Ez is tévé!

A digitalizálás ma már az élet minden területét átjárja, miért maradna ki éppen a televízió? A technológia évek óta kész, az új módszer mégsem terjed olyan ütemben, mint azt sokan várták. Egy biztos, az Európai Uniónak tett ígéret szerint 2012-től a földi sugárzást minden tagország átállítja. Az új technológiai lehetőségek már-már a sci-fi világába illően sokszínűek, ám a velük felmerülő dilemmák száma sem csekély.

A digitális televízió mindent tud, állítják a szakértők. De mi az a "minden", amire nekünk, fogyasztóknak feltétlenül szükségünk van a mai analóg televíziózás helyett? Eddig egy átlagos tévénéző tudta, melyik csatornán mikor, mit sugároznak. Ha érdekelte, megnézte, ha nem, elkapcsolta az adót. Ezután ez másképpen lesz: aktív részesei lehetünk a műsorszerkesztésnek, sőt a televíziózásnak is! Kérdés, hogy akarunk-e?

Mi kell előbb?

Tény, az európai fogyasztók nem dörömbölnek a műsorszóró társaságok ajtaján, hogy azonnal digitális programokat szeretnének. Olyannyira nem, hogy egy angliai felmérés szerint a lakosság egyáltalán nem akar a televízióra több funkciót azon kívül, hogy megnézhesse a számára érdekes műsort. Talán azért, mert nem is tudja, hogy mit nyer (vagy veszít) a technológiai fejlődés újabb "háziasított" mindentudójával.

Igaz, a digitális műsorszórók sehol Európában nem rukkoltak elő áttörő szolgáltatással, mire legyen hát fogyasztói igény. Előbb-utóbb viszont bizonyára lesz, ha meglesz a szolgáltatás és az érdekes tartalom, ahogyan az alig néhány tíz éves mobiltelefon is lételemmé vált, amiért bizony nem kevés pénzt hajlandók vagyunk kifizetni, vagy az internet, az e-mail. Egy technológiai újdonság tömegcikké válásához tehát előbb szolgáltatás és érdekes tartalom kell, s csak azután gerjeszthető rá igény.

Az Európai Unió sürgetésére is készülődő analóg-digitális technológiaváltás azonban nem pusztán igény kérdése. Számos szabályozási, szociológiai és nem utolsósorban üzleti kérdést is felvet. A válaszok pedig ma még igen hiányosak. A digitális tévé hozadékát ugyanis érdemes több síkon kezelni, de legalábbis megkülönböztetni műszaki, humán és üzleti hatásokat.

Mennyiség és minőség

A digitális műsorszórás elsődlegesen a sugározható műsorok mennyiségében hoz változást: kisebb kapacitásigénye miatt ugyanis egy analóg csatorna helyén akár négy-hat digitális program is elfér. Tehát az eddigi három-négy, antennával fogható csatorna helyett a jövőben akár egy- vagy kéttucat is beprogramozható a készüléken, míg kábelen keresztül a mostani ötven helyett több száz is elérhetővé válhat.

Jelentősen javul a nagyképernyős televíziók képminősége is, sőt a hanghatás sem marad el a házimozi-rendszereknél megszokottétól. És mozgás közben is változatlan a képminőség. Ez felveti a mobil-televíziózás - autóban, hajón, séta közben élvezhető - lehetőségét. Ma már léteznek is erre a célra gyártott nagyképernyős mobiltelefonok, sőt néhány országban folynak kísérleti adások is. (November eleje óta például Svájcban néhány száz tesztkészüléken huszonhat csatorna fogható.)

Teljes cikk a Piac és Profit decemberi számában.

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo