Ahogy az a közelmúltban az Internet Világnapján reflektorfénybe került: a technológia nemcsak kényelmet, de új üzleti lehetőségeket is teremt. Az okostelefonok, tabletek és az internetes technológiák terjedése a vásárlásban is forradalmat hozott, alaposan átalakítva a kereskedelmet. Az európai fogyasztók szokásait vizsgáló Cetelem Körkép friss adatai szerint a magyarok 39 százaléka kevesebb időt szán áruházi vásárlásra, 43 százalékuk pedig arról számolt be, hogy több időt töltött online vásárlással, mint 5 évvel ezelőtt. Egyre többen virtuálisan „shoppingolnak”, honfitársaink 67 százaléka kikapcsolódásként kirakatok helyett webáruházak ajánlatait nézegeti konkrét vásárlási szándék nélkül. A nézelődés folyamán egyre tájékozottabbak leszünk a lehetőségeket illetően, és sok esetben ez alapján kivárunk a vásárlással, várunk az akciós ajánlatokra, vagy éppen a kedvezményekre, s ha szembejön a lehetőség, élünk vele. (És szeretjük ingyen meggondolni is magunkat!)
A neten szinte mindent megtalálhatunk a különböző árukról, mód nyílik a főbb paraméterek könnyű összehasonlítására így az alapos tájékozódás könnyebb és gyorsabb, mint az áruházi világban. Míg korábban az alapos döntés több üzlet meglátogatását és az eladókkal való hosszas konzultációt jelentette, ma már az internet segít felkészülni a vásárlásra, 10-ből 9-en használjuk az interneten arra, hogy vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk. Ha pedig mégsem online vásárolunk, az üzletekbe már akkor is „döntésközeli” állapotban érkezünk.
(És még bőven van hová növekedni, mert a magyarok harmada sosem internetezik.)
A versenynek is jót tesz
Az internet és a mobiltelefonos technológiák kulcsfontosságúvá váltak a vásárlásaink szempontjából, online tájékozódunk, böngészünk, és egyre többen használjuk az ár- és szolgáltatást összehasonlító oldalakat is. Már nemcsak a termékeket, de a bankszámla szolgáltatásokat és a hiteleket is ezeken az oldalakon választjuk ki. Az online hitel összehasonlító oldalak az elmúlt 5 évben jelentek meg, azóta egyre népszerűbbek a felhasználók körében.
„A tudatosság a hitelfelvétel területén jobban megfigyelhető, mint a vásárlások esetében. Az ügyfeleink mielőtt döntenek, több bank ajánlatát is összehasonlítják. Sok szempontot mérlegelnek, hogy az anyagi körülményeiknek leginkább megfelelő konstrukciót kiválaszthassák” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.
Az online kereskedelem ráadásul fokozza a szolgáltatók közötti versenyt is, mert az olyan üzletek ajánlatát is látják a vásárlók, amelyek nem elérhetők helyben fizikailag. Az interneten igénybe vehető pénzügyi szolgáltatások a regionális különbségek áthidalásában is segíthetnek, hiszen bár a kisebb településeken, ahol kevesebb pénzintézet található vagy egyáltalán nincs is, az interneten bármely bank ajánlatairól tájékozódhatnak az ügyfelek. Nem véletlen, az összehasonlító oldalakról érkező ügyfelek 14 százaléka budapesti, 86 százaléka pedig vidéki lakos.