A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint az egyazonosítós ügyfélélmény (amikor mindenfajta azonosításhoz egyféle dokumentumot, ebben az esetben biometrikus adatot használnak) technológiailag megoldott, de erről a kormányoknak kell dönteniük.
A szervezet felmérésének másik megállapítása, hogy az utasok egyre több mindenről maguk gondoskodnának, az utasfelvételtől kezdve a poggyászeladáson át egészen a beszállásig. 68 százalékuk szeretné digitális címkével ellátni bőröndjét, az utazók közel fele pedig maga akarná feladni azt.
2017-ben 58 százalékra nőtt azok aránya, akik automata beléptető rendszereket használnak a határellenőrzésnél, így erre a technológiára is egyre nagyobb az igény, így már az utasok 72 százaléka szeretne önbeléptető beszállító kapukat.
A válaszolók 85 százaléka nem elégedett a járatokkal kapcsolatos információkkal, 50 százalék a csomagját is szeretné nyomon követni, 51 százalékát pedig érdekelné a határellenőrzés várható ideje is.
A leginkább fejlesztésre szoruló területek az utasok szerint az utasbiztonsági ellenőrzési pontok. A legtöbben a személyes tárgyaik, elektronikai eszközeik kipakolásától, az azzal járó kényelmetlenségtől szenvednek és itt várnak sürgős fejlesztést.
Digitális idegenvezetővel Amszterdamban
A KLM okos és innovatív újítást, digitális idegenvezetőt kínál Amszterdamba tartó utasainak. Az apró, csomagcímkére emlékeztető eszköz segít eligazodni a városban. Van benne egy pici kamera, GPS, hangszóró és egy szoftver, ezek segítségével pedig folyamatosan mondja az utazónak, hogy a város mely nevezetességénél jár éppen, valamint programokat, attrakciókat is ajánl. Angolul, németül, portugálul, oroszul és kínaiul.
Miközben a turista Amszterdamban sétál, bringázik, ez az okos kütyü – ami több száz értékes úti tippet tárol – mindig ellátja tanácsokkal. Olyanokkal például, hogyan közelítsen meg egy-egy forgalmasabb kereszteződést bringával, hogyan zárja le a kerékpárt, ha otthagyja egy időre, vagy éppen arról, hol kell kifejezetten ügyelni a zsebtolvajokra. Ez fontos gyakorlati kérdés, hiszen Amszterdamban a legrosszabb hónapokban is havi egymillió turista fordul meg.
A KLM care tag még csak kísérleti fázisban van, aki a holland légitársasággal utazik, online igényelheti. Az eszköz ingyenes, de egyelőre korlátozott számban áll rendelkezésre.
Már a telefont sem kell elővenni – az okosóra mindent jelez
A Lufthansa utasai akár az okosórájukon keresztül is elérhetik a járatukkal kapcsolatos információkat, illetve a karóra beszállókártyaként is funkcionálhat – ezt teszi lehetővé a légitársaság által az Apple Watch számára kifejlesztett új app.
Az applikáció ideális útitársként szolgál, hiszen az utasok a járatindulás előtt 24 órával minden lényeges információhoz hozzáférhetnek.
Folyamatosan tájékoztat a járat aktuális helyzetével kapcsolatban, mutatja a beszállás időpontját, a terminált, a kaput és az ülés számát, illetve egy visszaszámláló órához hasonlóan kijelzi a beszállás megkezdéséig hátralévő időt, valamint a célállomás aktuális időjárását.
Az új app Bluetooth-on keresztül kapcsolódik az iPhone-on és iPad-en elérhető Lufthansa alkalmazáshoz és ingyenesen letölthető.
A Lufthansa volt az első légitársaság, amely kifejlesztette és bevezette a mobiltelefonos beszállókártyát, amely 2008 óta papírmentes beszállást tesz lehetővé. (Forrás: airportal.hu, egekura.blog.hu, turizmus.com)