Ez is tévé!

A digitalizálás ma már az élet minden területét átjárja, miért maradna ki éppen a televízió? A technológia évek óta kész, az új módszer mégsem terjed olyan ütemben, mint azt sokan várták. Egy biztos, az Európai Uniónak tett ígéret szerint 2012-től a földi sugárzást minden tagország átállítja. Az új technológiai lehetőségek már-már a sci-fi világába illően sokszínűek, ám a velük felmerülő dilemmák száma sem csekély.

A digitális televízió mindent tud, állítják a szakértők. De mi az a "minden", amire nekünk, fogyasztóknak feltétlenül szükségünk van a mai analóg televíziózás helyett? Eddig egy átlagos tévénéző tudta, melyik csatornán mikor, mit sugároznak. Ha érdekelte, megnézte, ha nem, elkapcsolta az adót. Ezután ez másképpen lesz: aktív részesei lehetünk a műsorszerkesztésnek, sőt a televíziózásnak is! Kérdés, hogy akarunk-e?

Mi kell előbb?

Tény, az európai fogyasztók nem dörömbölnek a műsorszóró társaságok ajtaján, hogy azonnal digitális programokat szeretnének. Olyannyira nem, hogy egy angliai felmérés szerint a lakosság egyáltalán nem akar a televízióra több funkciót azon kívül, hogy megnézhesse a számára érdekes műsort. Talán azért, mert nem is tudja, hogy mit nyer (vagy veszít) a technológiai fejlődés újabb "háziasított" mindentudójával.

Igaz, a digitális műsorszórók sehol Európában nem rukkoltak elő áttörő szolgáltatással, mire legyen hát fogyasztói igény. Előbb-utóbb viszont bizonyára lesz, ha meglesz a szolgáltatás és az érdekes tartalom, ahogyan az alig néhány tíz éves mobiltelefon is lételemmé vált, amiért bizony nem kevés pénzt hajlandók vagyunk kifizetni, vagy az internet, az e-mail. Egy technológiai újdonság tömegcikké válásához tehát előbb szolgáltatás és érdekes tartalom kell, s csak azután gerjeszthető rá igény.

Az Európai Unió sürgetésére is készülődő analóg-digitális technológiaváltás azonban nem pusztán igény kérdése. Számos szabályozási, szociológiai és nem utolsósorban üzleti kérdést is felvet. A válaszok pedig ma még igen hiányosak. A digitális tévé hozadékát ugyanis érdemes több síkon kezelni, de legalábbis megkülönböztetni műszaki, humán és üzleti hatásokat.

Mennyiség és minőség

A digitális műsorszórás elsődlegesen a sugározható műsorok mennyiségében hoz változást: kisebb kapacitásigénye miatt ugyanis egy analóg csatorna helyén akár négy-hat digitális program is elfér. Tehát az eddigi három-négy, antennával fogható csatorna helyett a jövőben akár egy- vagy kéttucat is beprogramozható a készüléken, míg kábelen keresztül a mostani ötven helyett több száz is elérhetővé válhat.

Jelentősen javul a nagyképernyős televíziók képminősége is, sőt a hanghatás sem marad el a házimozi-rendszereknél megszokottétól. És mozgás közben is változatlan a képminőség. Ez felveti a mobil-televíziózás - autóban, hajón, séta közben élvezhető - lehetőségét. Ma már léteznek is erre a célra gyártott nagyképernyős mobiltelefonok, sőt néhány országban folynak kísérleti adások is. (November eleje óta például Svájcban néhány száz tesztkészüléken huszonhat csatorna fogható.)

Teljes cikk a Piac és Profit decemberi számában.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo