Hogyan lehet kihasítani egy szeletet a mobilpiacból?

A virtuális mobilszolgáltatás elterjedésének első hulláma lezajlott Észak-Amerikában, Nyugat-Európában és Ázsiában, így más térségekben, köztük Közép-Kelet-Európában az új piaci szereplők így már jelentős tapasztalatok alapján léphetnek színre, többek között azzal az előnnyel, hogy rájuk nem minden esetben vonatkozik a telekomadó.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Régiónkban ezen a téren közel egy éve komoly készülődés és felfutás zajlik, és egyre világosabban körvonalazódik a három fő modell, amelyek mentén a virtuális mobilszolgáltatók (MVNO-k) meglévő ügyfélbázisaikra alapozva felépíthetik piaci jelenlétüket és sikerrel működhetnek. Az alternatív távközlési cégek, a kiskereskedelmi láncok, illetve a pénzügyi szolgáltatók köréből érkező MVNO-k révén még egy érett távközlési piac is képes további növekedést elérni, megjelenésükből pedig a partnerségek révén a már piacon lévő távközlési cégek is profitálnak - állítja Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. elnök-vezérigazgatója.

A virtuális mobilszolgáltató (Mobile Virtual Network Operator, röviden MVNO) az a cég, amely nem rendelkezik saját tulajdonú mobilhálózattal, mégis saját márkanév alatt kínál mobilszolgáltatást; mobilhálózati hátterét egy, az adott piacon saját hálózattal rendelkező partner biztosítja. A virtuális mobilszolgáltatói piacok világszerte jelentős változáson mentek keresztül az elmúlt években. Bár kezdetben a piacnyitás komoly ellenállásba ütközött a saját hálózatot működtető mobilcégek részéről, már az első tapasztalatok világossá tették a kölcsönös előnyöket. Ettől kezdve, a saját hálózattal rendelkező szolgáltatók nemcsak megtűrték az MVNO-kat, hanem kialakították nagykereskedelmi stratégiáikat és aktívan keresték az új piaci potenciált kínáló partnerségeket.

Partnerségek kellenek a túléléshez
A bővülő távközlési piacot a mobilinternet-előfizetések és a szélessávú szolgáltatások további növekedése húzza, míg a virtuális mobilszolgáltatás új helyzetet teremt. 2012-ben a növekedés alapját várhatóan a mobilinternetezők és az okoskészülékeket használók előfizetései, illetve nagy ütemben növekvő adatforgalmazása jelenti majd, de jelentős bővülés tapasztalható a szélessávú internet-előfizetések terén is. Ezzel együtt, nagy lendülettel halad az adatátviteli hálózatok fejlesztése, megnyitva az utat a nagy sebességigényű szolgáltatások, mint az internetes televíziózás és az interaktív alkalmazások használatának tömeges elterjedése előtt. Az előfizetések számát tekintve telített hazai mobilpiacon idén új szereplők jelennek meg, köztük a frekvenciapályázatot megnyerő konzorcium és a virtuális mobilszolgáltatók, melyek közül, többen is képesek lehetnek egymás mellett sikeresen működni. A mobilpiaci fejlemények jól mutatják: 2012 a partnerségek éve lesz, mely a szolgáltatások teljesen egyedi kombinációit kínálja majd az előfizetőknek, így a különböző feltételek és egyedi ügyfélelőnyök rendszerében a piaci verseny is új értelmet nyer.

„Bármely szektorból is érkezik, a sikeres MVNO lényege, hogy nem mobilcég, így számára a mobilpiaci eredményesség kényszere minimális" - mondja Takács Krisztián.
- „A mobilhang kiegészítő szolgáltatás, bármilyen profilú vállalkozás indítja is be. Ezzel bővíthető a kínálat, ami a termékkapcsolások vagy csomagajánlatok révén válik egyedi versenyelőnnyé a szolgáltató számára. Ezt kihasználva mérsékelhetők az egy ügyfélre jutó költségek, és ez országos ügyfélbázis esetén már komoly eredményességi különbséget jelent." Ugyanakkor, a nagy mobilszolgáltatók oldalán a nagykereskedelmi modell révén szintén javul az eredményesség azáltal, hogy az ügyfélszerzés költségei mérséklődnek, miközben stabil bevétel érkezik korábban kihasználatlan piaci résekből.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a sikeres virtuális mobilszolgáltatók jellemzően három szektor képviselői közül kerülnek ki. Az alternatív távközlési piac szereplői számára a mobilpiacra lépés előnyei egyértelműek, különösen akkor, ha üzleti modellje országos jelenlétre és széles kínálatra épít, amit a mobil hangszolgáltatással tovább bővíthet. A nagykereskedelmi partnernek a távközlési MVNO-megállapodás jelentős erőforrás-befektetés nélkül hoz bevételt, amennyiben a virtuális távközlési szolgáltató saját folyamatai keretében képes kezelni a műszaki, ügyfélszolgálati, számlázási teendőket.

A szakértő szerint, bár nincs szabály arra, hogy milyen profilú kiskereskedelmi üzletlánc léphet jó eséllyel a mobilpiacra, elengedhetetlen az ismert név és a tömeges vásárlói bázis. Nem véletlen, hogy általában a legnagyobb nemzetközi szupermarketláncok vágnak bele a virtuális mobilszolgáltatásba, ahogyan azt a hazai példák is mutatják. Számukra a fő cél a vásárlói lojalitás erősítése, míg bevételüket és eredményességüket a tömeges eladások biztosítják. Mivel távközlési és közmű-szolgáltatói háttérrel nem rendelkeznek, a kiskereskedelmi láncok ebben a modellben mobiltermék-forgalmazói szerepet látnak el.

A pénzügyi MVNO-k hagyományosan nemzetközi telefonhívásokhoz és pénzátutalásokhoz kínáltak kedvezményes csomagokat, ezért - tömeges igények híján - a világ jelentős részén egyelőre nem terjedtek el. Ez a helyzet azonban a mobilfizetés, mobilbankolás és mobilkereskedelem térnyerésével várhatóan meg fog változni.

„Rengeteg új pénzügyi szolgáltatás indul el, ezeket pedig egyre inkább mobilkészülékeken vesszük majd igénybe, így reális lehetőség, hogy mindezt mobilszolgáltatással együtt kínálják nekünk" - mutat rá a szakértő. - „Ennek jövőbeli sikeréhez Magyarországon három alapvető feltételnek kell megvalósulnia: az okostelefonok tömeges elterjedése, a mobilfizetés szoftveres és partnerszerződéses háttérrendszerének kialakulása, illetve az eddig főként online bankoláshoz szokott ügyfelek hajlandósága, igénye erre a váltásra."

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo