Gyorsjelentés az internetgazdaságról V.

Fókuszban: a pénzügyi szektor

A GKI Gazdaságkutató Rt. – a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve – negyedévente felméri a vállalatok és a lakosság internethasználati szokásait, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A 2001. I. negyedévi felmérésünk pénzügyi szektorra vonatkozó legfontosabb eredményei a következők.

A felmérésről:
A vizsgálat a részvénytársasági formában működő hitelintézetekre, a biztosítókra, valamint befektetési és értékpapír-kereskedő társaságokra terjedt ki. A 42 hitelintézetnek kiküldött kérdőívből 16 (38%) kitöltött kérdőív érkezett vissza, ami a válaszadók nagyságát (mérlegfőösszegét) figyelembe véve 62%-os reprezentáltságot mutat. A biztosítóknak kiküldött 21 kérdőívből 4 (19%) kitöltött kérdőív érkezett vissza, ami az összes biztosítói díjbevételre kivetítve 22%-os reprezentáltságot jelent. Az értékpapírcégek 61 kiküldött kérdőívéből 12 (20%) kérdőív érkezett vissza, a befektetési szolgáltatás tevékenységéből származó eredmény szerint a reprezentáltság 25%. A válaszok összességében jól reprezentálják a felmért szektorokat.

A gyorsjelentés fő megállapításai a következők:
A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, és három részindex számtani átlagaként áll elő. A részindexek a következők: e-értékesítés részindex, internethatása részindex, internetlehetőség részindex.

A GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internethasználati indexe a 2000 IV. negyedévi 17,5 pontról 2001 első negyedévében 25,6-ra emelkedett, ami a pénzügyi szektor javuló optimizmusát jelzi az internet elterjedésével, a pénzügyi szolgáltatásokra való hatásával kapcsolatban.

Internetes stratégiával jellemzően a bankok és az értékpapírcégek rendelkeznek már jelenleg is a legnagyobb arányban, míg a biztosítók kissé lemaradva követik őket.

A válaszoló hitelintézetek 60%-a már kidolgozta internetes stratégiáját, míg 30%-uk a következő egy-két évben tervezi ezt. 10 %-uk egyelőre nem tervezi ilyen jellegű stratégia megalkotását.

A válaszoló értékpapírcégek 58%-a rendelkezik internetes stratégiával, míg egy-harmaduk hamarosan ki fogja ezt dolgozni.

A válaszoló biztosítók fele már a vállalati stratégia szintjén foglalkozik az internettel és a benne rejlő üzleti lehetőségekkel, míg a másik fele az internetes stratégia megfogalmazását a következő egy-két év feladatai közt említi.

A pénzügyi szektor jelenleg az ügyfelekkel való kapcsolattartásra és marketing célokra használ on-line megoldásokat. A fenti eszközöket a válaszoló bankok harmada, a biztosítók és az értékpapírcégek fele említette. Ezt követi az on-line adminisztráció alkalmazása, amelyet a válaszadók ötöde használ jelenleg.

Az elektronikus aláírás bevezetése a válaszolók egyhangú véleménye szerint pozitív hatással lesz üzletmenetükre. Legoptimistábbak az értékpapírcégek: az erre a kérdésre adott válaszok átlaga az 1 (közömbös)–3 (egyértelmű pozitív skálán) náluk 2,7 volt. Ez után a hitelintézetek következnek 2,5-ös átlaggal, majd a biztosítók 2,4-es értékkel.

Az internet hatása a termékfejlesztésre leginkább a bankoknál és az értékpapírcégeknél volt érezhető, míg a biztosítóknál ez közepes hatást fejtett ki.

A bankok esetében az internet hatása a szervezetfejlesztésre a közepesnél erősebb volt, míg a biztosítókra sokkal kevésbé, az értékpapírcégekre pedig alig volt jellemző.

A jelenleg interneten keresztül is szolgáltató, válaszoló bankok internetes ügyfeleinek aránya mind a lakossági piacon, mind a vállalati piacon 2-3% volt a tavalyi év végén. Megítélésük szerint idén mindkét ügyfélkörből jelentősen nőni fog az internetes bankolásra áttérők száma.

A legnagyobb növekedés a vállalati és a lakossági ügyfelek esetében is a számlainformációk lekérdezésében és a tranzakciók ellenőrzésében, valamint az interneten keresztüli átutalások területén várható.

A biztosítási piacon tavaly még igen kisszámú társaság, meglehetősen alacsony forgalmat bonyolított le az interneten keresztül.
A válaszadók viszont 2001-ben egyes termékeik esetében az internetes értékesítés arányának gyors emelkedését várják: különösen a lakásbiztosítás és más, általában egyedi elbírálást nem igénylő, standardizált termékek piacán.

A válaszoló értékpapírcégek minden szolgáltatás internetes forgalmának stagnálására számítanak az idei évben. Ez ellentmondani látszik az internetes ügyfelek várt magas növekedésének, de az értékelésbe valószínűleg a kedvezőtlen tőzsdei klíma is belejátszott.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo