A közép-kelet-európai régióban a fogyasztók vásárlóerejének stabil növekedésével párhuzamosan vonzó befektetési célponttá váltak a széles körben, erős márkaismertséggel rendelkező cégek. A régió befektetői aktivitásának növekedését számos tényező befolyásolta, így többek között a hitelpiacokon megtalálható likviditásbőség és a befektetők saját tartalékai, amelyek minőségi európai célpontok megszerzésére teremtettek lehetőséget. Ez a környezet nagymértékben támogatja az exiteket, amelyek volumene a Merger Markets adatai szerint 21 százalékkal, értéke pedig 14 százalékkal nőtt az év első felében.
A hazai piacot a válságból való kilábalás, ezzel párhuzamosan a fogyasztás növekedése jellemzi, és ez az élelmiszeripar és kereskedelem cégeinek jelentős lökést ad. A magyar gyökerű lokálisan sikeres cégek egy része vagy elérte növekedésének a határát, vagy bekövetkezik a generációváltás, amelynek eredményeként az alapító tulajdonosok több esetben szakmai vagy pénzügyi befektető bevonása mellett döntöttek. Az elmúlt időszak három figyelemre méltó akvizíciója a Fornetti és a Szentkirályi értékesítése szakmai-, valamint a Pek Snack eladása pénzügyi befektetők számára.
„A hazai sikersztorik iránt most nagyobb a kereslet, mint valaha. A befektetők Magyarországon nem elsősorban piacot, hanem növekedési potenciált vásárolnak. Egy erős márkával és professzionális menedzsmenttel rendelkező cégben a külföldi, elsősorban szakmai befektető nagy lehetőséget lát, ami jó kiszállási pontot jelent mind az alapító tulajdonos, mind a pénzügyi befektető számára” – emelte ki Posztl András, a DLA Piper Horváth és Társai Jogi Iroda ügyvezető partnere. Hozzátette: „Tapasztalataink szerint a tőzsdei bevezetés azon cégek esetében tud reális alternatíva lenni, ahol nincs generációváltás, ugyanis a korábbi tulajdonos csak akkor tud teljes mértékben kiszállni a cég irányításából, ha a szerepét egy szakmai befektető veszi át. Arról nem is beszélve, hogy a lokális tőzsdéken realizálható ár rendszerint kisebb, mint amennyi egy szakmai, vagy pénzügyi befektetőnek történő eladás esetén befolyhat.”
A közép-kelet-európai régióba a legnagyobb befektetések a hagyományosan aktív Németországból (16,6%), illetve még ezt is meghaladó mértékben az Egyesült Királyságból és Írországból érkeztek: utóbbi kettő összesített aránya elérte a 23 százalékot. A vásárlói oldal angolszász dominanciája Magyarországon jelentős, hozzánk elsősorban Nyugat-Európából és Amerikából jön a tőke, míg az ázsiai befektetők szinte teljesen eltűntek.