G úr tanult is, meg nem is a tavalyi karácsonyi elektronikus bevásárlásából. Akkor családtagjának igen drága dísznövény magokat rendelt, de a sok ezer forintos tétel - megkapta szabályosan, pontosan - elfért egy stanecli alján... G. úr, mint oly sokszor megelőzőleg, az idén is a számítógépe előtt ülve vásárol, most is vett karácsonyi ajándéknak tavaszi fesztiválra szóló jegyeket, már novemberben elköltött könyvre közel 10 ezer forintot, beszerzett nemezsálat, iparművészek alkotta nyakdíszt, gyermektáskát, fülbevalót, de a magokat örökre elfelejtette. G. úr már csak a postásokat várja, meg az esedékes fizetését, hiszen most nem januárban kopik fel az álla, hanem december elején.
Minden jel szerint G. úr nincs egyedül. Egy novemberi sajtóközlemény szerint az idei Év Internetes Kereskedője Díj mindhárom dobogós helyét az intelligens termékajánló rendszerek globális piacán működő Scarab Research ügyfelei nyerték el, s az elsőséget ezúttal is a Bookline.hu szerezte meg. A tőzsdén is jegyzett vállalkozás vezérigazgatója, Starcz Ákos szerint már abszolút versenyképes az e-kereskedelem a klasszikus, a válogatásra, helyben lapozgatásra alapozó könyvüzletekkel. A Piac&Profitot tájékoztatva saját cégéről elmondta, megközelítőleg 4 milliárd forintos éves árbevételre számítanak, a teljes hazai internetes könyvértékesítésnek a felét mondhatják a magukénak. A hazai könyvforgalmat körülbelül 60 milliárd forintot taksálja a szakma. A vezérigazgató szerint nem meglepő ma már, hogy polgárjogot nyert az internetes könyvvásárlás, s nemcsak azért, mert jól alkalmazzák a különféle meggyőző eszközöket, például a boltinál kedvezőbb árakat. Tetten érhető, hogy sokan végigjárják a valódi, hagyományos könyváruházaikat, leveszik a polcról, fellapozzák a köteteket, majd hazamennek és otthonról vásárolnak. De az igazik tömeg a bookline.hu esetében az 500 ezer regisztrált „felhasználó", sokan amúgy is az interneten élnek, mozognak. Hihetné a laikus, azért adhat árengedményt az e-könyvkereskedés, mert nem kell üzelteket fenntartania, eladókat foglalkoztatnia. Starcz Ákos nem tagadva, hogy származik előnyük ebből, leszögezte, az igényes internetes üzleti tevékenység költségei „versenyképesek", a könyves szakma esetében a hatalmas logisztikai hálózat, a csomagolástechnika, a raktárfejlesztés „kér" közel annyi pénzt, mint amennyit a klasszikus bolthálózat fenntartása emészt fel.
Merőben más „szakma" az iparművészeti alkotások internetes kereskedelme. De nem csupán az informatikai infrastruktúra miatt került rokonságba a könyvesekkel. A művész iránti bizalom, az alkotó munkáinak személyes megismerése legalább egyszer elviszi a vevőt kiállításra, vásárra, valóságos bolti szemlélődésre. A Wasárnapi Művész Piac - a WAMP - ügyvezetője, a közgazdász végzettségű Matheidesz Réka szerint korábban is elérhetők voltak a művészek a vállalkozás honlapján, s éppen jelenleg fejezik be az informatikai háttér, az e-kereskedés továbbfejlesztését. A ruhákat, ékszereket, dísztárgyakat és ki tudja mi minden mást tervező, kis szériában előállító művészek rendszerint nem tipikus kereskedők, az internetes nyilvánosság, az elektronikus eladás, a pénzügyi tranzakció pedig végképp nem a sajátjuk. Így az első lépés - érvelt Matheidesz Réka - nem is lehetett más, mint az, hogy közelebb vitték a tervezőket a közönséghez, a WAMP még a hagyományos vevő-művész találkozó színtere. De erre a piacra már rá tud épülni az internetes kereskedelem. Az e körhöz tartozó iparművészek pedig ténylegesen megtanulják az informatikát, az e-kereskedelmet, s valóságos tréningekre invitálta a vállalkozásfejlesztés Seed Alapítványa és a WAMP az üzletelésre vállalkozó művészeket.