Vége a pláza-boomnak?

A fővárosban az utóbbi időben lelassultak a nagy alapterületű bevásárlóközpont fejlesztések, elindult viszont a kisebb léptékű belvárosi klasszikus bevásárlási formák újrahonosítása.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jelenleg a bevásárlóközpontok összterülete országosan megközelíti a 1,75 millió négyzetmétert. Ebből a fővárosban mintegy 600 ezer négyzetméternyi létesítmény található, ami már-már a telítettség érzetét kelti. Egyrészt ez, másrészt a komoly, piacra "belépési korlátok" is oka, hogy Budapesten a hasonló fejlesztések üteme az elmúlt években csökkent, s a beruházók inkább a vidéki nagyvárosokba tették át fejlesztéseik színterét.

Az említett hazai állomány már most sem mondható alacsonynak. Ha az egy főre jutó hazai bevásárlóközpont-területet nézzük, a mutató lassan eléri a 0,18 négyzetmétert (az uniós átlag 0,2 négyzetméter/fő), ami ugyan még messze van a svédországitól (0,55 négyzetméter/fő), de Ausztriához viszonyítva magasnak mondható. - olvasható az Eston Rt. legfrissebb piacelemzésében.

Az anyagot készítők úgy látják: az elmúlt évek gyors ütemű pláza-fejlesztései átalakították a fővárosi kereskedelem korábbi szerkezetét is. Az egyedi kisboltok száma fokozatosan csökkent, s ma már a kiskereskedelmi forgalom mintegy egyötöde a plázákban, és a hipermarketekben bonyolódik. Ugyanakkor állítják: a fővárosi bevásárlóközpont-piac távol áll a telítettségtől, inkább egy új fejlődési folyamat, azaz szegmentálódás figyelhető meg a piac e szegmensében. Ez azt jelenti, hogy a kereskedelmi létesítmények palettáján sorra jelennek meg az egyes termékcsoportokra specializált kereskedő központok (például Material Építő és Design Center, Max stb.), valamint az új értékesítési koncepcióval, s új építészeti elrendezéssel kialakított outlet központok (GL Outlet, Premier Outlet) és strip mall projektek. Tehát: a bevásárlóközpont-építések nem álltak le, "csak átalakultak".

Klotild, Divatcsarnok, Tőzsdepalota

#page#

A trendet támasztják alá azok az új fejlesztések is, amelyek a belvárosban indultak el az elmúlt két évben. Ilyenek például a Klotild Palota, a volt ORI-székház, a Divatcsarnok és a Budapesti Értéktőzsde épületének átalakítása, melynek eredményeként - hazai és külföldi ingatlanfejlesztők révén - új, a belvároshoz illő, kisebb léptékű, korszerű  üzlethelyiségekkel gyarapodik majd a fővárosi piac. Például a lebontott ORI székház helyén egy modern 30 ezer négyzetméteres új vegyes (lakás, iroda, üzlet) funkciójú létesítmény valósul meg 2007-re, melyből az épületkomplexum földszintjén kereskedelmi egységeket alakítanak ki, közel 7000 négyzetméteren: ezek jó részét már bérbe is vették neves márkacégek.

A volt tőzsdepalota alsó három szintjén szintén áruház nyílik majd, 25 ezer négyzetméternyi üzletterülettel. Ugyancsak vegyes funkciót kap az átépítés során a volt Technoimpex székháza, amely a Palazzo Dorottya nevet kapja. A 2007. negyedik negyedévére elkészülő épületben a lakások és irodák mellett luxusüzleteket, nívós kávéházakat is kialakítanak.

Ezekkel a fejlesztésekkel nemcsak jelentős építészeti értékek őrződnek meg, de a magas presztízsű belvárosi vásárlás lehetőségével tovább színesedik a budapesti kiskereskedelmi paletta is. - vallják az anyag készítői, akik szerint a színvonalas központi kereskedelmi ingatlanok piacképessége az előrejelzések alapján biztosnak mondható, ami várhatóan tovább emeli majd a belvárosi üzlethelyiségek bérleti díját. A belvárosi kiskereskedelmi ingatlanok szektorában éppen a hiány miatt már 2005-ben is magasabb volt (9-13%-os) a bérleti díjak növekedése, mint bármely más részpiacé.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo