Ez is tévé!

A digitalizálás ma már az élet minden területét átjárja, miért maradna ki éppen a televízió? A technológia évek óta kész, az új módszer mégsem terjed olyan ütemben, mint azt sokan várták. Egy biztos, az Európai Uniónak tett ígéret szerint 2012-től a földi sugárzást minden tagország átállítja. Az új technológiai lehetőségek már-már a sci-fi világába illően sokszínűek, ám a velük felmerülő dilemmák száma sem csekély.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A digitális televízió mindent tud, állítják a szakértők. De mi az a "minden", amire nekünk, fogyasztóknak feltétlenül szükségünk van a mai analóg televíziózás helyett? Eddig egy átlagos tévénéző tudta, melyik csatornán mikor, mit sugároznak. Ha érdekelte, megnézte, ha nem, elkapcsolta az adót. Ezután ez másképpen lesz: aktív részesei lehetünk a műsorszerkesztésnek, sőt a televíziózásnak is! Kérdés, hogy akarunk-e?

Mi kell előbb?

Tény, az európai fogyasztók nem dörömbölnek a műsorszóró társaságok ajtaján, hogy azonnal digitális programokat szeretnének. Olyannyira nem, hogy egy angliai felmérés szerint a lakosság egyáltalán nem akar a televízióra több funkciót azon kívül, hogy megnézhesse a számára érdekes műsort. Talán azért, mert nem is tudja, hogy mit nyer (vagy veszít) a technológiai fejlődés újabb "háziasított" mindentudójával.

Igaz, a digitális műsorszórók sehol Európában nem rukkoltak elő áttörő szolgáltatással, mire legyen hát fogyasztói igény. Előbb-utóbb viszont bizonyára lesz, ha meglesz a szolgáltatás és az érdekes tartalom, ahogyan az alig néhány tíz éves mobiltelefon is lételemmé vált, amiért bizony nem kevés pénzt hajlandók vagyunk kifizetni, vagy az internet, az e-mail. Egy technológiai újdonság tömegcikké válásához tehát előbb szolgáltatás és érdekes tartalom kell, s csak azután gerjeszthető rá igény.

Az Európai Unió sürgetésére is készülődő analóg-digitális technológiaváltás azonban nem pusztán igény kérdése. Számos szabályozási, szociológiai és nem utolsósorban üzleti kérdést is felvet. A válaszok pedig ma még igen hiányosak. A digitális tévé hozadékát ugyanis érdemes több síkon kezelni, de legalábbis megkülönböztetni műszaki, humán és üzleti hatásokat.

Mennyiség és minőség

A digitális műsorszórás elsődlegesen a sugározható műsorok mennyiségében hoz változást: kisebb kapacitásigénye miatt ugyanis egy analóg csatorna helyén akár négy-hat digitális program is elfér. Tehát az eddigi három-négy, antennával fogható csatorna helyett a jövőben akár egy- vagy kéttucat is beprogramozható a készüléken, míg kábelen keresztül a mostani ötven helyett több száz is elérhetővé válhat.

Jelentősen javul a nagyképernyős televíziók képminősége is, sőt a hanghatás sem marad el a házimozi-rendszereknél megszokottétól. És mozgás közben is változatlan a képminőség. Ez felveti a mobil-televíziózás - autóban, hajón, séta közben élvezhető - lehetőségét. Ma már léteznek is erre a célra gyártott nagyképernyős mobiltelefonok, sőt néhány országban folynak kísérleti adások is. (November eleje óta például Svájcban néhány száz tesztkészüléken huszonhat csatorna fogható.)

Teljes cikk a Piac és Profit decemberi számában.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo