Kincsesbányán ülnek az adatainkat gyűjtő szolgáltatók

A Facebook, a Google ingyen kapja-szerzi adatait az emberek milliárdjaitól – azután óriási pénzeket keres ezekkel az adatokkal. Ideje, hogy ne csak az EU próbálkozzék megadóztatni az amerikai óriáscégeket, hanem általában megváltozzék rendszer. Azért is, mert ha az emberek kapnak pénzt adataikért, gyorsabban fejlődhet a mesterséges intelligencia.

 

Kutatók már évekkel ezelőtt felhívták a figyelmet arra, hogy a rendszer alapvetően igazságtalan. A 1.4 milliárd követővel rendelkező Facebook és a Szilíciumvölgy másik óriása, a Google ingyen nyújtja ugyan szolgáltatásait – ám azok fejében példátlan mennyiségű adathoz jutnak, amelyekkel vagyonokat keresnek.

Pixabay

Minden Facebook-bejegyzés, internetes keresés, YouTube videó megtekintése, minden vásárlás az Amazonon de még a Waze használata is önti az adatokat a nagy konszernekhez. Azok segítségével “testre szabják” hirdetőiknek, hol és mikor jelenjenek meg ajánlataikkal a világhálón.

Mindez példátlan nyereséget hoz a rendszer haszonélvezőinek: míg az Egyesült Államok és a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Walmart bevételeinek 80 százalékát költi alkalmazottainak bérezésére, a nagy technológiai cégeknél ez csak 5-15 százalék.

A nagy tervek kis képernyőkön születnek
Marketing szempontból a legnagyobb változást az ügyfelek szinte folyamatos online jelenléte jelenti. De vajon megjósolható, kiszámítható-e egy felhasználó viselkedése?  A megfigyelések azt mutatták, hogy az emberek, ha keresnek valamit a neten, akkor úgy viselkednek, mint egy nyomkereső vadászkutya.
Korunkban, amikor az AI, a mestersége intelligencia fejlődése határozza meg a jövőt, az adatoknak nagyobb szerepe van, mint valaha és segíthetik a fejlődést. Természetesen nincs haszna annak, ha valaki kiteszi a kutyája fotóját a Facebookra – de kitehet oda ritka nyelvből készült fordítást, értékes fejlesztést, találmányt.

Vagy éppen saját szoftvert, amely hozzájárul az AI fejlődéséhez. Miután ahhoz minden korábbinál nagyobb mennyiségű adatra van szükség, hogy a rendszerek “tanulhassanak”, az adat értékesebb, mint valaha.

A kívánatos átállás persze igen bonyolult feladat. A FB, az Apple, a Microsoft és társaik nem fogják önként feladni pozíciójukat.

Ám a nagyok monopóliuma eltűnhet, ha új vállalatok jelennek meg, amelyek fizetnek ugyanazokért az adatokért, amelyeket az emberek eddig ingyen szolgáltattak. Számítások szerint egy átlagos amerikai család évi 20.000 dollárt kereshet ezzel. Igaz, ugyanakkor fizethet majd azért, ami most ingyen van, például a YouTube filmjeiért.

Az Európai Unió a közelmúltban lépéseket tett, hogy megadóztassa a digitális szolgáltatásokat nyújtó nagy amerikai konszerneket, amelyek az Unió országaiban gyűjtött adatokat értékesítik. Ennél is fontosabb az AI, ezzel a jövő kulcskérdése: ki rendelkezik majd több adattal...

(Forrás: The New York Times)

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo