Visszatér a kkv-k beruházási kedve?  

Az év közbeni zuhanást követően megugrott a kkv-k beruházási hajlandósága, jelenleg a cégek fele tervez valamilyen fejlesztést – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból. A célokat tekintve a gépek, berendezések beszerzése áll az élen, megelőzve a sokáig elsőbbséget élvező informatikai fejlesztéseket. Leginkább az agráriumban és a középvállalkozásoknál számíthatunk beruházásokra a következő egy év során.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A félévkor történt zuhanást követően visszakorrigált a hazai kkv-k beruházási hajlandósága. „Jelenleg minden második vállalkozás tervez valamilyen fejlesztést, amellyel magunk mögött hagytuk az egy évvel ezelőtti mélypontot (34%), és amely erőteljes javulást mutat az előző negyedévhez (44%) képest is. Azt is látni kell azonban, hogy az utóbbi két évben nem sikerült tartósan 50% felett tartani a vállalkozások fejlesztési szándékát” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. A célokat tekintve – hasonlóan az előző negyedévhez – a gépek, berendezések fejlesztése áll az élen (21%), épphogy megelőzve a több éven át elsőbbséget élvező informatikai beruházásokat (20%), míg a gépjárműflotta korszerűsítésére a cégek 15%-a készül.

Végre tényleg bővíteni akarnak a vállalkozások
A magyar cégvezetők jelentős része pozitívan tekint gazdasági kilátásai elé, több beruházást is terveznek. Óriási előrelépés, hogy a beruházások célja már nem az amortizáció pótlása, hanem a kapacitások bővítése. A megnövekedett megrendelések nyomán közel 90 ezer új munkahely jöhet létre jövőre a hazai kkv-szektorban.
Agrárberuházások a láthatáron

A különböző ágazatok beruházási hajlandóságában nagy mozgások történtek az előző negyedévhez képest. Az ipari és a szolgáltató szektor az átlaggal közel azonos arányban - 53% és 52% - készül bővíteni. Előbbinél ez 7 százalékpontos visszaesés, utóbbinál viszont figyelemre méltó, 15 százalékpontos ugrás. Legnagyobb arányban az agrárium készül fejleszteni, annak ellenére, hogy 63%-ról 59%-ra csökkent beruházási szándékuk. A legvisszafogottabb a kereskedelmi szektor, holott 38%-ról 43%-ra javult beruházási kedvük. A mezőgazdasági és az ipari cégek a gépek, berendezések korszerűsítésére fókuszálnak, a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban viszont az IT fejlesztések állnak az élen.

A tevékenységi kör mellett a vállalkozás mérete is meghatározó tényező: míg a mikro-és kisvállalkozások 49%-a készül fejleszteni, addig a középvállalkozásoknál ez arány már 59%.

Át kell gondolni a beruházások finanszírozását
Hátrányosan érintheti a finanszírozó bankokat a Kúria friss határozata, amely szerint a jövőbeni követeléseken önmagában a zálogjog megalapításával nem jön létre zálogjog. A pénzintézetek az érvényes zálogszerződés alapján nem támaszthatnak igényt az adós azon követeléseire, amelyek már a felszámolási eljárás megindulását követően keletkeznek, így például egy irodaház havonta esedékes bérleti díjából származó bevételére. Az elvi jelentőséggel bíró határozat várhatóan egységesíteni fogja az eddigi ellentmondásos bírói gyakorlatot, amely befolyásolhatja a bankok által alkalmazott biztosítéki struktúrákat is.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo