A 4G mentheti meg a telekomipart

Az egész világon egyedülálló módon, Európában csökkentek a mobilszolgáltatók bevételei az elmúlt évben. Ennek számos oka van, néhány, mint például a különadók, de bizonyos jelenségek egész régiókban hozzák hátrányba a vállalatokat.

Kép: Shutterstock

Világszinten 4 százalék volt a növekedés tavaly, míg a hagyományos szolgáltatásokból származó pénzekből mind kevesebb folyt be az európai, kifejezetten a kelet-európai telekom cégekhez. Bár néhány országban, például Svédországban és Németországban emelkedtek a bevételek, ez leginkább a 4G technológia bevezetésének és a nagyfokú penetrációnak köszönhető  - mondta Solt Ádám az internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.

Számos más országban ugyanakkor csökkenés figyelhető meg, legnagyobb mértékben a gazdasági válság által sújtott Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban és Olaszországban, továbbá Írországban is. (Egyébként Magyarországon kevesen használják a mobinternetet, elsősorban azért, mert drágának találják a tarifákat.)

Rossz gazdaság, nagy verseny, drágaság

A bevételek csökkenéséért nem csak a válság okozta általános gazdasági visszaesés felelős, de többek között az új szabályozások is, így például a roaming díjak leszorítása is az EU-n belül. Olyan tényezők is befolyásolják a bevételeket, mint például a kevesebb elküldött SMS, amelyért az internetes üzenetküldő szolgáltatások felelnek, és persze az új előfizetők kis száma, mivel a penetrációt már nehéz növelni.

A nyugati országokban bizonyos esetekben a verseny is felelős lehet a bevételcsökkenésért, hiszen a szolgáltatók kénytelenek csökkenteni áraikat, hogy lépést tudjanak tartani a konkurenciával és megtarthassák előfizetőiket. Itthon a szolgáltatók legfrissebb mobilcsomagjait vizsgálva azt látjuk, hogy a verseny kevésbé kiélezett.

Hogyan lehet ezen fordítani?

Lesz rezsicsökkentés a távközlésben?
Bár a kormány rezsicsökkentési törekvéseit sokan nem nézik jó szemmel, többek között Brüsszelben sem egyöntetű az öröm – bár leginkább az intézkedések hogyanja, nem pedig miértje okán –, ennek ellenére valószínű, hogy nem állnak meg az energiacégeknél.
Mivel a penetráció már szinte teljes a bevett technológiák esetében, a hangsúly inkább az új szolgáltatások és szolgáltatás-csomagok bevezetésén van. A telekom cégek így meglévő előfizetőiknek adhatnak el termékeket ahelyett, hogy elkeseredetten próbálnának minél nagyobb szeletet kihasítani a még el nem kötelezettek táborából vagy éles árversenybe bocsátkoznának - jósolta az internetet.hu szakértője.

A penetráció növelésére egy területen van még nagyobb lehetőség, ez pedig az új generációs mobilinternet szolgáltatás, a 4G. Ennek lefedettsége hazánkban például még csak néhány nagyobb városban, illetve a főváros környékén számottevő. Az ügyesen taktikázó, jó időben az infrastruktúraépítésbe fektető vállalatok számos új előfizetőt szerezhetnek maguknak a következő években ezzel a szolgáltatással.

A magyar szolgáltatók számára kifejezetten ajánlott lehet a mobilinternetes tarifák csökkentése, hiszen hazánkban a legtöbben azért nem használnak ilyen szolgáltatást, mert helyette az olcsóbb vezetékes szolgáltatásokat alkalmazzák inkább. Az is megoldás lehet, ha a szolgáltatók csomagban adják el termékeiket, például az új generációs mobilnetet hagyományos hang és üzenetküldő mobilszolgáltatásokkal, így ezekből is nagyobb bevételekre tehetnek szert.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo