Azaz: meghívjuk, letelepítsük őket.
Az amerikai leépítések áldozatául esők talán szívesen dolgoznának még pár évet, s ha egyszer össznépi mozgalom náluk a "megélhetési költözés" délre, akkor csak az irányon kellene cseppet változtattatni. Az USA-ban sem kevés "lelépési" pénzből nálunk fejedelmi portákat vehetnek bármelyik iparvárosunk kellős közepén, munkahelyet keresni pedig nem kell, azonnal találnak. Sőt, jószolgálati szerepet is vállalnának, hiszen talán még a KDNP-s honatyák kedélyének helyre hozatalában is oroszlánrészt vállalhatnának, akik okafogyott módon kelnének ki a kormányzat állítólagos terve, a távol-keletiek behívása miatt.
Sietnünk nem árt persze, hiszen az első kört, a General Motors egy évvel ezelőtti ajánlatát már lekéstük, ez az amerikai autógyár nem kevesebbet, mint 140 ezer dollár végkielégítést adott a legalább tíz éve ott dolgozó, de kilépni hajlandó munkatársainak. De még a Chrysler-leépítettek is kapnak annyit, hogy megvehetnék a Velencei tavat téliesített üdülőstül együtt, s a szomszédos Székesfehérvárott a Széles Gábor nagyvállalkozó által visszaszerzett Ikarus gyárban onthatnák a buszokat. A 140 ezer dolláros GM-esek (vagy a 25-144 ezer eurós Volkswagen-dolgozók) helyett most még itt vannak a 70 és 100 ezres chrysleresek azonban bizonyára nem sokáig szerencsétlenkednek az amerikai munkaerőpiacon, ahol létszámot bővíteni készülnek a japánok, a Toyotát kíván éppen jóval több autót gyártani.
Vajon nem most van itt az utolsó esélyünk arra, hogy a szakmunkáshiányban szenvedő magyar ipart megmentsük az amerikai szakikkal? A jókor elküldött és jó hozadékú munkaerő-meghívóval talán még egy támogató KDNP-s napirend előtti felszólalást is ki lehetne váltani - az is globális szenzáció lenne.