Az adat a biznisz!

Amikor a mobiltelefónia adatüzletében fantáziát látók megalkották az első hatékony, csomagkapcsolt mobilkommunikációs adatátviteli szabványt, aligha gondolták, hogy kevesebb, mint hét év alatt a vezeték nélküli, helyfüggetlen adatkommunikáció egész életünket megváltoztathatja. A beszédtől kezdve, az SMS-re, MMS-re épülő szolgáltatásokon át az összes felhasználási területet behálózó és üzleti folyamatokat segítő technológiákig szinte minden megvan, létezik. Már csak használni kell.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahogyan a számítógéppel, úgy a mobiltelefonnal is tudunk ma már az irodán kívülre, helytől függetlenül adatforgalmat bonyolítani, sőt az adatátviteli sebesség tekintetében is egyre kisebb kompromisszumokra kényszerülünk. De mégis miért jó ez nekünk?

- Ahogy az egyre gyorsabb mobil adathálózati szabványok elterjednek, a költséghatékonyság és kényelem különféle szolgáltatásokat mobilizálását kívánta és kívánja meg folyamatosan, ilyen például a bankkártya-leolvasás, a digitális fotózás, a zenehallgatás, a médiatárolás, a mobiltelefonon keresztüli fizetés és még számos üzleti funkció. Ma már egy mobiltelefon segítségével aktiválható, kikapcsolható autóriasztó, fűtésrendszer, garázskapu, SIM-kártyás rendszeren működik a betegkövetés, a vérnyomásmérés, a flottakezelés, és ez még csak a kezdet - összegez Drozdy Győző, a Pannon GSM Zrt. vezérigazgató-helyettese.

A hazai ezüstérmes szolgáltató második embere a Piac és Profitnak elmondta: - Magyarország kivételes helyzetben van, mert míg az igen magas internetpenetrációs számokat felmutató Svédországban és Németországban is 30 százalék alatt van a hang alapú kommunikáció mobiltelefonra eső része, addig nálunk ez az arány 70 százalékra tehető. Erre és a 95 százalék feletti hazai mobilpenetrációra építve az üzlet a mobil adatátvitelben, illetve az ezen nyugvó szolgáltatásokban van - állítja Drozdy.

Pontosabb szegmentáció

Az elmúlt években körvonalazódtak a készülékgyártói stratégiák is: ezek egyre inkább szegmentált piacokat céloznak meg, s így erősítik a szolgáltatók által kínált adatfelhasználási lehetőségeket.

Ami a magánfelhasználókat illeti, a fotó- és videokamerák mobiltelefonba integrálása új korszakot nyitott a digitális képkezelésben, amelynek természetes következménye lett a felhasználók megosztási vágya. Az, hogy egy mobiltelefonnal készült fotót vagy videót pár gombnyomással egy központi szerverre küldjünk, és ahhoz a későbbiekben kategorizáltan, bármikor és bárhonnan hozzáférjünk, ma már szinte természetes.

A megapixelek növekedésével a felhasználói adatforgalom is nő. Így van ez a zeneletöltés esetében is, ami a digitális zenepiac legalizását úgyszintén megoldja: egy mobiltelefonra letöltött, a havi számlával kifizetett zene - vagy akár videó - ma már olyan digitális jogvédelmet kap, hogy a másolás nem húz ki világszerte több milliárd dollárt a jogtulajdonosok zsebéből.#page#

Az üzleti felhasználást tekintve a vevő oldaláról, a mobiltelefon egyre inkább kényelmes, mindig kéznél lévő platformmá alakul, amelyen elérhetők a vállalati e-mailek, a naptár, a cég belső vállalatirányítási rendszere, és emellett magáncéllal is használható fotózásra, navigálásra. Gyártói, szolgáltatói, fejlesztői oldalról azonban rengeteg lehetőség van még a technológiában.

Új hálózatok, új készülékek

A mobiltelefonon-mobilhálózaton folyó kommunikáció - mint minden IP alapú rendszer - egyre nagyobb sávszélességet igényel, hiszen folyamatosan növekszik a felhasználói tábor, és gyarapodnak a felhasználási területek. A nagy sávszélesség ugyan ma már elérhető a GSM utódhálózatain, ám kapacitásban ez egyelőre korlátozottabb, mint például a Wi-Fi, netán a WiMax.

- A mobilhálózatok kiegészítőjeként vagy alternatívájaként megjelenő és egyes országokban nagy népszerűségnek örvendő WiMax azt a képzeletbeli lyukat tömi be, ami a Wi-Fi és a 3G között van. A vezeték nélküli adatátvitel esetében ugyanis minél nagyobb sávszélességű, vagyis minél gyorsabb egy hálózat, annál sűrűbben kell elhelyezni az antennákat, és a WiMax éppen a harmadik generációs mobilhálózatok és a Wi-Fi hálózatok közötti kompromisszumként jöhet szóba mint alternatíva, elsősorban új mobiloperátoroknál - mondta el kérdésünkre Nicolas Demassieux, a Motorola Inc. Európai Kommunikációs Kutatóintézetének igazgatója a cég párizsi Innovation Day konferenciáján.

A ma létező vezeték nélküli adatátviteli technológiák mind egymással, mind a vezetékes technológiákkal szemben csak egy bizonyos pontig tekinthetők helyettesítő termékeknek, egy pont után viszont remekül kiegészítik egymást.

- Hét fő irányvonalat fogalmaztunk meg a Motorolánál, amelyek fejlesztései alapvetően meghatározzák a jövő mobilkommunikációját. Ezek: az internet (future internet), az alkalmazás-testreszabás, a nagy sávszélességű vezeték nélküli adatátvitel, a kiegészítő technológiák, a mobiltévé, az új hálózati szabványok és a GSM/UMTS szoftverbővítések.

Igen fontos stratégiai lépésnek, illetve egyelőre fejlesztésnek tartjuk a PC-s tartalmak mobilizálását is, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználó valamely vezeték nélküli hálózaton keresztül adatokat kérjen le a mobiltelefonjára, illetve a későbbiekben azon tárolja is azokat. Az automatikus tárolásmenedzsment mint platform- és kommunikációsszabvány-mentes lehetőség hosszú távon mindenképp megkönnyíti az üzleti és magánfelhasználók dolgát egyaránt - vázolta föl a jövőt Nicolas Demassieux.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin májusi számában...

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo