Gyorsjelentés az internetgazdaságról I.

Fókuszban: a kereskedelmi hálózatok és cégek

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A GKI Gazdaságkutató Rt. – a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve – új, a vállalati szféra egészét átfogó kutatást indított. A 2000. IV. negyedévben megkezdett vizsgálat célja az internet és a kapcsolódó üzleti alkalmazások ismeretének, elterjedésének, jövőjének feltárása, az internet alapú kereskedelemre és az információtechnológiai piacra vonatkozó várakozások feltérképezése. A kutatás során a teljes hazai vállalati kört öt csoportra osztottuk, amelyből most a kereskedelmi cégek válaszait ismertetjük.

A kereskedelmi szektort a forgalom nagyságából adódó eltérő internet használati szokások alapján két nagyobb csoportra, hálózatokra és cégekre bontottuk. Az 1999-ben 4 milliárd forint feletti árbevételt elért, jórészt kereskedelmi hálózatot működtető vállalatoknak küldött kérdőívben a hangsúlyt a hálózati jellegből adódó sajátosságokra (például bonyolultabb készletnyilvántartás; logisztikai hálózat üzemeltetése; az egységek, beszállítók és központ közötti kapcsolat jellege) helyeztük. Vizsgáltuk azt is, hogy az általuk realizált, a piacon jelenlévő, kisebb cégeknél nagyságrendekkel nagyobb forgalom hogyan befolyásolja internet használati szokásaikat, a fejlesztésre fordított pénzügyi eszközöket, valamint jövőbeli várakozásaikat. A másik csoportba olyan kis- és nagykereskedelmi cégek kerültek, ahol a hálózati jelleg már elhanyagolható, az alkalmazottak száma viszont meghaladja a 20 főt és az 1999. évi árbevétel 100 millió Ft és 4 milliárd Ft között van. A visszaérkezett kérdőívekből kapott mintánk reprezentáltsága eléri a 8-9%-ot. (A kérdőívek visszaérkezési aránya megfelel a nyugat-európai hasonló kérdőíves felmérések 5-10%-os arányának).

A gyorsjelentés fő megállapításai a következők:
A válaszadó, nem hálózatos kis- és nagykereskedelmi cégeknek jelenleg 68%-a rendelkezik internet-hozzáféréssel. Egy-két éven belül további 16%-uk tervezi a rendszer kiépítését, a fennmaradó 16% pedig egyelőre elzárkózik a világháló nyújtotta lehetőségek kihasználásától.

A válaszadó kereskedelmi hálózatok mindegyike rendelkezik internet-hozzáféréssel, és közülük minden negyedik az összes számítógépen állandó jelleggel elérhetővé teszi az alkalmazottak számára a világhálóhoz történő csatlakozást. Ezen vállalatoknál jelenleg az alkalmazottak kb. 14%-a, 1-2 éven belül pedig 26%-a fér majd hozzá az információs szupersztrádához.

A kereskedelmi hálózatok 58%-a üzemeltet már belső számítógépes hálózatot (intranetet), míg 8%-uk bár még nem rendelkezik vele, de a közeljövőben tervezi a rendszer bevezetését. A válaszadó cégek 34%-a pedig – egyelőre – nem akar élni az intranet nyújtotta lehetőségekkel.

A kereskedelmi hálózatok 75%-a működtet saját honlapot.

A kereskedelmi cégek az intranet legnagyobb előnyének a belső információáramlás gyorsítását tartják. Második helyre a hatékonyabb munkamegosztást sorolták, míg a költségcsökkentés a harmadik helyre került. Véleményük szerint az internet legnagyobb előnye a külső kommunikáció javulása, ezt követi az ügyfélkapcsolatok javulása, harmadik helyre pedig a versenyképesség javulását sorolták.

A kereskedelmi cégek és hálózatok egyelőre nem várják, hogy az internet elterjedése gyökeresen megváltoztatná vállalatuk piacát. Az internet lehetőségeit bevallásuk szerint még nem tudják kellőképpen kihasználni, viszont úgy gondolják, hogy egy-két éven belül a vállalati működés számára az internet döntő jelentőségűvé válik.

A válaszoló kis- és nagykereskedelmi cégek 82%-a alkalmaz számítógépes árukészlet-nyilvántartási rendszert, 10%-a pedig tervezi a rendszer szakaszos kiépítését. Minden negyedik cég rendszere támogatja az automatikus utánrendelést.

A válaszadók meglepően nagy aránya, csaknem fele a következő egy-két évben internet alapúvá kívánja tenni a készletnyilvántartási és árurendelési rendszerét.

A kereskedelmi hálózatok készlet-nyilvántartási és árurendelési rendszere a következő egy-két évben nagy mértékű fejlesztésen fog átesni. A válaszadók a kereskedelmi egységeik között 40%-ban, a kereskedelmi egységek és beszállítók között szintén 40%-ban, a kereskedelmi egységek és a központ között már 90%-ban, míg a központ és a beszállítók között 50%-ban internet alapra helyezik a készlet-nyilvántartási és árurendelési rendszereket.

A kis- és nagykereskedelmi szektornál talán a leglényegesebb kérdés az interneten keresztül történő értékesítés. A B2C, vagyis a fogyasztó felé irányuló eladások nagysága a kereskedelmi cégek mintájában 2000-ben megközelítette a 200 millió forintot. A reprezentáltságot alapul véve tehát országosan a forgalom értéke 2,4 milliárd forintra becsülhető. A válaszadók összetételére jellemző, hogy az eladott termékek leginkább papír- és írószerek, könyvek, cd lemezek, számítástechnikai eszközök, valamint elenyésző mértékben élelmiszerek. A kapott válaszok a forgalom tekintetében – a GKI Gazdaságkutató Rt. véleménye szerint kissé túlzott optimizmussal – nagyarányú javulást jeleznek: 2001-ben a kereskedelmi cégek forgalomuk 2,5%-át, 2002-ben már 6,5%-át realizálják majd interneten keresztül történő értékesítésből.

A válaszadó kereskedelmi hálózatok 2000-ben 217 millió forintos elektronikus értékesítésből befolyt bevételt realizáltak, ami országos szintre vetítve 1,7 milliárd forintot jelentett. 2001-ben várhatóan az összforgalmuk 1%-át, 2002-ben pedig már 5%-át adja majd az interneten keresztüli értékesítés.

A kereskedelmi szektor csaknem fele jelezte, hogy a termékeket házhoz is szállítja.

A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen kereskedelmi internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy részindex számtani átlagaként áll elő. A részindexek a következők: e-értékesítés részindex, e-vásárlás részindex, internetlehetőség részindex, IT-humán erőforrás részindex. 2000. IV. negyedévében a GKI-Webigen kereskedelmi internet-használati indexének induló értéke –11,8. Az index, bár egyes összetevői már optimizmusról tanuskodnak, összességében a kereskedelmi szektor rövid távon még enyhe pesszimista várakozásait jelzi az internet üzleti életben betöltött szerepével kapcsolatban. Az index összesített negatív értéke alátámasztja véleményünket, hogy a válaszadó cégek árbevételre vonatkozó rövid távú várakozásai kissé túlzottak, inkább hosszabb távon teljesülnek majd.

Véleményvezér

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo