-európai átlagtól, amely egyaránt 30%. A régióban csupán a csehek és a görögök pesszimistábbak a magyaroknál (19, ill. 23%), míg Nyugat-Európában a hollandok bíznak legkevésbé a jövőben (15%). A legoptimistább nemzetnek Törökország bizonyult (64%), a második helyen az írek futottak be (51%), akiket nem sokkal lemaradva a románok követtek (48%). Érdekes módon, azok a magyar vállalkozások, amelyek használnak valamilyen felhőszolgáltatást, nagyobb arányban bíznak a javulásban (26%), mint azok, amelyek egyetlen ilyen megoldással sem élnek (19%). Még nagyobb a különbség, ha a válaszadó vállalkozások „életkorát” vizsgáljuk – a hat évnél idősebb cégeknek mindössze 17%-a bízik a fejlődésben, míg az ennél fiatalabbaknak 37%-a!

Kritikus fontosságú terület

Nagy megbecsültségnek örvend az informatika hazánkban, a vállalkozások 76%-a szerint kritikus fontosságú a sikerben – ez jelentősen magasabb érték, mint a 61%-os európai átlag. A megbecsültség érthető, ha megvizsgáljuk, hogy mennyi és milyen gyakori problémákkal kell megküzdeniük a magyar informatikusoknak: egyebek mellett a cégek 37%-a szembesült rendszerleállással, 26% ütközött rosszindulatú kártevők és vírusok miatt adatvédelmi problémákba és 25% tapasztalt adatvesztést az elmúlt egy évben.

A felhőszolgáltatások lényegéről itt olvashat részletesebben.

A magyar cégek kereken fele egyetért azzal, hogy a felhőszolgáltatások egyre jelentősebb szerepet fognak játszani a kisvállalkozások sikerében
A kutatásból kiderül, hogy míg az európai kisvállalkozások 53%-a, addig a hazaiak 66%-a használ valamilyen felhőszolgáltatást. Nemzetközi összehasonlításban Norvégiában a legkevésbé (23%), és Ukrajnában a leginkább (85%) népszerű a felhő valamilyen formája. Itthon a leggyakrabban az elektronikus levelezést oldják meg ily módon (57%), de népszerű még a dokumentumok megosztása (42%), az azonnali üzenetküldés, a VoIP (31-31%) és az adattárolás (23%) is. Az európai átlagnál (9%) magasabb a netes irodai csomagok – például az Office 365 vagy a Google Docs – használata (12%), de ugyanakkor számítási kapacitást csak kevesen (4%) vesznek igénybe a felhőből.

Felhő felé

A magyar cégek kereken fele ért egyet azzal a kijelentéssel, hogy a felhőszolgáltatások egyre jelentősebb szerepet fognak játszani a kisvállalkozások sikerében – ez ismét magasabb érték az európai átlagnál, amely mindössze 42%. Azonban azok a magyar cégek, akik használnak valamilyen felhőszolgáltatást, 63%-ban értenek egyet a fenti állítással, míg azok, akik nem, csupán 22%-ban. A kutatás adataiból az is kiderül, hogy a hat évnél fiatalabb cégek 68%-a gondolja ezt, míg az idősebbeké csupán 42%-a.A szolgáltatások bevezetésének egyik fő akadálya az ismeretek hiánya az eNET-Telekom korábbi felmérése szerint.

Talán az átlagosnál magasabb elterjedtségnek is betudható, mindenesetre a magyar vállalkozásoknak csak kis része (23%) tervezi azt, hogy az elkövetkező időszakban informatikai költései egy részét a felhő felé csoportosítsa, kétharmaduk (66%) pedig egyenesen valószínűtlennek tartja. Európai összehasonlításban ugyanez a két érték 28, illetve 48%.

Beruházás nélkül
A bárhonnan elérhető szolgáltatások lényege, hogy az alkalmazások futtatását és elérését az interneten keresztül teszi lehetővé a szolgáltató. A fogyasztónak csak internetböngészővel és nagysebességű internetkapcsolattal kell rendelkeznie. Bizonyos szolgáltatásként elérhető szoftvereket szinte mindenki ismer a magánéletéből is. A Gmail vagy Hotmail levelezőrendszer, a Google Docs vagy épp a Skype szinte minden számítógép-használó alapkészletének része, a mikrovállalkozások esetében pedig sokszor a céges kommunikáció is ezeken alapul. Mára – a felhő alapú szolgáltatások terjedésével – a legkülönfélébb, a munkát segítő alkalmazások érhetők el weben keresztül, havidíjas konstrukcióban. Így a kisebb cégeknek is lehetőségük van a „dobozos" termékként még csak a nagyok számára elérhető informatikai újdonságok hadrendbe állítására. A havidíjas konstrukcióban egyszeri nagyobb beruházás nélkül élvezhetik az alkalmazások nyújtotta előnyöket. A csomagokban folyamatosan frissülő, jogtiszta szoftverek, a karbantartás terhének megszűnése mellett a nagy szolgáltatók nyújtotta biztonság is pluszpozitívumként jelenik meg a kkv-k oldalán.
Előnyök és félelmek

A kutatásban azt is megvizsgálták, hogy a felhőalapú szolgáltatások előnyös tulajdonságai közül melyeket találnak igazán fontosnak a vállalkozások. Az esetek többségében a magyar cégek véleménye nagyjából egybeesett európai társaikéval – pl. kevesebb házon belüli erőforrást igényel az informatikai rendszer működtetése; mindig a legfrissebb technológia használatának lehetősége; távoli elérés; felhasználóbarát működés; adatbiztonság; katasztrófatűrő működés; – voltak azonban olyan területek, ahol markáns eltérés mutatkozott. Ezek közül kiemelkedik a költségek rugalmasságának megítélése (európai átlag: 56%, hazai adat: 71%), de jelentős a különbség a testre-szabhatóságnál (56% vs. 69%), az informatikai költések csökkentésénél (55% vs. 66%) és a skálázhatóságnál is (42% vs. 51%).

A felhőalapú szolgáltatásokkal kapcsolatos félelmek közül a vállalkozások esetében a legjelentősebbek az adatbiztonság (európai átlag: 62%, hazai adat: 56%), az adatvesztés (61% vs. 59%), valamint az adatvédelmi aggályok (58% vs. 55%), ugyanakkor viszonylag kevesen tartanak attól, hogy ezek kevesebb funkcióval bírnak, mint a számítógépre telepített megoldások (42% vs. 37%). „A felhőalapú szolgáltatások, amilyen az Office 365 is, segítenek a kisvállalkozásoknak abban, hogy rugalmasabban oldják meg informatikai feladataikat. Bízom benne, hogy a felhő előnyeit egyre több hazai cég fogja felismerni, így a valóságban nem csupán minden negyedik vállalkozás pénzügyi helyzete fordulhatna kedvezőbbre a következő évben” – kommentálta az eredményeket Nagy Levente, a Microsoft Office 365 üzletágának vezetője.

 

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo