A megkérdezettek nagyobbik része (57 százalék) visszatért az éttermekbe a tavaszra, ugyanakkor nem elhanyagolható százalék továbbra is kerüli a tömeget a vendéglátóhelyeken (37 százalék).
Ezzel együtt jár az is, hogy megmaradt a házhozszállítási kedv a vendégek körében, a válaszolók 58 százaléka ugyanannyitrendel házhoz, mint a járvány időszakában. Elmondható így, hogy többen maradtak meg az „otthoni éttermezésnél”, így ez továbbra is fontos tevékenység maradt a hazai vendéglők körében.
Az Éttermek Éjszakája szervezőcsapatának nem reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a válaszadók nagy része a családjával és párjával látogat éttermeket (71 százaléka a válaszadóknak a családot és a párját jelölte társként az éttermezéshez) és jellemzően havonta‐negyedévente kerül sor ilyen időtöltésre.
Elenyésző esetben választjuk meg a baráti társaságot egy vacsorához (10 százalék), ami arra enged következtetni, hogy a személyes baráti találkozók némileg visszaszorultak, legalábbis ami a közös éttermezést illeti. Az emberek csaknem teljes egészében megtervezik, hova térjenek be, 93százalékuk tájékozódik előre.
Az éttermi akciók jelentősége azonban csökkent, fontosabb lett, hogy milyen minőségű ételt és kiszolgálást kapnak. Az étterem látogatók 67százaléka hajlandó magasabb árat fizetni az általa megálmodott minőségért, azonban csak a felüknél döntő szempont, hogy az adott helyen van‐e árakció. Háromnegyedük a közösségi médiában és az éttermi weboldalakon található ételfotók és videók alapján választja ki a „nyertes” éttermet az élményhez. Fontosak a mások által az étteremről kialakított vélemények, legyen szó a véleménygyűtő portálokról, vagy a közvetlen ismerősi ajánlásról.
„Összességében kimondható, hogy a visszatérő éttermi kedv mellett a jó ár/érték arány továbbra is a legfontosabb, az éttermezők hajlandóak magasabb végszámlát is fizetni egy‐egy jó élményért és minőségért, mind az éttermi látogatás, mind a kiszállítás esetén is„ – vonja le a következtetést Balla‐ Seethaler Tamás, az Éttermek Éjszakájának főszervezője