A Princeton Egyetem kutatói az Egyesült Államok leglátogatottabb internetes portáljainak ezreit vizsgálták meg, és azok között csaknem ötszázat találtak, amelyekről a látogatók személyes adatai titokban egy vagy több úgynevezett „replay” céghez kerültek tovább. Ezek a vállalkozások, mint például a FullStory, elemző szoftvereikkel rögzítik a portál látogatóinak minden egérmozgását, minden billentyű lenyomását, és ezek az adatok, köztük a látogató neve, címe, telefonja, bankszámlája, a rendelt áruk, szolgáltatások a megrendelő számára bármikor hozzáférhetők.
Szoftverek, amelyekkel a portálok látogatottságát mérik, ismeretesen hosszú évek óta léteznek, de olyanokra, amelyek ilyen részletességgel, egyben a személyiségi jogokat súlyosan megsértve, ráadásul titokban dolgozzák fel, és továbbítják az adatokat, eddig nem volt példa.
Az adott portálokon semmi nem jelzi, hogy a látogatók legszemélyesebb adatait megkérdezésük nélkül továbbítják (akár több megrendelőhöz is), majd azokat feldolgozzák, és felhasználják.A kutatók vizsgálták például a Walgreen, a nagy, országos patikahálózat portálját, amely (az ügy leleplezéséig) ugyancsak megbízta a FullStory céget ilyen jellegű figyeléssel. A gyűjtött adatokból: ki, mikor és mennyi gyógyszert rendelt, meg lehetett állapítani az adott személyek betegségeit, következtetni lehetett alkoholizmusra, drogfüggőségre stb. Az ilyen szolgáltatást megrendelt portálok között nemcsak kereskedelmi vállalkozások voltak, hanem állásközvetítők, oktatási, karrierépítési, egészségügyi tanácsadók.
Külön felhívták a figyelmet arra, hogy a részletes, illegális adatgyűjtők között megtalálták a legnagyobb orosz keresőt, a Yandexet is. Ez arra enged következtetni, hogy az amerikai (és persze más országokból is származó) adatok eljuthatnak orosz állami intézményekhez – azaz a hírszerzéshez. (wired)