Nagy-Britannia 2019. március végén hagyja el az Európai Uniót, de még mindig nem tisztázott, milyen feltételekkel kereskednek majd a kontinenssel. A szigetország jelenleg az európai uniós közös piac tagja, de a kormány tervei szerint kilépnének a vámunióból.
Szlovákiába mentették át a gyártást
"Ha nincs vámunió, az Egyesült Királyságban több termelői terület veszélybe kerülhet" – mondta Paul Drechsler, a British Industry Confederation (BIC) elnöke. A bizonytalan jövő miatt a befektetők és az autóipar vezetői is aggódnak. Jelenleg több százezer embernek adnak munkát olyan cégek, mint a Ford, a BMW, a Toyota, a Nissan és a Honda. Szakértők szerint a kilépéskor több gyár is kivonulhat, ami miatt 800 000 ezer autóipari munkás sorsa került veszélybe.
A japán márkák csúcsvezetői februárban már figyelmeztették Theresa May miniszterelnököt, hogy az ő gyáraik is bezárhatna, ha a brexit után vámok kerülnek az Egyesült Királyságban gyártott autókra, és emiatt szűkül a haszonkulcsuk. Korábban a Jaguar Land Rover jelentette be, hogy 1000 brit munkahelyet szüntetnek meg, az új, Discovery nevű modell termelését pedig az EU-tag Szlovákiába helyezik át.
Az Egyesült Királyság autóipari beruházásai 2017-ben 34 százalékkal csökkentek a brit Motorgyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) szerint.