Utolsó előbbi felvonás az elővárosi motorvonat tragikomédiában

Tény a 13 milliárd forint, ennyivel kevesebb pénzbe kerülnek az elővárosi motorvonatok. A már szerződött vevők és gyártók azonban még számolnak a vesztes cég kötözködésével.

Mintha mi sem történt volna, folytatódik a MÁV-Stadler-Transelektro-Bombardier-Közbeszerzési Döntő Bizottság menetelés. A szereplők száma azonban bővült, beszállt az ügyek intézésébe a gazdasági és közlekedési miniszter is, miszerint a szerződések bizonyos passzusaira különösen oda akar figyelni. A legfőbb elem a március óta háromszor kisiklatott MÁV-Stadler elővárosi motorvonat tender esetében, hogy legutóbb már nem volt akadálya a felek közötti megállapodás megkötésének, de annak sem, hogy a kétszer 30 motorvonatra vonatkozó és a karbantartást is hosszú távon szabályozó egyezségbe a vesztes Bombardier cég újfent belekössön. Mindenesetre egy biztosnak látszik, ha a minapi megállapodás és a közelgő döntőbizottsági meghallgatás után nem kerül sor rendkívüli beavatkozásra, a Magyar Államvasutak még az eredeti időpontok szerint, jövő tavaszra megkaphatja és szolgálatba állíthatja a Stadler-Transelektro kooperációban készülő motorvonatok első egységeit. Ezt a hovatovább politikai súlyú bejelentést a Transelektro Csoport vezetői tették augusztus 23-án, amikor is néhány még mindig vita tárgyát képező ügyről kifejtették véleményüket. Székely Péter Transelektro-elnök annak a programnak a teljesülését látja a MÁV-tól kapott megrendelésben, hogy a svájci Stadler partnereként 2250 embernek tudnak hosszú távon munkát adni, illetve a magyar ipar a magyar piacon végre szerephez juthat. Emellett referencia is a motorvonatok előállításában való részvételük.

A számháborúba ismét beszállni kénytelen a Transelektro, mivel partnerének ellenfele a versenyben továbbra is a saját termékét és szolgáltatását tartja olcsóbbnak. A magyar energetikai vállalat bizonyított tényként közli a nyilvánossággal, hogy 13 milliárd forintnyi előnye származik az országnak - végső soron az adófizetőnek - abból, hogy nem a 77,6 milliárdos Bombardier, hanem a 64,6 milliárdos Stadler szerződést kötötte meg a MÁV. A két vetélkedő cég motorvonatainak teljesítmény paraméterei között is alapvetően jobb a svájci-magyar páros terméke. Fontosnak találták most is hangsúlyozni a Transelektro vezetői, hogy márciusban, az első eredményhirdetéskor nem annyi ponttal - azaz héttel - előzték meg ellenfelüket, amennyivel megismerkedhetett a közvélemény, hanem lényegesen nagyobb volt a differencia. Ám a Stadler kárára tévesen számoló MÁV-nál akkor azért nem léptek fel, mert a győzelmet így is a magukénak tudták. Ennek a nyomatékosítását azért tartották fontosnak most augusztusban is, mert még mindig el-elhangzik a vád: azért nyertek, mert a Bombardier hátrányára számolta el magát a vasúttársaság.

Látszólag befejeződött a minap megkötött, az elővárosi motorvonatok gyártására, szállítására vonatkozó szerződéssel a tranzakció. A Transelektro szerint most már valóban az optimista forgatókönyv - októberben hatályba léptetik a passzusokat, s 12 hónapra rá elindul az első elővárosi motorvonat - szerint tevékenykedhetnek. Ezzel a közel fél éves huzavonával is bebizonyosodott, hogy az a közbeszerzési törvény, amely 1995-ben született, s a motorvonat tenderrel fejezi be pályafutását, teljességgel alkalmatlan volt a korszerű versenyeztetéshez.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo