A rendszegazdák, "sysadminok” igen jelentős döntéshozó és döntés-előkészítő szerepet töltenek be a kis- és nagyvállalatoknál egyaránt. Egyrészt mivel a hálózatok és az azokon tárolt, kezelt adattömegek nagysága egyre növekszik, ami nagyobb karbantartási kapacitást is igényel, másrészt pedig az üzemeltetési „alapfeladatok” mellett a rendszergazdák számos egyéb funkciót töltenek be. Ezeket gyűjtötte össze az ESET.
Mivel a sysadminok munkája nem olyan látványos, mint egy-egy új fejlesztés, alkalmazás vagy egy új kütyü piaci bevezetése, a szerepüket hajlamosak vagyunk alábecsülni, pedig az általuk kezelt problémákat az átlag user-ek többsége egyáltalán nem tudná megoldani.
Az informatikai szakemberek és az átlagfelhasználók tudásszintje közti különbség óriásira nőtt az elmúlt 30 évben, nem érdemes azért nekiállni a munkahelyi hálózat kijavításához, mert a múltkor sikerült újraindítani a céges nyomtatót. A 80-as évek elején, az IBM kompatibilis PC hajnalán még léteztek olyan univerzális szakemberek, akik egyaránt értettek a szoftverhez és a hardverhez. Manapság az ismeretek olyannyira széttagozódtak, hogy csak az IT biztonsági szakma is számos önálló szakmát foglal magában víruslaborostól kezdve logelemzőn át az etikus hackerig bezárólag.
Mit is csinál a rendszergazda?
Tudásukra nap mint nap rászorulunk, állandóan segítséget kérünk, a technikai hibáktól kezdve a vírusfertőzések elleni védekezésen át a hardveres és szoftveres környezet fejlesztéséig minden témakörben otthonosan mozognak.
A sort gyakorlatilag bármeddig folytathatnánk, hiszen az élet minden területén dolgoznak rendszergazdák, de lássunk pár példát, ahol hiányoznának az ESET szakértői szerint:
- aki elfelejti a jelszavát, nem tudna dolgozni, mert senki nem tudna neki újat generálni
- nyári árleszállítások idején nem tudnánk megrendelni a régóta áhított függőágyat
- ha lenne is hol megrendelni, a csomagküldők nem tudnák kezelni a megrendeléseket
- nem tudnánk bevallani az adónkat
- a közlekedési lámpák óriási káoszt okoznának
- papíralapú térképekkel felszerelkezve, pályaudvaron menetrendeket böngészve utaznánk
- szünetelt a betegnyilvántartás, ideiglenesen vissza kellett térni a kartonozásra
- házon belül és házon kívül is telefon és fax működött csak
- a betegirányítási rendszer (például mentők) sem működött
- papír és ceruza lett ismét a jegyzetelés eszköze
- a korábbi e-mailes, illetve letöltéses leletkiadás helyett 1-2 órát kellett autózni
- a leletek személyes átvétele miatt műtétek maradtak el
Akkor tudnak jól dolgozni, ha nem csak bevonják őket a folyamatos egyeztetésekbe, hanem önálló döntési jogkört is kapnak, hiszen ők fogják üzemeltetni az infrastruktúrát.
Bár számos területen már kezd teret nyerni a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia, a rendszergazda hatásköre továbbra is magasan kvalifikált, tapasztalt szakember jelenlétét igényli, hiszen a hardver és szoftver a munkát valóban hatékonyan segíti, ám a döntéseket nem lehet csak gépekre bízni.