Százmilliós piac a tyúklízing és a zöldségrészesedés

Csak ez elmúlt 3 évben 359 milliárd forintot költött a hazai lakosság egészséges, környezetkímélő és etikus élelmiszerre. Ezen belül egyre növekvő szegmenst, 213 millió forintot jelent a közösségi mezőgazdaságból származó élelmiszer. A Tudatos Vásárlók Egyesülete képzésekkel segíti ennek a piaci szektornak a további erősödését.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egészséges élelmiszer iránti kereslet növekedését jelzi, hogy bővül a bioélelmiszerek piaca és a közösségi mezőgazdaság forgalma – mindkettő 50% fölötti arányban nőtt 2014 és 2016 között, a Tudatos Vásárló Piaci Jelentés szerint. Bioélelmiszerre 19 milliárd forintot, míg közösségi mezőgazdaságból származó termékekre 213 millió forintot költöttünk ebben az időszakban.

A bioélelmiszereknél szinte az összes nagyobb kereskedelmi- és drogérialánc növelte a feldolgozott biotermékek kínálatát. Ez nagy lendületet ad a növekedésnek, hiszen egyre gyakrabban vásárolunk élelmiszert ezeknél a láncoknál.

Kép:PP

A közösségi mezőgazdálkodás látványos növekedése a városok környékére koncentrálódik, és eleve kis értékről indult a fejlődés, hiszen a közösségi mezőgazdaság fogalma csak néhány éve került be a köztudatba Magyarországon, többek között a Tudatos Vásárlók Egyesülete népszerűsítő és képzési munkájának köszönhetően.

Mi az a közösségi mezőgazdálkodás?
A közösségi mezőgazdálkodás egy személyes együttműködés termelő és fogyasztó között, amelyben a gazdálkodással járó kockázatokat, felelősséget és a gazdálkodás gyümölcseit egy hosszú távú megállapodásban szabályozott módon közösen osztják meg. A zöldség, gyümölcs, tojás, sajt vagy akár hús köré szerveződő közösségek számos országban ismertek már. A városi fogyasztókat és jellemzően kisléptékű termelőket összekötő rendszer kifejezetten azoknak a gazdálkodóknak jelenthet kiutat, akik kis méretűkből adódóan nem tudják felvenni a versenyt a nagyüzemi, intenzív termeléssel. A friss ízeket kereső fogyasztók pedig részesei lesznek egy kezdeményezésnek, amelyet magukéinak érezhetnek és táplálkozásuk is egészségessé válik.
Azóta egyre növekvő érdeklődés övezi mind a fogyasztók részéről, akik biztonságos, helyi élelmiszerhez szeretnének jutni; mind a gazdák részéről, akik hosszú távon tervezhető, stabil megélhetést biztosító gazdálkodást akarnak működtetni. Ezt jelzi a tény is, hogy míg 2011-ben mindössze 3-4 ilyen kezdeményezés volt Magyarországon, 2017-ben már legalább 20 vásárló—gazda közösség működik országszerte. A YouTyúk esetében tojást "lízingelhet", a vásárló, máshol pedig a gazdálkodók vállalják, hogy egy egész szezonban kizárólag egy meghatározott közösség tagjainak termelnek, és hetente szétosztják, ami a gazdaságban megtermett. Cserébe a vásárlók a szerződéses időszak alatt átalánydíjat fizetnek a gazdának.

A TVE 2017. május 27-én újabb egynapos rendezvényt szervez Budapesten, ahol az érdeklődők megismerhetik a közösségi mezőgazdálkodás alapjait és legfontosabb gyakorlati tudnivalóit.

 

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo