Hogyan lehet kihasítani egy szeletet a mobilpiacból?

A virtuális mobilszolgáltatás elterjedésének első hulláma lezajlott Észak-Amerikában, Nyugat-Európában és Ázsiában, így más térségekben, köztük Közép-Kelet-Európában az új piaci szereplők így már jelentős tapasztalatok alapján léphetnek színre, többek között azzal az előnnyel, hogy rájuk nem minden esetben vonatkozik a telekomadó.

Régiónkban ezen a téren közel egy éve komoly készülődés és felfutás zajlik, és egyre világosabban körvonalazódik a három fő modell, amelyek mentén a virtuális mobilszolgáltatók (MVNO-k) meglévő ügyfélbázisaikra alapozva felépíthetik piaci jelenlétüket és sikerrel működhetnek. Az alternatív távközlési cégek, a kiskereskedelmi láncok, illetve a pénzügyi szolgáltatók köréből érkező MVNO-k révén még egy érett távközlési piac is képes további növekedést elérni, megjelenésükből pedig a partnerségek révén a már piacon lévő távközlési cégek is profitálnak - állítja Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. elnök-vezérigazgatója.

A virtuális mobilszolgáltató (Mobile Virtual Network Operator, röviden MVNO) az a cég, amely nem rendelkezik saját tulajdonú mobilhálózattal, mégis saját márkanév alatt kínál mobilszolgáltatást; mobilhálózati hátterét egy, az adott piacon saját hálózattal rendelkező partner biztosítja. A virtuális mobilszolgáltatói piacok világszerte jelentős változáson mentek keresztül az elmúlt években. Bár kezdetben a piacnyitás komoly ellenállásba ütközött a saját hálózatot működtető mobilcégek részéről, már az első tapasztalatok világossá tették a kölcsönös előnyöket. Ettől kezdve, a saját hálózattal rendelkező szolgáltatók nemcsak megtűrték az MVNO-kat, hanem kialakították nagykereskedelmi stratégiáikat és aktívan keresték az új piaci potenciált kínáló partnerségeket.

Partnerségek kellenek a túléléshez
A bővülő távközlési piacot a mobilinternet-előfizetések és a szélessávú szolgáltatások további növekedése húzza, míg a virtuális mobilszolgáltatás új helyzetet teremt. 2012-ben a növekedés alapját várhatóan a mobilinternetezők és az okoskészülékeket használók előfizetései, illetve nagy ütemben növekvő adatforgalmazása jelenti majd, de jelentős bővülés tapasztalható a szélessávú internet-előfizetések terén is. Ezzel együtt, nagy lendülettel halad az adatátviteli hálózatok fejlesztése, megnyitva az utat a nagy sebességigényű szolgáltatások, mint az internetes televíziózás és az interaktív alkalmazások használatának tömeges elterjedése előtt. Az előfizetések számát tekintve telített hazai mobilpiacon idén új szereplők jelennek meg, köztük a frekvenciapályázatot megnyerő konzorcium és a virtuális mobilszolgáltatók, melyek közül, többen is képesek lehetnek egymás mellett sikeresen működni. A mobilpiaci fejlemények jól mutatják: 2012 a partnerségek éve lesz, mely a szolgáltatások teljesen egyedi kombinációit kínálja majd az előfizetőknek, így a különböző feltételek és egyedi ügyfélelőnyök rendszerében a piaci verseny is új értelmet nyer.

„Bármely szektorból is érkezik, a sikeres MVNO lényege, hogy nem mobilcég, így számára a mobilpiaci eredményesség kényszere minimális" - mondja Takács Krisztián.
- „A mobilhang kiegészítő szolgáltatás, bármilyen profilú vállalkozás indítja is be. Ezzel bővíthető a kínálat, ami a termékkapcsolások vagy csomagajánlatok révén válik egyedi versenyelőnnyé a szolgáltató számára. Ezt kihasználva mérsékelhetők az egy ügyfélre jutó költségek, és ez országos ügyfélbázis esetén már komoly eredményességi különbséget jelent." Ugyanakkor, a nagy mobilszolgáltatók oldalán a nagykereskedelmi modell révén szintén javul az eredményesség azáltal, hogy az ügyfélszerzés költségei mérséklődnek, miközben stabil bevétel érkezik korábban kihasználatlan piaci résekből.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a sikeres virtuális mobilszolgáltatók jellemzően három szektor képviselői közül kerülnek ki. Az alternatív távközlési piac szereplői számára a mobilpiacra lépés előnyei egyértelműek, különösen akkor, ha üzleti modellje országos jelenlétre és széles kínálatra épít, amit a mobil hangszolgáltatással tovább bővíthet. A nagykereskedelmi partnernek a távközlési MVNO-megállapodás jelentős erőforrás-befektetés nélkül hoz bevételt, amennyiben a virtuális távközlési szolgáltató saját folyamatai keretében képes kezelni a műszaki, ügyfélszolgálati, számlázási teendőket.

A szakértő szerint, bár nincs szabály arra, hogy milyen profilú kiskereskedelmi üzletlánc léphet jó eséllyel a mobilpiacra, elengedhetetlen az ismert név és a tömeges vásárlói bázis. Nem véletlen, hogy általában a legnagyobb nemzetközi szupermarketláncok vágnak bele a virtuális mobilszolgáltatásba, ahogyan azt a hazai példák is mutatják. Számukra a fő cél a vásárlói lojalitás erősítése, míg bevételüket és eredményességüket a tömeges eladások biztosítják. Mivel távközlési és közmű-szolgáltatói háttérrel nem rendelkeznek, a kiskereskedelmi láncok ebben a modellben mobiltermék-forgalmazói szerepet látnak el.

A pénzügyi MVNO-k hagyományosan nemzetközi telefonhívásokhoz és pénzátutalásokhoz kínáltak kedvezményes csomagokat, ezért - tömeges igények híján - a világ jelentős részén egyelőre nem terjedtek el. Ez a helyzet azonban a mobilfizetés, mobilbankolás és mobilkereskedelem térnyerésével várhatóan meg fog változni.

„Rengeteg új pénzügyi szolgáltatás indul el, ezeket pedig egyre inkább mobilkészülékeken vesszük majd igénybe, így reális lehetőség, hogy mindezt mobilszolgáltatással együtt kínálják nekünk" - mutat rá a szakértő. - „Ennek jövőbeli sikeréhez Magyarországon három alapvető feltételnek kell megvalósulnia: az okostelefonok tömeges elterjedése, a mobilfizetés szoftveres és partnerszerződéses háttérrendszerének kialakulása, illetve az eddig főként online bankoláshoz szokott ügyfelek hajlandósága, igénye erre a váltásra."

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo