Az Employer-Employee.com cikke szerint szükségessé válik a szakértő közbelépése, ha napi szinten színlelt betegszabadságon, vagy fizetett szabadságon van a dolgozók tíz százaléka. A tanulmány négy megoldást kínál annak a problémának a hatékony kezelésére, ha a munkatársak olyannyira érdektelennek tartják feladatukat, hogy már a munkakerülést választják.
A vezetési stílus megváltoztatása
Sok esetben azért nem tudják megfelelően elvégezni munkájukat a dolgozók, mert valóban pszichikai betegségben szenvednek: a burn-out szindróma áldozataivá válnak. A kiégést a menedzsment hozzáállásából eredő stressz is okozhatja. Javítja az alkalmazottak motivációját, ha a vezető jobban idefigyel munkatársaira, fejleszti meghallgatási képességét. Az autoriter irányítói stílust a dolgozók csak kis százaléka tudja hosszú távon tolerálni, általánosságban csökkenti a hatékonyságot. Az autoriter vezetőkkel rendelkező szervezetekre magas hiányzási arányszám jellemző. Sokat segít, ha egy kommunikációs tréninget elvégez a problémás főnök, és demokratikusabb megoldásokat vezetnek be a munkahelyen.
A munkakörülmények megváltoztatása
A körülmények nemcsak az iroda megvilágítását, a megfelelő hőmérsékletet jelentik. Fontos a jó teljesítményhez az alkalmazottak egymás közti harmonikus viszonya. A szakemberek gyakran találkoznak olyan esettel, hogy a hiányzást egy másik dolgozóval való rossz kapcsolat okozza. Súlyos esetben a nyomott vállalati légkör pszichoterrorban, kiközösítésben, zaklatásban csúcsosodik ki, melynek a "gyenge láncszemek" az áldozatai: frusztrációjukat az alkalmazottak a kisebbségekhez tartozókon - például fogyatékos, színes bőrű kollégáikon - élik ki.
Ösztönző rendszer kiépítése
A motiváció hatékony eszköze az anyagi ösztönzés. Sokszor a jó eredménnyel együttjáró jutalom segít abban, hogy ne lógjanak a munkatársak. Többféle, jól bevált rendszer közül válogathatnak a cégek, a leghelyesebb saját, a vállalat profiljához szabott ösztönző csomagot kiválasztani.
Jelenlét megfigyelési rendszer
Amennyiben a hiányzás a legkomolyabb probléma a szervezetnél, elengedhetetlen, hogy a HR terület munkatársai figyeljék a legtöbbet hiányzókat, és ezekkel időnként elbeszélgessen az illetékes vezető. A munkaidő-kiesés oka lehet betegség, stressz, de meghúzódhat a háttérben családi ok, otthoni erőszak, alkoholizmus. A feladataikat nem jól végző alkalmazottakat szembesíteni kell a problémával: fontos, hogy tudják, a vezetés tisztában van azzal, mennyit lógnak a munkahelyről. A megoldás nem feltétlenül az elbocsátás, a cég segíthet is a problémás dolgozónak: elküldheti stressz-feldolgozó tréningre, vagy akár alkoholbetegeket segítő programra.