Kincsesbányán ülnek az adatainkat gyűjtő szolgáltatók

A Facebook, a Google ingyen kapja-szerzi adatait az emberek milliárdjaitól – azután óriási pénzeket keres ezekkel az adatokkal. Ideje, hogy ne csak az EU próbálkozzék megadóztatni az amerikai óriáscégeket, hanem általában megváltozzék rendszer. Azért is, mert ha az emberek kapnak pénzt adataikért, gyorsabban fejlődhet a mesterséges intelligencia.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Kutatók már évekkel ezelőtt felhívták a figyelmet arra, hogy a rendszer alapvetően igazságtalan. A 1.4 milliárd követővel rendelkező Facebook és a Szilíciumvölgy másik óriása, a Google ingyen nyújtja ugyan szolgáltatásait – ám azok fejében példátlan mennyiségű adathoz jutnak, amelyekkel vagyonokat keresnek.

Pixabay

Minden Facebook-bejegyzés, internetes keresés, YouTube videó megtekintése, minden vásárlás az Amazonon de még a Waze használata is önti az adatokat a nagy konszernekhez. Azok segítségével “testre szabják” hirdetőiknek, hol és mikor jelenjenek meg ajánlataikkal a világhálón.

Mindez példátlan nyereséget hoz a rendszer haszonélvezőinek: míg az Egyesült Államok és a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Walmart bevételeinek 80 százalékát költi alkalmazottainak bérezésére, a nagy technológiai cégeknél ez csak 5-15 százalék.

A nagy tervek kis képernyőkön születnek
Marketing szempontból a legnagyobb változást az ügyfelek szinte folyamatos online jelenléte jelenti. De vajon megjósolható, kiszámítható-e egy felhasználó viselkedése?  A megfigyelések azt mutatták, hogy az emberek, ha keresnek valamit a neten, akkor úgy viselkednek, mint egy nyomkereső vadászkutya.
Korunkban, amikor az AI, a mestersége intelligencia fejlődése határozza meg a jövőt, az adatoknak nagyobb szerepe van, mint valaha és segíthetik a fejlődést. Természetesen nincs haszna annak, ha valaki kiteszi a kutyája fotóját a Facebookra – de kitehet oda ritka nyelvből készült fordítást, értékes fejlesztést, találmányt.

Vagy éppen saját szoftvert, amely hozzájárul az AI fejlődéséhez. Miután ahhoz minden korábbinál nagyobb mennyiségű adatra van szükség, hogy a rendszerek “tanulhassanak”, az adat értékesebb, mint valaha.

A kívánatos átállás persze igen bonyolult feladat. A FB, az Apple, a Microsoft és társaik nem fogják önként feladni pozíciójukat.

Ám a nagyok monopóliuma eltűnhet, ha új vállalatok jelennek meg, amelyek fizetnek ugyanazokért az adatokért, amelyeket az emberek eddig ingyen szolgáltattak. Számítások szerint egy átlagos amerikai család évi 20.000 dollárt kereshet ezzel. Igaz, ugyanakkor fizethet majd azért, ami most ingyen van, például a YouTube filmjeiért.

Az Európai Unió a közelmúltban lépéseket tett, hogy megadóztassa a digitális szolgáltatásokat nyújtó nagy amerikai konszerneket, amelyek az Unió országaiban gyűjtött adatokat értékesítik. Ennél is fontosabb az AI, ezzel a jövő kulcskérdése: ki rendelkezik majd több adattal...

(Forrás: The New York Times)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo