Van, ahol 18 milliót költenek másodpercenként

2005. július 1-je és 2006. június 30-a között rekord összeget, 3,01 billió (ezer milliárd) dollárt költöttek el a fogyasztók a világ 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozásánál, ami 6 százalékkal meghaladja az előző évre vonatkozó 2,84 billió dollárt, derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu és a STORES magazin nemrég kiadott közös felméréséből.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kiskereskedelmi értékesítési adatok megmutatják, hogy világviszonylatban a 250 legnagyobb kiskereskedőnél a fogyasztói költés elérte a figyelemre méltó másodpercenkénti 90,000 dollár, percenkénti 5,4 millió dollár összeget.

A "Global Powers of Retailing 2007" ("A világ legnagyobb kiskereskedői - 2007") jelentés árbevétel alapján rangsorolja a világ 250 legnagyobb kiskereskedői vállalkozását, bemutatja az 50 leggyorsabban fejlődő vállalatot, és megvizsgálja azokat a legjelentősebb kihívásokat, amelyekkel a kiskereskedőknek szembe kell nézniük. A rangsor a vállalatok 2005. július 1-je és 2006. június 30-a közötti pénzügyi évére vonatkozó nyilvános adatok alapján készült, amely időszakra a közleményben 2005-ként utalunk.


A legnagyobb láncok - forrás: nyilvános cégadatok, Planet Retail

Ira Kalish, a Deloitte Services LP kutatási részlegének fogyasztói üzletág igazgatója kifejtette: "Bár a világgazdaság gyengülést mutatott, a 2006. júniusában véget ért üzleti év a világ vezető kiskereskedőinek többsége számára jól alakult. Ezt a teljesítményt azonban nem lesz könnyű fenntartani."

Erősödők és ingadozók

Miközben az első tíz helyen szereplő kiskereskedő az utóbbi években viszonylag stabil csoportot alkotott, a jelentésből kiderül, hogy az utóbbi évtizedben a Home Depot, a Tesco, a Costco, és a német diszkontáruház, a Schwartz jelentős mértékben javított a pozícióján.

Kalish hozzátette: "Az árbevétel növekedés mutatja meg leginkább egy vállalat hatékonyságát a fogyasztói szükségletek meghatározása és kielégítése terén. 2007-ben a legnagyobb kihívás a kiskereskedők előtt az lesz, hogy fenntartsák ezt a növekedési ütemet."

Azonban nem minden kiskereskedő realizált erős növekedést.  Negyvenkilenc kiskereskedőnek, azaz a 250 legnagyobb kiskereskedő 20%-ának csökkentek az értékesítési bevételei. E vállalatok közel fele európai székhelyű, ahol a szétválások és a vagyonjog átszállása miatt több vállalatnak csökkent az árbevétele (pld. Ahold, Littlewoods, Modelo Continente, KarstadtQuelle). Részben ezzel is magyarázható, hogy a 250-es toplistán szereplő európai vállalatok átlagon aluli (8,6 %-os) árbevétel növekedést realizáltak. Ezzel szemben a legnagyobb növekedést a latin-amerikai kiskereskedők érték el (20,3%), a 250 vállalat által elért növekedés átlagának (8,4%) több mint kétszeresét.

A nyereségesség: latin-amerikai kiskereskedők vezetnek

A jelentés szerint a 250-es toplistán szereplő vállalatok átlagos nettó nyereséghányada egészséges növekedést mutatott, és 3,5%-ra nőtt az előző évi 2,7% után, jelentősen meghaladva például a 2000-es értéket (1,7%). Régiók szerint a latin-amerikai kiskereskedők voltak a legnyereségesebbek, nettó jövedelmük átlagosan elérte az értékesítés 4,4%-át, míg az ázsiai kiskereskedők voltak a legkevésbé nyereségesek, 2,9%-os nyereséghányaddal. Európán belül az angol vállalatok vezetik a listát 5,5%-os átlagos nettó nyereséghányaddal. Németország, melynek piacát alacsony nyereséghányad jellemzi, 2%-os átlag nettó nyereséghányaddal követte a többieket.#page#

A gyorsan mozgó fogyasztási cikkek csoportja áll az élen

Értékesítési volumen alapján a legnagyobb szektor a 250-es listán a gyorsan mozgó fogyasztási cikkek (Fast Moving Consumer Goods - FMCG) csoportja (pld. Wal-Mart, Carrefour, Metro), amelyet 133 vállalat képvisel. A csoport teljesítménye azonban nem éri el a fennmaradó 117 vállalat átlag teljesítményét. Érdekes módon más szektorban tevékenykedő vállalatokkal összevetve átlagosan az FMCG-k vannak jelen a legkevesebb országban.

A szaküzletek megvetik a lábukat a 250-es listán

Bár a 250-es toplistán szereplő vállalatok többsége az élelmiszer szektorban tevékenykedik (ideértve a szupermarketeket, cash & carry raktárakat, diszkont áruházakat, és kisboltokat), az utóbbi tíz évben csökkent a jelenlétük a listán. 1995-ben a 250 vállalat 61%-a élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozott; ebben az évben azonban a 250-ből 135 vállalat (58%) tevékenykedik ezen a téren, mivel a szaküzletek nemzetközi viszonylatban is előre törtek és az élelmiszer-kiskereskedők helyébe léptek a listán.

A Deloitte szakértője kifejtette: "A szaküzletek növekvő jelenléte egyrészt a középosztály erősödését mutatja világszerte - ők ugyanis egyre több jövedelmet költenek berendezésekre és háztartási cikkekre -, másrészt a divat-trendek globalizációját.  A trendek hatására a szaküzletek várhatóan globális viszonylatban is terjeszkedni fognak annak érdekében, hogy kielégítsék ennek a csoportnak az új vásárlási szükségleteit."

Az 50 leggyorsabban növekedő vállalat

A jelentés szerint az utóbbi öt évben a világ leggyorsabban növekedő kiskereskedelmi vállalatainak bevétele átlagosan 24,3%-al nőtt - ami majdnem háromszorosa a legjobb 250 vállalat által elért átlagos növekedésnek (8,4%). Sok esetben, például az első helyezett izlandi székhelyű Baugur Csoport esetében is, felvásárlások okozták a jelentős árbevétel növekedést.  Érdekes módon az 50 leggyorsabban növekedő kiskereskedő cég közül 36 csak egy szektorban működik, például fogyasztói elektronikai cikkek, gyógyszeripar, divat.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo