A versenyben előnybe kerül az a vállalat, amely nem enged a részérdekeknek, hanem inkább a részrendszerek működését optimalizálja. A hagyományos vállalati felépítésben ugyanis a különböző tevékenységeket elkülönült osztályok végzik, gyakran egymásnak ellentmondó célok szerint: a kereskedő azt szeretné, hogy mindig minden legyen raktáron; a termelőrészleg a minél hosszabb sorozatgyártásban érdekelt, míg a beszerző, a jobb áralku reményében, a nagy tételben való vásárlást preferálja.
Tégy többet, olcsóbban!
Ekkor lép színre az ellátásilánc-menedzsment, amely lehetővé teszi, hogy a vezetőség integráltan kezelje e funkciókat.
Sebestyén László, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója szerint az „ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management - SCM) berendezések, eszközök és elosztási alternatívák hálózata, amelyben megvalósul az anyagbeszerzés, az anyagátalakítás, a megmunkálás, a késztermékelosztás és a felhasználóhoz való eljuttatás valamennyi funkciója”, a vállalaton belüli belső ellátási lánchoz szervesen illeszkedik kívülről az egyik oldalról a beszállító, a másikról a vásárló; vagyis kooperációt feltételez a lánc tagjai között. A lényeg az értékalkotás, a racionalizálás és a központi átfogó irányítás - jellemzi a logisztikai rendszert Sebestyén László.
Milyen előnyökkel jár ez? Nincsenek benne ellentmondások? A Samsonite például belgiumi raktárában gyűjti össze Európában gyártott árucikkeit, és ebből a központi raktárból szállít. Így előfordulhat, hogy a Szekszárdon gyártott táskák és bőröndök Belgiumba szállítás után visszakerülnek Magyarországra. Megéri? Nos, igen.
A központi raktár ugyanis olyan automatizált megoldást tesz lehetővé, amely humán erőforrást takarít meg, készletezési problémákat old meg, biztosítja, hogy bármely országban bármikor azonos választék legyen elérhető. „Do more with less!” - tégy többet, olcsóbban! - hangzik az új szlogen, vagyis egyre alacsonyabb költséggel egyre magasabb szintű minőséget kell generálni a versenyképesség fenntartása érdekében.
Kockázat- és költségmegosztás
Az SCM a tudás, az információk kölcsönös cseréjére, s így fejlett információs technológiára épül. Ehhez persze szükséges, hogy a lánc minden résztvevője rendelkezzék internet-hozzáféréssel, de az igazán nagy költséget jelentő integrált vállalatirányítási rendszert és a hozzá tartozó szoftvermegoldást csak az egészet üzemeltető központi egységben kell kiépíteni. A megvalósuló kooperáció méretgazdaságos termelést, kockázat- és költségmegosztást, a versenypozíció javulását, gyorsabb fejlesztési lehetőségeket, piacbővítést és a munkaerő megfelelő kihasználását jelenti. A vállalati összefogásban a résztvevők megőrzik önállóságukat, de egyesítik, illetve kiegészítik erőforrásaikat.
Mindez a kis- és középvállalkozói kör számára is menekülési lehetőség lehet a multinacionális nagyvállalatok generálta versenyben, ha a rendszerben beszállítókká válnak.
Egy hazai példa
A sportruházatot forgalmazó Budmil Rt. tervez, gyárt és gyártat, raktároz, nagy- és kiskereskedelmet is folytat. A belső funkciókhoz külső gyártó- és kereskedőegységek csatlakoznak. A cég filozófiája szerint a vállalat központi agyként irányítja a tervezők, gyártók és beszállítók, disztribútorok és vevők rendszerét.
Az egységes működést 1999. január óta egy fejlett informatikai infrastruktúrával is alátámasztott értékesítési márkamenedzsment-rendszer segíti. A fejlődést az kényszerítette ki, hogy a vállalat tevékenysége kinőtte az addigi kapacitásokat, sürgetővé vált a rendszer átszervezése. Az alkalmat ehhez az új logisztikai bázis megépítése jelentette - mondja Hosszu Péter, a Budmil Rt. vezérigazgató-helyettese. Tervezésekor már figyelembe vették azokat a logisztikai szempontokat, amelyek az ügyfélkezelést, információáramlást biztosítják.
A kereskedőpartnerek előrendelése egy off-line rendszerben működő elektronikus vonalkódolvasóval történik, amelyből az adatok bekerülnek a számítógépbe. A rendszer ehhez rendeli hozzá az alapanyag-szükségletet, és automatikusan gyártóra lebontja a rendelésállományt; ez a tevékenység korábban a beszerzési divízió egyik legtöbb időt igénylő munkája volt. A rendelés azonnal, on-line lehívható a raktárkészletről, és a készletek fogyása automatikusan megmutatkozik. A cég és saját bolthálózata, illetve a területi képviselők között extraneten (lásd Piac és Profit, 2000/10. szám) áramolhat az információ oda-vissza.
Az új rendszer takarékos, kapacitásához képest kevés erőforrással üzemeltethető, jelentősen meghosszabbította az előre tervezhető időszakot (a korábbi 3,5-4-ről 6-7 hónapra, ami nagyon fontos egy olyan iparágban, ahol a szezonváltásoknak kereskedelmi jelentőségük van), és már 90 százalékig alkalmas az e-kereskedelemre; a teljességhez hiányzó lépés megtétele csak szándék kérdése.
2001. április
Ellátási láncok versenye - SCM: alacsonyabb költséggel magasabb minőséget
A globalizáció hatására az egész világ a piacok színtere, és egyes szereplők helyett ellátási láncok között folyik a verseny. Hogy csak a leghétköznapibb példát említsük: a kereskedelemben a nagyon fejlett logisztikai rendszerekkel rendelkező hipermarketek versenyeznek egymással, sőt a sarki kisbolttal is. Küzdelmükben meghatározó elem az ellátási lánc menedzselése. Sok hazai cég mégsem szentel megfelelő figyelmet erre.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.