Utolsó előbbi felvonás az elővárosi motorvonat tragikomédiában

Tény a 13 milliárd forint, ennyivel kevesebb pénzbe kerülnek az elővárosi motorvonatok. A már szerződött vevők és gyártók azonban még számolnak a vesztes cég kötözködésével.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mintha mi sem történt volna, folytatódik a MÁV-Stadler-Transelektro-Bombardier-Közbeszerzési Döntő Bizottság menetelés. A szereplők száma azonban bővült, beszállt az ügyek intézésébe a gazdasági és közlekedési miniszter is, miszerint a szerződések bizonyos passzusaira különösen oda akar figyelni. A legfőbb elem a március óta háromszor kisiklatott MÁV-Stadler elővárosi motorvonat tender esetében, hogy legutóbb már nem volt akadálya a felek közötti megállapodás megkötésének, de annak sem, hogy a kétszer 30 motorvonatra vonatkozó és a karbantartást is hosszú távon szabályozó egyezségbe a vesztes Bombardier cég újfent belekössön. Mindenesetre egy biztosnak látszik, ha a minapi megállapodás és a közelgő döntőbizottsági meghallgatás után nem kerül sor rendkívüli beavatkozásra, a Magyar Államvasutak még az eredeti időpontok szerint, jövő tavaszra megkaphatja és szolgálatba állíthatja a Stadler-Transelektro kooperációban készülő motorvonatok első egységeit. Ezt a hovatovább politikai súlyú bejelentést a Transelektro Csoport vezetői tették augusztus 23-án, amikor is néhány még mindig vita tárgyát képező ügyről kifejtették véleményüket. Székely Péter Transelektro-elnök annak a programnak a teljesülését látja a MÁV-tól kapott megrendelésben, hogy a svájci Stadler partnereként 2250 embernek tudnak hosszú távon munkát adni, illetve a magyar ipar a magyar piacon végre szerephez juthat. Emellett referencia is a motorvonatok előállításában való részvételük.

A számháborúba ismét beszállni kénytelen a Transelektro, mivel partnerének ellenfele a versenyben továbbra is a saját termékét és szolgáltatását tartja olcsóbbnak. A magyar energetikai vállalat bizonyított tényként közli a nyilvánossággal, hogy 13 milliárd forintnyi előnye származik az országnak - végső soron az adófizetőnek - abból, hogy nem a 77,6 milliárdos Bombardier, hanem a 64,6 milliárdos Stadler szerződést kötötte meg a MÁV. A két vetélkedő cég motorvonatainak teljesítmény paraméterei között is alapvetően jobb a svájci-magyar páros terméke. Fontosnak találták most is hangsúlyozni a Transelektro vezetői, hogy márciusban, az első eredményhirdetéskor nem annyi ponttal - azaz héttel - előzték meg ellenfelüket, amennyivel megismerkedhetett a közvélemény, hanem lényegesen nagyobb volt a differencia. Ám a Stadler kárára tévesen számoló MÁV-nál akkor azért nem léptek fel, mert a győzelmet így is a magukénak tudták. Ennek a nyomatékosítását azért tartották fontosnak most augusztusban is, mert még mindig el-elhangzik a vád: azért nyertek, mert a Bombardier hátrányára számolta el magát a vasúttársaság.

Látszólag befejeződött a minap megkötött, az elővárosi motorvonatok gyártására, szállítására vonatkozó szerződéssel a tranzakció. A Transelektro szerint most már valóban az optimista forgatókönyv - októberben hatályba léptetik a passzusokat, s 12 hónapra rá elindul az első elővárosi motorvonat - szerint tevékenykedhetnek. Ezzel a közel fél éves huzavonával is bebizonyosodott, hogy az a közbeszerzési törvény, amely 1995-ben született, s a motorvonat tenderrel fejezi be pályafutását, teljességgel alkalmatlan volt a korszerű versenyeztetéshez.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo