Van, ahol 18 milliót költenek másodpercenként

2005. július 1-je és 2006. június 30-a között rekord összeget, 3,01 billió (ezer milliárd) dollárt költöttek el a fogyasztók a világ 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozásánál, ami 6 százalékkal meghaladja az előző évre vonatkozó 2,84 billió dollárt, derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu és a STORES magazin nemrég kiadott közös felméréséből.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A kiskereskedelmi értékesítési adatok megmutatják, hogy világviszonylatban a 250 legnagyobb kiskereskedőnél a fogyasztói költés elérte a figyelemre méltó másodpercenkénti 90,000 dollár, percenkénti 5,4 millió dollár összeget.

A "Global Powers of Retailing 2007" ("A világ legnagyobb kiskereskedői - 2007") jelentés árbevétel alapján rangsorolja a világ 250 legnagyobb kiskereskedői vállalkozását, bemutatja az 50 leggyorsabban fejlődő vállalatot, és megvizsgálja azokat a legjelentősebb kihívásokat, amelyekkel a kiskereskedőknek szembe kell nézniük. A rangsor a vállalatok 2005. július 1-je és 2006. június 30-a közötti pénzügyi évére vonatkozó nyilvános adatok alapján készült, amely időszakra a közleményben 2005-ként utalunk.


A legnagyobb láncok - forrás: nyilvános cégadatok, Planet Retail

Ira Kalish, a Deloitte Services LP kutatási részlegének fogyasztói üzletág igazgatója kifejtette: "Bár a világgazdaság gyengülést mutatott, a 2006. júniusában véget ért üzleti év a világ vezető kiskereskedőinek többsége számára jól alakult. Ezt a teljesítményt azonban nem lesz könnyű fenntartani."

Erősödők és ingadozók

Miközben az első tíz helyen szereplő kiskereskedő az utóbbi években viszonylag stabil csoportot alkotott, a jelentésből kiderül, hogy az utóbbi évtizedben a Home Depot, a Tesco, a Costco, és a német diszkontáruház, a Schwartz jelentős mértékben javított a pozícióján.

Kalish hozzátette: "Az árbevétel növekedés mutatja meg leginkább egy vállalat hatékonyságát a fogyasztói szükségletek meghatározása és kielégítése terén. 2007-ben a legnagyobb kihívás a kiskereskedők előtt az lesz, hogy fenntartsák ezt a növekedési ütemet."

Azonban nem minden kiskereskedő realizált erős növekedést.  Negyvenkilenc kiskereskedőnek, azaz a 250 legnagyobb kiskereskedő 20%-ának csökkentek az értékesítési bevételei. E vállalatok közel fele európai székhelyű, ahol a szétválások és a vagyonjog átszállása miatt több vállalatnak csökkent az árbevétele (pld. Ahold, Littlewoods, Modelo Continente, KarstadtQuelle). Részben ezzel is magyarázható, hogy a 250-es toplistán szereplő európai vállalatok átlagon aluli (8,6 %-os) árbevétel növekedést realizáltak. Ezzel szemben a legnagyobb növekedést a latin-amerikai kiskereskedők érték el (20,3%), a 250 vállalat által elért növekedés átlagának (8,4%) több mint kétszeresét.

A nyereségesség: latin-amerikai kiskereskedők vezetnek

A jelentés szerint a 250-es toplistán szereplő vállalatok átlagos nettó nyereséghányada egészséges növekedést mutatott, és 3,5%-ra nőtt az előző évi 2,7% után, jelentősen meghaladva például a 2000-es értéket (1,7%). Régiók szerint a latin-amerikai kiskereskedők voltak a legnyereségesebbek, nettó jövedelmük átlagosan elérte az értékesítés 4,4%-át, míg az ázsiai kiskereskedők voltak a legkevésbé nyereségesek, 2,9%-os nyereséghányaddal. Európán belül az angol vállalatok vezetik a listát 5,5%-os átlagos nettó nyereséghányaddal. Németország, melynek piacát alacsony nyereséghányad jellemzi, 2%-os átlag nettó nyereséghányaddal követte a többieket.#page#

A gyorsan mozgó fogyasztási cikkek csoportja áll az élen

Értékesítési volumen alapján a legnagyobb szektor a 250-es listán a gyorsan mozgó fogyasztási cikkek (Fast Moving Consumer Goods - FMCG) csoportja (pld. Wal-Mart, Carrefour, Metro), amelyet 133 vállalat képvisel. A csoport teljesítménye azonban nem éri el a fennmaradó 117 vállalat átlag teljesítményét. Érdekes módon más szektorban tevékenykedő vállalatokkal összevetve átlagosan az FMCG-k vannak jelen a legkevesebb országban.

A szaküzletek megvetik a lábukat a 250-es listán

Bár a 250-es toplistán szereplő vállalatok többsége az élelmiszer szektorban tevékenykedik (ideértve a szupermarketeket, cash & carry raktárakat, diszkont áruházakat, és kisboltokat), az utóbbi tíz évben csökkent a jelenlétük a listán. 1995-ben a 250 vállalat 61%-a élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozott; ebben az évben azonban a 250-ből 135 vállalat (58%) tevékenykedik ezen a téren, mivel a szaküzletek nemzetközi viszonylatban is előre törtek és az élelmiszer-kiskereskedők helyébe léptek a listán.

A Deloitte szakértője kifejtette: "A szaküzletek növekvő jelenléte egyrészt a középosztály erősödését mutatja világszerte - ők ugyanis egyre több jövedelmet költenek berendezésekre és háztartási cikkekre -, másrészt a divat-trendek globalizációját.  A trendek hatására a szaküzletek várhatóan globális viszonylatban is terjeszkedni fognak annak érdekében, hogy kielégítsék ennek a csoportnak az új vásárlási szükségleteit."

Az 50 leggyorsabban növekedő vállalat

A jelentés szerint az utóbbi öt évben a világ leggyorsabban növekedő kiskereskedelmi vállalatainak bevétele átlagosan 24,3%-al nőtt - ami majdnem háromszorosa a legjobb 250 vállalat által elért átlagos növekedésnek (8,4%). Sok esetben, például az első helyezett izlandi székhelyű Baugur Csoport esetében is, felvásárlások okozták a jelentős árbevétel növekedést.  Érdekes módon az 50 leggyorsabban növekedő kiskereskedő cég közül 36 csak egy szektorban működik, például fogyasztói elektronikai cikkek, gyógyszeripar, divat.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo