Egy befektetés, ami hamar megtérül

A vevők a legrosszabb gazdasági időszakban is a legfontosabbak maradnak, érvel a CRM-rendszerek bevezetése mellett a legtöbb magyar és nemzetközi szoftvercég. A vállalati ügyfélkapcsolatokat menedzselő szoftver nem bonyolult, és ami talán még fontosabb: tökéletesen illeszkedik a vállalatirányításhoz kapcsolódó más rendszerekhez.

A CRM - customer relationship management, vagyis ügyfélkapcsolat-menedzsment - nem véletlenül az első számú technológiai segítség egy vállalat vevőkapcsolatainak kezelésében: az ügyfelektől rendszeresen érkeznek olyan információk, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Az amerikai Financial Planning független, pénzügyi tervezéssel foglalkozó tanácsadó cég 2009. december elején publikált felmérésében a megkérdezett 1550 pénzügyi - banki, befektetési, biztosítási - tanácsadó több mint fele szerint az elmúlt években a CRM-rendszerek bevezetése térült meg a leginkább.

Rejtett kincsek
Felmérések bizonyítják, hogy a vállalatoknál rendelkezésre álló adatoknak csupán a 30 százaléka hasznosul. A kérdés tehát nem az, hogy van-e adat – mert legtöbbször van –, hanem az, ki lehet-e nyerni, és ha igen, mit kezdhetünk vele. A meglévő adatok hasznos információvá alakítása a legfontosabb és egyben legnehezebb kihívás. Ezek „rejtett kincsek”, amiket a tanácsadó segíthet felfedezni, természetesen mindazon igények mellett, amik már az ügyfelekben is megvannak. A CRM-rendszer, ha jól használják, nemcsak arra jó, hogy a meglévő adatokat rendszerezze és segítse az ügyfélkapcsolatos, marketinges, értékesítő munkáját, hanem arra is, hogy a cég ügyfeleihez kapcsolódó folyamatait javítsa, kibővítse.

Az összevisszaságot szünteti meg

Magyarországon az ügyfelektől beérkező információkat nem hasznosítják, legalábbis a szoftveres tippekkel és tanácsadással foglalkozó Hatékonyság Blog szerzői szerint, mert azok nem kerülnek be egy egységes céges rendszerbe, hanem különböző dokumentumokban, táblázatokban, dossziékban vagy - ami még rosszabb - kis cédulákon tárolják őket. A CRM-rendszer éppen ezt az összevisszaságot szünteti meg, használatával az ügyfelekkel foglalkozó dolgozók naprakészek lehetnek.

A szakértő definíciója szerint a hatékony CRM-rendszer jellemzője, hogy ügyfél- és marketingközpontú, tartalmazza a vállalat piaci környezetének adatait. Az értékesítést megelőző tevékenységek historikus nyilvántartásával, az értékesítési projektek és a marketingkampányok lebonyolításának támogatásával, a különböző szempontok szerinti piac-szegmentáció lehetőségével sokat lendít az értékesítés hatékonyságán és sikerességén. A sokat emlegetett Pareto-törvény - miszerint „bármely vizsgálandó dologban 20 százalékot képviselnek a lényeges elemek, míg 80-at a lényegtelen részek alkotnak" - a vállalati ügyfélkapcsolatokra is jellemző: a vállalat partnereinek ötödéhez köthető a forgalom négyötöde, míg a bevételek 20 százalékáért felelős ügyfelek kötik le az erőforrások 80 százalékát. Így nem nehéz belátni, hogy ennek kezelésére hatékony rendszerre van szükség.

A CRM-rendszerek integrálása a vállalatok napi ügymenetébe - miként a számlázóprogramoké és ERP-rendszereké is - Magyarországon lassú folyamat. A Pentatrade Kft. tanácsadója, Biczó Zoltán Bálint tapasztalata szerint azonban lassan, de fokozatosan javul a fogadtatásuk, a cégvezetők egyre több információhoz jutnak a CRM lehetőségeiről. A szakértő szerint az sem utolsó szempont, hogy bevezetésének folyamata hasonlít más, már ismert informatikai rendszerekééhez. Hasonlóképpen vélekedik ifj. Faur Kálmán, a LIBRA Szoftver Zrt. vezérigazgató-helyettese, aki szerint a CRM-rendszer tökéletesen illeszkedik a felhasználók által már megszokott logikába és kezelési rendszerbe, a felhasználó cégeket illető tapasztalataik így egyértelműen pozitívak.

A leggyorsabb megtérülés

Miután a rendszer bevezetése hasonló más vállalati rendszerekéhez, itt sem érdemes kihagyni a céges működési folyamatokat, hiszen ezek alapján dolgozza ki a tanácsadó a CRM funkcióit. Biczó Zoltán Bálint szerint ritka, hogy egy vállalat egyedüliként alkalmazza a CRM-et, kisebb cégek esetében azonban ésszerű lehet elsőként ezt bevezetni, megismerni, és később továbblépni egy magasabb, integrált szintre. A nagy megrendelésszámmal és sok ügyféllel dolgozó vállalkozások számára nyújt segítséget a CRM szoftver - magyarázza a LIBRA vezérigazgató-helyettese. Ügyféloldalról közelíti meg a rendszer használatának fontosságát a Pentatrade tanácsadója is, szerinte sem a cég nagysága a meghatározó. A tapasztalatok szerint manapság a kkv-k igényei sokban hasonlítanak a nagyobb vállalatokéhoz. Hangsúlyozza még az iparág-specifikus hozzáállást is, mondván: fontos, hogy egy CRM-beszállító tudja, mely iparágakban melyek azok a funkciók, amelyek kiemelkedő fontosságúak. Ezért érdemes az alaprendszeren felül további CRM-modulokat is nyújtani, mindig az adott iparág, illetve ügyfél igényei szerint.

Mint minden rendszer bevezetésénél, az CRM esetében is elsősorban a megtérülésre kíváncsiak a cégvezetők. A Piac & Profit által megkérdezett szakértők szerint a rendszer már rövid távon is jelentős hatékonyságjavulást - és így számszerűsített hasznot - hozhat egy cég működésébe. Faur Kálmán szerint segíthet a felhasználó meglévő és potenciális üzleti lehetőségeinek hatékonyabbá tételében, mert a kiadott ajánlatok és megrendelések aránya általában jól kiszámítható, a CRM-rendszerrel pedig részleteiben vizsgálható és meghatározható, hol lehet javítani. Az ügyfelek elégedettsége is növelhető az ügyfélkapcsolatok javításával, ami szintén mérhető, de a kézzelfogható megtérülés itt már nehezebben mutatható ki, és csak közép- és hosszú távon jelentkezik.

Az értékesítési folyamatok automatizálását, a pontosabb marketingcélzást, a cégen belüli csoportmunka hatékonyságának javulását sorolja Biczó Zoltán Bálint azon területek közé, amelyeknél a leggyakrabban tapasztalható a gyors javulás, hozzátéve, hogy idetartozik még a keresztértékesítés, a marketingkampányok kezelése, a kockázatkezelés és a többcsatornás kommunikáció összehangolásának területe is. Véleménye szerint durva becslésként elmondható, hogy az első, úgynevezett gyors sikerek következtében a megtérülés a kemény pénzügyi számok alapján nagyjából másfél év. De ha figyelembe vesszük a nehezebben számszerűsíthető tényezőket, például az ügyfél-elégedettséget, akkor ez az érték még kedvezőbb lehet, hangsúlyozza a tanácsadó, aki szerint így ma az egyik leggyorsabban megtérülő beruházás a CRM.

Megjelent a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo