Veszélyben a magyarországi vendéglátás

Az egy évvel ezelőtti fokozatos nyitás miatt emelkedő bázishoz képest júliusban 5,8 százalékkal nőtt a vendéglátás forgalmának volumene a júniusi 14,7 százalékos növekedés után, míg 26,5 százalékkal emelkedett az árbevétele. Nyáron még folytatódhatott a vendéglátói szektor helyreállása, amit támogat a nemzetközi turizmus erősödése, és ami a GDP növekedését is segíti a következő negyedévekben. Az idegenforgalom javulása pedig a szolgáltatásegyenleget, ezen keresztül pedig a folyó fizetési mérleg javulását is támogatja.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A járvány elleni korlátozások szinte teljes feloldása határozottan élénkítik az európai turizmust, azonban a kilátásokat rontja a háború miatti óvatosabb magatartás, az energia és élelmiszerárak drasztikus emelkedése, ami érdemben veszélyezteti a vásárlóerőt, valamint a légiközlekedésben tapasztalt fennakadások is gondot jelenthetnek. Az Európán kívüli vendégek fogadása jóval lassabban állhat helyre. Nagyobb hazai sportrendezvények újra jelentősebb számú külföldi nézőt vonzhatnak. Ugyanakkor számos tömegfesztivál tavaly még elmaradt, így az ebből származó vendéglátóhelyi forgalom tavaly még kiesett, azonban idén teltházzal kerültek megrendezésre, így a harmadik negyedévben is javulhatott a szektor teljesítménye. A vendéglátás ugyanakkor számos nehézséggel szembesült az elmúlt időszakban, egyrészt a fokozott munkaerőhiány miatt jelentősen emelni kellett a béreket, míg az elszálló energiaárak és élelmiszerek árai miatt elkerülhetetlen volt a kétszámjegyű, közel 20 százalékos áremelkedés.

Egyik hullámvölgy után jön a másik a magyar vendéglátásban (Fotó: Pixabay)
Egyik hullámvölgy után jön a másik a magyar vendéglátásban (Fotó: Pixabay)

A kilátásokat igen jelentős mértékben rontják az emelkedő energiaárak. Egyfelől a háztartások elkölthető jövedelme is csökkenhet, ami csökkenő kereslethez vezethet, azonban ennél lényegesen nagyobb kockázatot jelentenek a többszörösére, egyes esetekben több mint tízszeresére ugró energiaköltségek, ami az árak többszöröződését indokolná. Mivel ilyen mértékű áremelést már nem lehet áthárítani, egyre több vendéglátóhely kényszerülhet átmeneti, vagy tartós bezárásra. A Manpower legfrissebb felmérése is alátámasztja, hogy érdemi fordulat következhet be a munkaerőpiacon, a HORECA szektorban a hotelek és éttermek 39 százaléka tervez elbocsátást a durván megugró energiaköltségek miatt, ami 12 százalékponttal haladja meg a munkaerőfelvételben gondolkodó cégeket, egyúttal megszüntetve a munkaerőhiányos helyzetet is. Ebben a helyzetben a kilátásokat az tudná javítani, ha az EU a tervezett energiapolitikai intézkedésekkel radikálisan tudná csökkenteni az európai földgáz és áramárakat, valamint a kormány támogatni tudná a vállalati szektort. (Suppan Gergely)

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo