A fogyasztók hozzászoktak az appok nyújtotta felhasználóélményhez, és ugyanazt az egyszerűséget várják el az élet több területén, akár a pénzügyeik intézésekor is. Épp ezt kínálják a gombamód szaporodó fintech startupok, és hamarosan bizonyos területeken a hagyományos bankok is, ha nem akarnak a piac korszerűtlen és népszerűtlen szereplőivé válni. Szakértők szerint a bankszektor átalakulása a 70-es évek óta nem volt ilyen radikális és gyors. Hogy pontosan mit is jelent a változás, arról itt olvashat bővebben.
2015-ben világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek fintech cégekbe, amely közel 60 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A befektetők szerint ezek a pénzügyi-technológiai startup vállalkozások innovatív termékeikkel képesek jelentős piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. Az ugyanakkor már most egyértelmű, hogy a fintech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttműködne a pénzintézetekkel. A megkérdezett cégek 78 százaléka szerint a hagyományos szolgáltatókkal együttműködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni. Figyelemre méltó, hogy háromból egy fintech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét. Ilyen megállapítások találhatóak a Roland Berger „Fintech cégek Európában – Kihívók és Partnerek“ című legújabb tanulmányában, melyben a tanácsadó cég 248 fintech cég véleményét kérte ki Európa 18 országában.
„A fintech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy egyedül nehezebb forradalmat csinálni – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. – A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a fintech cégekkel való együttműködés által. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá. A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.”
A fintech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttműködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14%) és az inkubátor modellekben (9%). Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.
A fintech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezőjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplők legnagyobb erőssége. „Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor a vállalatok és magánszemélyek még mindig a tradicionális szereplőkhöz ragaszkodnak” – mondta Schannen Frigyes. Másrészről viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, az új versenyzők vannak előnyben.
Ugyanakkor a bizalom megőrzésében is fontos szerepe lehet a fintech cégeknek. „A bankbiztonság fogalma végérvényesen megváltozott. Míg az elmúlt száz évben főleg a feltörhetetlen páncélszekrényekre és rablásbiztos bankfiókokra koncentráltak, ma már a hackerek elleni védekezés jelenti a fő fókuszt. Nem vastagabb páncélszekrényekre, hanem nehezen feltörhető szoftverekre van szükség a bankoknál. Az elmúlt évek legnagyobb pénzügyi bűncselekményei a virtuális térben zajlottak” – mondta Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley budapesti irodájának vezetője. (40 másodpercenként éri támadás a vállalkozásokat.)
A Roland Berger felmérése szerint viszont a fintech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a pénzpiaci szereplők felkészültek-e a digitális átalakulásra. A startupok 95 százaléka szerint az új belépők jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint a jelenleg legnagyobb piaci erejű vállalatok.
„Az IT biztonság a folyamatos tanulásról szól, mert az, ami tegnap még jól működött, nem biztos, hogy ma is ugyanolyan biztonságos. Vannak olyan csapataink, akik azzal foglalkoznak, hogy folyamatosan megkérdőjelezzék rendszereink biztonságát. Rést keresnek a pajzson, és a fejlesztési folyamat során auditálják a technológiai megoldásainkat, hogy azok élesítés előtt megfeleljenek szigorú biztonsági szabványainknak” – mondta el Fogarasi Norbert. Hozzátette, a pénzügyi területen is egyre nagyobb teret kapnak a „machine learning”, vagyis a gépek tanulásán és intelligens működésén alapuló folyamatok. Ilyen például az intelligensebb levelezőrendszerek kialakítása, amelyek egy ügyfélszolgálatra ömlesztve beérkező leveleket képesek a tartalom alapján automatikusan szortírozni.
„Minél több munkarészt tudunk automatizálni, és minél jobban nő a gépek, szoftverek által végzett folyamatok száma, annál több ideje és energiája marad a kollégáknak az innovációra, a fejlődésre és a fő üzleti területeket támogató munkára fókuszálni” – tette hozzá.