Visszaigénylés nincs

Az árban foglalt áfa felét a saját szja-ból nem igényelhetik vissza az építkezők, erről egyelőre nem állapodott meg a kormányzat és az építőnyagipar. Sok minden másról azonban igen.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Elengedhetetlennek tekintik, hogy a közteherviselésre vonatkozó szabályokat az állami tulajdonban és a magántulajdonban lévő társaságok egyaránt betartsák, a kormányzat pedig következetesen éljen az ellenőrzés és a szankcionálás jogával; nélkülözhetetlennek tekintik, hogy a magyar építőanyag-ipar versenyképességének erősítését. Ennek érdekében kezdeményezik az építési termékek és szolgáltatások kedvezményes adóügyi szabályozásának áttekintését és a lehetséges szabályozás változások vizsgálatát. Közösen hatástanulmányt készítenek az építőanyag gyártást érintő elvonások (vállalkozási adók, termékdíjak, energiaadó, környezetvédelmi járulékok stb.) komplex versenyképességi, jövedelmezőségi és foglalkoztatási hatásairól". A macskakörmök között két pontot idézünk abból az együttműködési megállapodásból, amelyet a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter és az építőanyagipar különböző szakmai szövetségei kötöttek egymással. Ebből is kitetszik, hogy bár a közteherviselés és azon keresztül a versenyképesség ösztönzése ugyan "téma" volt a felek között, ám amiért még a múlt héten is lobbizott a Magyar Építőanyagipari Szövetség, az feledésbe merült. Pedig pár nappal ezelőtt az építőipari szakíró Németh Géza is tollat ragadott a Magyar Hírlapban, s papírra vetette: a szövetség tervét, azt, hogy eléri: aki építőanyagot vásárol, az igényelhesse vissza az árban foglalt áfa felét a saját személyi jövedelemadójából, és mindezt öt évre elosztva tehesse meg. A javaslat - kommentálta a szakíró - nemcsak az építkezőkön segítene, de hozzájárulna az építőanyag-kereskedelem kifehérítéséhez is.

A regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter környezetétől megkaptuk az október 19-én aláírt együttműködési megállapodás szövegét. Tény, hogy az átláthatóbb építőipar és építőanyag-ipar érdekében pro és kontra sok mindent vállaltak a felek, ám az építkezők most kimaradtak.

Íme a megállapodás célja:

1.1 a felek együttműködését az a közös célkitűzés alapozza meg, hogy előmozdítsák

-       a minőségi építés és az építőanyag-gyártás versenyképességének fenntartható fejlesztését;

-       a hazai építőanyag-gyártás tartós növekedését célzó építésügyi és gazdaságpolitikai stratégia kidolgozását és megvalósítását;

-       a hazai gyártói kultúra megtartását és az ágazatban foglalkoztatottak biztonságát;

-       a szakmai önszabályozás és önrendelkezés szerepének növelését az építőanyag-gyártás és építőipari kivitelezés minőségi színvonalának biztosításában, ellenőrzésében, továbbá a kapcsolódó követelményrendszer kidolgozásában;

-       a 2007-2013 közötti II. Nemzeti Fejlesztési Tervből eredő, megnövekedő építőanyag-ipari feladatok eredményes elvégzésére történő felkészülést;

-       a vállalkozások hatékonyságát és a magas színvonalú szakember utánpótlást;

-       az építőanyag-gyártási tevékenység feltételeinek átláthatóbbá és a kapcsolódó közterhek viselésének igazságosabbá tételét.

1.2. A felek közös céljaik megvalósításához igénybe veszik az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal szakmai közreműködését,

2. A közös célok megvalósítása során a felek:

2.1. egyetértenek abban, hogy az építőanyag-iparhoz kapcsolódó szabályozás alapja az igazságos és azonos feltételek biztosítása valamennyi piaci szereplő számára a foglalkoztatás és a közteherviselés gyakorlatának tekintetében is;

2.2. kiemelten fontosnak tartják, hogy az építésügy stratégiai döntéseiben és jogalkotásában a felek között folyamatos legyen a szakmai előkészítéstől a döntéshozatalig folyamatos és érdemi konzultáció. A Felek - az építésügyet, a gazdaságpolitikát, az infrastruktúra-fejlesztést és a környezetvédelmet érintő előterjesztések esetében - kialakítják és teljes körűen lehetővé teszik a véleményezési jog gyakorlását a MÉASZ és tagszövetségei számára, továbbá biztosítják a részvételt a kapcsolódó egyeztetési fórumokon, bizottságokban. A Felek szorosan együttműködnek az építési ágazat korszerű irányítására és az építőanyag-ipar fenntartható növekedését célzó építéspolitikára (állami lakás- és építéspolitika, kötelezően alkalmazandó EU szintű műszaki előírások, EU-konform piac védelem, stb.) vonatkozó kormányzati javaslatok kidolgozásában;

2.3. egyetértenek abban, hogy az építtetők, építők, építőanyag gyártók, munkavállalók, munkáltatók, fogyasztók és közteherviselők igényeinek komplex figyelembe vételével, az építőanyag iparral kapcsolatos jogi szabályozás több elemének összefüggő változtatásával közelíthető csak meg a valamennyi érintett által elfogadható és támogatható megoldás;

2.4. leszögezik annak szükségességét, hogy az építőanyag iparral kapcsolatos szabályozás lehetőség szerint ne növelje a gazdálkodó szervezeteken belüli, illetve a gazdálkodó szervezetek, vállalkozások állami szervek közötti kapcsolatok bürokratikus elemeit;

2.5. elengedhetetlennek tekintik, hogy a közteherviselésre vonatkozó szabályokat az állami tulajdonban és a magántulajdonban lévő társaságok egyaránt betartsák, a kormányzat pedig következetesen éljen az ellenőrzés és a szankcionálás jogával;

2.6. elismerik a versenyképesség feltételrendszerének biztosításában a magas színvonalú és gyors közigazgatás és bíráskodás szerepét, támogatják és ösztönzik a kormányzatot az ezzel összefüggő intézkedések meghozatalára;

2.7. elengedhetetlennek tekintik a lakásépítés - és felújítás kiszámítható, tartós tevékenységi szintjét biztosító stratégiák, jogi, intézményi és finanszírozási eszközrendszerek kidolgozását. Ennek érdekében a felek együttműködnek az állami bérlakás-építéssel, a lakbértámogatással és a saját tulajdonú, jobb minőségű otthonhoz jutást segítő (első és további lakásra vonatkozó) intézkedésekkel kapcsolatos hatáselemzések és programok kidolgozásában.

2.8. együttesen törekednek az energiatakarékos, energiatudatos, a lakóérzetet és a biztonságot egyaránt figyelembe vevő építés, és felújítás ösztönzésére vonatkozó támogatási és finanszírozási programjavaslatok kidolgozására, az állami, önkormányzati ösztönző rendszer kiépítésére, és a programok megvalósításába a pénzintézeti, vállalkozási szféra hatékony bevonására;

2.9. támogatják, hogy a panel és nem panel épületek felújítására II. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében, EU finanszírozással, Épületfelújítási és Épületenergetikai Operatív Programok induljanak;

2.10. leszögezik annak szükségességét, hogy a regionális felzárkóztatás, a hosszú távú gazdaságpolitikai stratégia és építés politika centrális eleme az autópálya építés amely - amellett, hogy építési termékek és szolgáltatások számára teremt piacot - az ipari fejlődés és a munkahelyteremtés hajtóereje is lehet;

2.11. egyetértenek abban, hogy kiemelt állami feladat az építési minőségi és tartóssági feltételek előírása, ellenőrzése, megfelelő szankciókkal történő biztosítása a gyártók- forgalmazók- és kivitelezők részére. Célszerűnek tartják, ezért megvizsgálják a jó minőségű és tartós építési termékek megkülönböztetését szolgáló védjegy (minőségi jel) bevezetését;

2.12. nélkülözhetetlennek tekintik, hogy a magyar építőanyag-ipar versenyképességének erősítését. Ennek érdekében kezdeményezik az építési termékek és szolgáltatások kedvezményes adóügyi szabályozásának áttekintését és a lehetséges szabályozás változások vizsgálatát. Közösen hatástanulmányt készítenek az építőanyag gyártást érintő elvonások (vállalkozási adók, termékdíjak, energiaadó, környezetvédelmi járulékok stb.) komplex versenyképességi, jövedelmezőségi és foglalkoztatási hatásairól;

-2.13. az építéseknél tisztességesen teljesítők védelme céljából megvizsgálják, milyen összehangolt lépéseket tehetnek a tartozási lánc visszaszorítása érdekében, különös tekintettel az alvállalkozói teljesítések kiegyenlítésére, a beruházásokkal kapcsolatos fedezetek visszavonhatatlanságára és a bankszektorhoz hasonló adóslista rendszeresítésére;

2.14. szükségesnek tartják, hogy az állami és önkormányzati közbeszerzéseknél, illetve támogatásoknál a preferálni kell a progresszív, környezetkímélő, energia takarékos és tartós építőanyagok, eljárások alkalmazását, valamint a hazai munkahely-teremtést, illetve megtartást eredményező termékek alkalmazását;

2.15. elengedhetetlennek tartják és kezdeményezik az építésügyi hatósági, a vámhatósági és a fogyasztóvédelmi munka hatékonyságának megerősítését;

2.16. nélkülözhetetlennek tekintik az építőipari szakmunkásképzés még inkább a piaci igényekhez igazítását és minőségének lényeges megerősítését.

2.17. együttesen törekednek az ágazati bértarifa rendszer kialakítására és az érintettek általi elfogadására, továbbá lehetőség szerint minél általánosabbá válásának előmozdítására.

3. A felek vállalják, hogy a jelen megállapodásban foglaltak megvalósítása és az előrehaladás nyomon követése érdekében konkrét és összehangolt tevékenységet folytatnak. Ennek érdekében kijelentik, hogy az egyes feladathoz tartozó, e megállapodás mellékleteit képező ütemterveket legkésőbb az aláírástól számított 30 napon belül kidolgozzák. A felek félévente egyeztetik a megállapodás, illetve a kiegészítő mellékletekben szereplő ütemtervek végrehajtását.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo