Túl vagyunk a mélyponton: idén ismét elérjük a 2010-es szintet!

A magyar gazdaság ugyan elkerülte a pénzügyi egyensúly megroppanását 2010–2012-ben, de stagnálásba süllyedt, melyből a jelenlegi gazdaságpolitikával nem tud kijutni. Tartós leszakadás, általános perspektívátlanság fenyeget a GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzésének értékelése szerint.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az akkoriban hivatalosan kirívóan pesszimistának minősített –1,5 százalékos

GKI-prognózisnál is többel, 1,7 százalékkal esett vissza tavaly a magyar gazdaság. A fogyasztás és a beruházás is tovább csökkent. Az 1,2 százalékos cserearány-romlással korrigált GDP visszaesése pedig csaknem 3 százalék volt – áll a gazdaságkutató elemzésében.

Túl sok bizonytalanság

Az intézet szerint a jogbiztonság hiánya, a kiszámíthatatlanság és a hibás adópolitika akadályozza a növekedést, az elvárt államháztartási hiányt pedig csak újabb és újabb megszorításokkal lehet elérni, megfelelő nemzetközi garanciák nélkül pedig komoly új befektető nem érkezik hazánkba.

 A kormány nyílt és burkolt adóemelésekkel, valódi szerkezeti átalakítások nélkül egyensúlyoz.
A modernizációra képes ágazatok extraadóztatása lebénította az üzleti világot – olvasható az elemzésben, amely azt is felemlíti, hogy az alacsony bérű foglalkoztatottak alkalmazási költségei extrém mértékben nőttek: két év alatt több mint 25 százalékkal. Ez pedig vagy versenyképtelenné tette az érintett cégeket, vagy erőteljes szürkítésre kényszerítette őket. Mindezeken túl a jegybank viselkedésének bizonytalansága jelenti most a legnagyobb kockázatot, a GKI álláspontja szerint elsősorban ezért gyengült a forint márciusban mintegy 8 százalékkal a régió többi valutájához képest.
Európai helyzetkép
A világgazdasági válságnak még messze nincs vége. A pénzpiacok helyzete ugyan nagymértékben javult tavaly nyár óta, az eurózóna felbomlásának veszélye is mérséklődött, s erősödött az európai intézményrendszer, mindez azonban még nem éreztette hatását a reálgazdaságban. A szociális válság szélesedésével egyre nehezebb elfogadtatni a kiigazításokat és reformokat. Az Európai Bizottság rontotta 2013. évi növekedési előrejelzését, de a tavalyi visszaesés után idén már stagnálás várható. Az EU-ban az államháztartási hiány csökken, de a gazdasági stagnálás és az újabb bankkonszolidációk miatt a GDP-arányos államadósság  valamelyest nő. Az EKB 0,75 százalékos irányadó kamatlába a 0,5 százalékra csökkenhet. Inflációs kockázat nem fenyeget. Az euró/dollár árfolyam és a kőolaj ára alig változik a GKI prognózisa szerint.
A magyar gazdaság túl van a konjunktúraciklus mélypontján, de nem várható érdemi kilábalás vagy növekedés. A GKI szerint a 2012 decemberében megszavazott költségvetést még sokszor módosítani fogják, mivel a büdzsé főszámainak nyári megszavazása után elfogadott három nagy intézkedéscsomag megvalósítása és egyenlegjavító hatásuk realizálása bizonytalan. A kormány nyílt és burkolt adóemelésekkel, valódi szerkezeti átalakítások nélkül egyensúlyoz, ráadásul a GDP vártnál jóval alacsonyabb folyó áras emelkedése miatt a bevételek lényegesen elmaradhatnak a várttól, írja az elemzés, amely szerint a beépített tartalékok lényegében elköltöttnek tekinthetők.

A februári EU-előrejelzés alapján a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerüléshez mintegy 200 milliárd forint kihatású intézkedésre lesz szükség, ezek bejelentését a GKI áprilisra várja. A kutatóintézet szerint lehetséges, hogy Magyarország csak „feltételesen” kerül ki a túlzottdeficit-eljárás alól.

Államháztartási hiány: túl a 3 százalékon

A prognózis szerint 2013-ban az EU módszertana szerinti államháztartási hiány végül a GDP 3,5 százaléka körül alakul majd, de nem zárható ki ennél 0,5–1 százalékponttal magasabb deficit sem a telekomadóra vonatkozó – viszonylag késői időpontban megszülető – kedvezőtlen EU-bírósági ítélet vagy a választási költségvetés erőteljesebb érvényesülése esetén.

 Az államháztartási hiány a GDP 3,5 százaléka körül alakul, de nem zárható ki ennél magasabb deficit sem.
A prognózis szerint az államadósság nem csökken. A külső egyensúly kedvező lesz, a külső finanszírozási képesség a GDP 3,6 százalékáról 4,3 százalékára emelkedik. A magyar működőtőke-import – az autóipari beruházások fékeződését is tükrözve – a romló hazai befektetési klíma miatt várhatóan elmarad a tőkeexporttól. A GKI a devizatartalék kisebb csökkenésével számol, hozzátéve azt, hogy ha a tartalék a múlt év végi 34 milliárdról 32-31 milliárd euró alá csökkenne, az már kockázatos mértékben rontaná az ország pénzügyi megítélését.

Jövedelmek: picike reálbővülés

Ami a béreket illeti, a GKI 2013-ban átlagosan 4 százalék körüli bruttó és nettó béremelkedést prognosztizál. A keresetek reálértéke – 3 százalékos inflációt feltételezve – 1 százalékkal nő. A nyugdíjak reálértéke mintegy 2 százalékkal emelkedik, mivel azok idén – a kormány eredeti inflációs előrejelzésének megfelelően – 5,2 százalékkal bővülnek. A családi pótlék és az egyéb szociális jövedelmek reálértéke csökken, az álláskeresési támogatásé azonban megmarad.
A vállalkozói jövedelmekre a belföldi kereslet csökkenése negatívan hat, de a „munkahelyvédelmi program” adta adókedvezmények egy része várhatóan itt csapódik le.
A vállalkozói jövedelmekre a belföldi kereslet csökkenése negatívan hat, de a „munkahelyvédelmi program” adta adókedvezmények egy része várhatóan itt csapódik le. A cafeteria adóterhelésének emelését a munkaadók ritkán vállalják át, így ez csökkenti a lakosság elkölthető jövedelmét. A külföldön dolgozók családjuknak hazautalt jövedelme emelkedhet. Mindezek alapján összességében a reáljövedelmek 1-1,5 százalék körüli bővülése várható.

A sokféle tartozás által sújtott, gyakran munkahelyét vagy nyugdíjának majdani értékét is veszélyben érző, bizonytalan jövőt látó lakosság azonban nem vagy alig növeli fogyasztását. Ennek „simítása” során 2012-ben a fogyasztás kevésbé csökkent, mint a reáljövedelem, idén viszont a reáljövedelem némi növekedését feltehetőleg a fogyasztás stagnálása kíséri.

Beruházások: további csökkenés

A beruházások idén tovább csökkennek, mégpedig 2 százalékkal. A 2000-es évek első évtizedében még 20-25 százalékos beruházási ráta idén 17 százalék alá esik. Ez kirívóan alacsony arány, már a tőkeállomány megújítását se nagyon fedezi.
A beruházási ráta 17 százalék alá esik. Ez már a tőkeállomány megújítását se nagyon fedezi.
A jegybanki kamatcsökkentés nyomán a legjobb cégek olcsóbban jutnak hitelekhez, a gyengébb vállalkozásokon viszont nem segít az alacsonyabb kamat, ők nem vagy csak nagyon drágán jutnak forrásokhoz.

Egyre kevésbé valószínű, hogy az EU-forrásokat teljes egészében értelmesen el tudjuk költeni. A kormányzat erőltetetten próbál olyan pályázati célokat találni, amelyekkel gyors pénzköltés valósítható meg.

Hitelezés
A banki hitelállomány a törlesztések miatti 6-7 százalékkal tovább csökken. Új hitelekre alig van igény. A 2013 eleji kormányzati ötletek újabb terheket róhatnak a bankszektorra. A bankokkal közösen kidolgozott konstrukciók és betartott megállapodások előnyösek lehetnének a gazdaságra nézve. A forint erőteljes gyengülése esetén a 2012 elejeihez hasonlóan ismét lendületet kaphat a hazai megtakarítások külföldre menekítése, olvasható a GKI-elemzésben.

Ipar és agrárium: némi növekedés

Az iparban a tavalyi visszaesés után már 1 százalék közeli növekedés várható, elsősorban az autógyári kapacitások belépésének köszönhetően. A mezőgazdasági GDP a tavalyi aszály után átlagos időjárás esetén 15 százalékkal emelkedik, ami mintegy 0,5 százalékponttal járulhat hozzá a GDP-növekedéshez. A földtörvény tervezete körüli harc és bizonytalanság viszont vészesen fékezi a beruházásokat és a hosszabb távú hitelezést a GKI szerint. Az építőipar teljesítménye 2013-ban hét évnyi zuhanás után várhatóan stagnál, csakúgy, mint a lakásépítés.
 A földtörvény tervezete körüli harc és bizonytalanság vészesen fékezi a beruházásokat és a hosszabb távú hitelezést.
A kiskereskedelmi forgalom és a turizmus stagnál. A szolgáltató szféra enyhe visszaesése folytatódik, egyedül az infokommunikációs ágazatban várható növekedés. A közszolgáltatások, mindenekelőtt az egészségügy és az oktatás színvonala a forráskivonás, a rossz bérezés és az átgondolatlan, nem egyeztetett beavatkozások miatt gyorsulva romlik. Az energia- és közműszolgáltatásban a beruházások és a karbantartás elmaradása s ezzel az ellátási biztonság romlása várható.

GDP: felélt tartalékok

A magyar gazdaság 2013-ban stagnál, a GDP a 2010. évi szinten lesz. S ehhez is feléli tartalékait a gazdaság: az emberek magánnyugdíj-vagyona eltűnt, a devizatartalék csökken, a tőke és a képzett munkaerő távozóban. 2008–2009-ben, a pénzügyi válság első két évében a GDP és a lakosság fogyasztása lényegében párhuzamosan zuhant. Ezzel szemben 2010 óta az olló kinyílt: a GDP stagnálása ellenére a fogyasztás visszaesett.

A válság első két évében a GDP és a lakosság fogyasztása párhuzamosan zuhant. 2010 óta az olló kinyílt: a GDP stagnálása ellenére a fogyasztás visszaesett.
Érdemi javulás a munkaerőpiacon nem várható. A foglalkoztatás statisztikailag 1 százalékkal emelkedik a közfoglalkoztatás és a külföldi munkavállalás terjedése révén, a valódi – üzleti és adózó – hazai munkahelyek száma csökken. A munkanélküliségi ráta a 2011–2012. évi 10,9 százaléknál egy hajszállal alacsonyabb, 10,8 százalék lesz.

Infláció: történelmi mélységekben

Az infláció egyébként is lassulna, de 2013-ban és 2014 elején a drasztikus és eszkalálódni látszó kormányzati beavatkozások – a rezsicsökkentés – hatására átmenetileg történelmi mélységekbe süllyed. Az eddigi döntések hatására az infláció éves átlagban 3 százalék környékére eshet, de nagy az előrejelzés bizonytalansága (a 2,5 százalék sem zárható ki).
A költségvetési kiadásból és a szolgáltatók tőkefeléléséből finanszírozott rezsicsökkentés átmenetileg reáljövedelem-növekedést generálhat, de már egy-másfél éves távon újabb inflációs hullámot indít el.
A költségvetési kiadásból és a szolgáltató vállalatok tőkefeléléséből finanszírozott árcsökkentés ugyan átmenetileg reáljövedelem-növekedést generálhat, de már egy-másfél éves távon újabb inflációs hullámot fog elindítani. Romlani fog a szolgáltatások minősége, ami a burkolt infláció legrosszabb formája.

A mesterségesen leszorított infláció másik kockázata, hogy formálisan teljesülni fog az MNB inflációs célja, erre hivatkozva pedig indokolatlanul alacsony szintre lehet szorítani a kamatokat. A kamatcsökkentés nem fog érdemi lendületet adni a gazdaságnak, viszont gyengíti a forintot. Kedvező nemzetközi hangulatban ez átmenetileg elviselhető, de bármilyen negatív változás a nemzetközi kockázatvállalási hajlandóságban ugrásszerűen ronthatja a finanszírozási feltételeket. Mivel a devizaadósságok miatt a kormány és az MNB nem engedheti tartósan 310–320 forint fölé az euróárfolyamot, ennek bekövetkezte esetén elkerülhetetlen lesz a beavatkozás.

A GKI éves átlagban a tavalyi 290 forint után 2013-ban – jelentős kilengésekkel – 295 forint éves átlagos euróárfolyamra számít.

Mit mond a Pénzügykutató?
Idén a háztartások fogyasztása további 1 százalékkal, a beruházások 2 százalékkal csökkennek, az infláció 3 százalékos lesz a Pénzügykutató új prognózisa szerint, amely éves átlagban 290 forintos euróárfolyammal számol. Az előrejelzés a második félévtől várja a gazdasági növekedés elindulását, a GDP alakulását mínusz 0,2 és plusz 0,6 százalék között várják. A tervezett 3 százalék alatti államháztartási hiányt 280 milliárd forint makrogazdasági és 295 milliárdos – az adóbevételek elmaradásából fakadó – megvalósíthatósági kockázat veszélyezteti, ezért 150–200 milliárd forintos kiigazításra van szükség a 400 milliárd forint összegű tartalék befagyasztása mellett is. Emellett Magyarország védtelen lehet többek között a tartós árfolyamgyengüléssel szemben, mivel jelenleg IMF-védőháló nélkül van.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo