Biztonság a kosárban

Világszerte tartó diadalmenete ellenére az internetes vásárlást nehezen fogadják el a magyar fogyasztók. Az alacsony internet-penetráció és az ismeretlen rendszerrel szembeni fenntartások mellett ennek legfőbb oka a fogyasztói bizalom hiánya. A folyamatosan fejlődő szabályrendszer és garanciák mellett a vásárló maga is sokat tehet, hogy a virtuális kosárba kerülő dolgokat valóban kézhez kapja.

Az on-line vásárlás a fogyasztónak kényelemesebb és gyakran olcsóbb beszerzési lehetőséget jelent. Az internet hatalmas előnye az is, hogy fáradság nélkül egyszerre számos üzlet kínálatát lehet áttekinteni, akár egyénre szabott ajánlatokat kérni.

Határok nélkül

A tudatos vásárló, mint minden más esetben, a világhálón is tájékozódással kezdi a vadászatot. Magyar nyelven is működik több olyan ár-összehasonlító oldal, amely rangsorolja az üzleteket a szerint, hol mennyiért érhető el a keresett termék. A könnyű összehasonlíthatóság által generált fokozott verseny hatással van a kínálati árakra és a szolgáltatások megbízhatóságára is.

Szinte minden árucikkre igaz az is, hogy első lépésként a kiskereskedők helyett a gyártó honlapján érdemes tájékozódni, ahol minden bizonnyal megbízható és részletes leírás található a termékről. Tulajdonképpeni feketelisták is léteznek, amelyeket maguk a fogyasztók működtetnek, emellett a megfelelő fórumok is tájékoztatnak a sorstársak adott áruval vagy kereskedővel kapcsolatos tapasztalatairól. Ezzel a módszerrel nemcsak a termékről, hanem a kereskedőről is könnyen lehet megbízható információkat szerezni, és így sok esetben mások kárán tanulva elkerülni a tisztességtelen árusokat.

Az internetes vásárlás további hatalmas előnye a fogyasztó számára, hogy olyan termékekhez is könnyedén hozzáférhet, amelyeket nemhogy a lakhelyén, de akár az adott országban sem forgalmaznak. Igaz, ennek gátat vet, ha - ahogy a jelenlegi tapasztalatok mutatják - bizonyos termékeket és szolgáltatásokat elérhetetlenné vagy drágábbá tesz más tagállamok megrendelőinek egy multinacionálisan működő, de másik tagállamban fenntartott honlap. Herczog Edit magyar EP-képviselő e diszkriminációt firtató kérdésére Charlie McCreevy belső piaci biztos válaszában hangsúlyozta: az Európai Bizottság mindent megtesz a belső piacon a fogyasztókat megillető jogok teljes mértékű érvényesüléséért. A szolgáltatási irányelv 20. cikkének (2) bekezdése arra kötelezi a tagállamokat, hogy vessenek véget annak a gyakorlatnak, amely szerint a szolgáltatók a szolgáltatás igénybe vevőjének állampolgársága vagy lakhelye szerint hátrányos megkülönböztetést tesznek.

Miután az irányelv rendelkezéseit a tagállamok 2009 végéig átültetik nemzeti jogukba, ez kulcsszerepet játszhat a kiskereskedelmi szolgáltatások valóban páneurópai piacának kialakításában.

Bizalomnövelés uniós támogatással

A vásárlás és döntés megkönnyítését jelentő technológia elterjedésének egyik kulcsa a bizalom növelése, az elektronikus kereskedelmet szabályozó jogszabályok és irányok is mind a biztonság és a fogyasztói bizalom növelését célozzák. Az Európai Bizottság október elején hozta nyilvánosságra új direktívatervezetét, melynek legfontosabb céljai a biztonság növelése és a határokon átnyúló internetes kereskedelem bővítése.

A Meglena Kuneva uniós fogyasztóvédelmi biztos által bemutatott tervezet bizonyos pontjai már szerepelnek a magyar jogszabályokban. Az eladók eszerint kötelesek részletes információkat adni a termékről, valamint annak áráról és a kapcsolódó szállítási és egyéb díjakról - ahogy ez hazánkban már régóta elvárt. Jogszabály rendelkezik itthon arról is, hogy fel kell tüntetni az eladó nevét és az eladási hely pontos címét is, ami most az EU-s direktívába is bekerült. A jogszabály azt is meghatározza, hogy harminc naptári napon belül kötelező a terméket leszállítani, és az eladó viseli a felelősséget a megrongálódott vagy elveszett termékért is. A távértékesítés útján, tehát például interneten rendelt termékek esetében a fogyasztónak joga van meggondolnia magát a vásárlással kapcsolatban. Ilyen döntés esetén a kereskedőnek harminc nap áll rendelkezésére, hogy a vételárat visszatérítse, ezt az új szabály nyolc napra rövidítené, tehát hamarabb jut a pénzéhez a terméket saját költségén visszaküldő fogyasztó. Hosszabb idő jutna viszont arra, hogy kipróbálja a terméket, hiszen az eddigi nyolc nap helyett két hétig is semmissé teheti a vásárlást. A bemutatást követően a direktíva az Európai Parlament elé kerül, és a tagállamok döntése után válhat törvényerejűvé.

Az uniós tervezettel harmonizáló hazai jogszabályok ellenére a valós helyzet még mindig számos problémát rejt. A szabályok alól való kibújás, a vásárlók félretájékoztatása és megtévesztése morális jellegű probléma, melyen a tervezett feketelista segítene.

Kétkedő magyarok

Az internetes vásárlás magyarországi elterjedésének legfontosabb gátja egyelőre az alacsony penetráció és a fogyasztói bizalom hiánya.

A viszonylag szűk körű digitális írástudás eleve bizalmatlanná teszi a felhasználók többségét a számukra ismeretlen rendszerrel szemben, emiatt pedig nemhogy a vásárlásig nem jutnak el, de sokszor addig sem, hogy a világhálót használják a termékek keresésére. Ha mégis, a magyar fogyasztó alapvető tapasztalatai miatt ódzkodik attól, hogy előre fizessen olyasmiért, ami valójában nemhogy nincs a kezében, de csak képen látta. Ez lehet az oka annak, hogy a magyar fogyasztók túlnyomó többsége még mindig az utánvétes fizetési módot választja az interneten beszerzett javak árának kiegyenlítésére, a nemzetközi szinten elterjedt bankkártyás fizetés aránya mindössze néhány százalékos.

Léteznek olyan felmérések, amelyek szerint évente több tízmillió eurós kár származik a nem biztonságos internetes vásárlásból, és a Symantec nemrég publikált felméréséből kiderül, hogy az on-line bűnözés már rég nem vírusok elterjesztéséről, sokkal inkább a hitelkártya-információk ellopásáról, illetve az ezekkel való visszaélésről szól. Ennek ellenére a bankkártyás fizetés világszerte a legelterjedtebb az internetes tranzakciók esetében. A hangsúly ugyanis nem a rendszer alkalmatlanságán van, hanem azon, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni azt.

Szükséges önvédelem

A fogyasztó figyelme sokat számít saját biztonságának garantálásában. Olyan alapvető apróságokkal védheti magát, mint hogy minden esetben meggyőződik róla, valóban titkosított az a weboldal, ahol megadja a tényleges adatait. Ez a legkönnyebben a címsorban ellenőrizhető, ahol a megszokott "http://" a titkosítást jelezve "https://"-re változik. Bizonyos, a gépre telepíthető programok is segítenek a megbízhatatlan webhelyek és titkosítatlan oldalak kiszűrésében.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin novemberi számában.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo