Gyorsjelentés az internetgazdaságról VI.

Fókuszban: a kereskedelmi hálózatok és cégek (2001. I. negyedév).

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A GKI Gazdaságkutató Rt. - a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A kutatás során a teljes vállalati kört öt csoportra osztottuk, amelyből most a kereskedelmi cégek felmérésének eredményeit ismertetjük. A 2001 I. negyedéves felmérésünk legfontosabb, összegző eredményei a következők.

2001. I. negyedévében a GKI-Webigen kereskedelmi internet-üzleti indexének értéke 7,3. Mivel az index értéke - 100 és +100 között ingadozhat, ezért a kapott érték enyhe optimizmust mutat. Ugyanakkor az előző negyedéves értékhez képest (-11) már jelentős a növekedés, vagyis a kereskedelmi cégek egyre optimistábbak. A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen kereskedelmi internet-üzleti indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magába. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatására és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználására vonatkoznak.

A kis- és nagykereskedelmi vállalkozások saját véleményük szerint egyelőre még nem tudják kihasználni az internet adta üzleti lehetőségeket. A jövőre vonatkozó várakozások azonban már sokkal bizakodóbbak, a válaszadók véleménye enyhe optimizmust tükröz. 2000 utolsó negyedévéhez képest a nem hálózatos kereskedelmi cégek optimizmusa növekedett, míg a hálózatban üzemelő cégeké kissé csökkent. Az internet által kínált lehetőségek kihasználása növekedni fog, főleg a nem hálózatos kis- és nagykereskedelmi cégek részéről.

Az internet piacátalakító hatásához a kereskedelmi cégek egyelőre csekély reményt fűznek. A konzervatív vásárlási szokások alapján a pesszimizmus érthető.

A kereskedelmi cégek jelenleg elsősorban kutatásra, adatgyűjtésre, ügyfélkapcsolatra, és levelezésre használják a világhálót. A tevékenységek jól tükrözik, hogy az internet magyarországi üzleti alkalmazása még nem teljes körű, de a vállalkozások egy része már tervezi az internet üzleti célú használatát is.
A logisztikai folyamatok, a beszerzés, az értékesítés, és a bankkapcsolatok internetes alkalmazása egyelőre még kevésbé elterjedt jár, de a tendenciát figyelembe véve a kereskedelmi cégek a világháló ezen tevékenységekre történő felhasználását tervezik.

2000-ben a kis- és nagykereskedelmi vállalkozások beruházási kiadásaik mintegy 4%-át, mintegy 8-9 milliárd Ft-ot fordítottak internetes üzleti fejlesztésre, ami véleményük szerint 2001-ben növekedni fog.

A válaszadó nem hálózatban üzemelő kereskedelmi cégeknél jelenleg átlagosan 2,4 fő felelős az információ technológiáért, míg a kereskedelmi hálózatoknál 3 fő. Ez az érték 12 hónap múlva várhatóan 3,1-re, valamint 4 főre fog emelkedni, ami 25-33%-os növekedést jelent.

Szinte mindegyik hálózatban üzemelő válaszadó kereskedelmi cég jelezte, hogy vásárolt az interneten keresztül elektronikus piactéren. A hazai oldalakat háttérbe szorítva inkább a nemzetközi piactereket részesítették előnyben a hálózatos kereskedelmi cégek.

A hálózatban üzemelő, 3 vagy annál több üzlettel rendelkező kereskedelmi cégek, mintegy 20%-a már kialakította elektronikus kereskedelmi stratégiáját, 66%-a 1-2 éven belül tervezi, 14% pedig nem kíván ilyen jellegű stratégiát felállítani.

A kereskedelmi cégek becsült internetes reklámkiadásainak nagysága 2000-ben elérte az 1,2 milliárd forintot.

Módszertan:

A mintába a KSH adatbázisa alapján leválogatott 20, vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató és 1999-ben 100 millió forintnál nagyobb árbevételt elért kis és nagykereskedelmi cégek kerültek be. A három, vagy annál több üzletet üzemeltető, kereskedelmi hálózatoknak küldött kérdőívben a lényegi hangsúlyt a hálózati jellegből adódó sajátosságokra (raktározás, bonyolultabb készletnyilvántartás, disztribúciós, logisztikai hálózat üzemeltetése, az egységek, beszállítók és központ közötti kapcsolat jellege stb.) helyeztük. A másik csoportba olyan kis- és nagykereskedelmi cégek kerültek, ahol nem a hálózati jellegen van a hangsúly, a telephelyek száma egy vagy kettő (ugyanakkor forgalmuk és árbevételük alapján ők is „nagyobb” vállalatok). A visszaküldési arány eléri a 8-9%-ot, ami megfelel a nyugat-európai hasonló kérdőíves felmérések 5-10%-os arányának. A válaszoló kiskereskedelmi cégek reprezentáltsága az árbevétel alapján 4,5%, míg a nagykereskedelmi cégeknél valamivel nagyobb, 6,3%. Összességében a kereskedelmi szektor 5,6%-os reprezentáltságot mutat.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo