A Széchenyi Lízing Kártya Program tavalyhoz képest 21 százalékos növekedést ért el, 33,8 milliárd forint új finanszírozással és 24 százalékkal több, azaz 2 260 darab szerződéssel. Ezzel szemben az Eximbank által indított Demján Program volumene visszaesett: mindössze 57 szerződést kötöttek a lízingcégek, összesen 1,6 milliárd forint értékben, ami darabszámban 80 százalékos, értékben pedig 86 százalékos visszaesést jelent.
Ennek fő oka, hogy a „Jövő Exportőrei” alprogram lízing verziója csak az első negyedév után indult el. Míg a Széchenyi Kártya Program minden termelőeszköz-kategóriára kiterjed, addig a Baross Gábor Program elsősorban nagyhaszonjárművek és egyéb gépek lízingelését támogatja. „Fontos újdonság a Széchenyi Programban, hogy fix, 4,5 százalékos kamattal már elektromos autók és e-bike-ok finanszírozása is elérhetővé vált” – hangsúlyozta a Szövetség főtitkára.
Közel kétharmadot visznek a kisebb járművek
Továbbra is a személyautó–kisteherautó–motorkerékpár szegmens adja a lízingpiac legnagyobb részét: az új finanszírozás értéke 132 milliárd forint volt, ami a teljes piac több mint 63 százalékát fedi le. Ez 2,4 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, ugyanakkor a szerződések száma 8,3 százalékkal csökkent, 15 763 darabra. A visszaesés mögött nem piaci folyamatok állnak, hiszen mind a személyautók (+3,6 százalék), mind a kishaszonjárművek (+3,1 százalék) forgalomba helyezése nőtt 2024-hez képest. Ez tükröződik a pénzügyi lízing penetrációjában is: míg a személyautóknál tavaly közel 27,6 százalékos volt ez az arány, idén 25 százalékra csökkent, a kishaszonjárművek esetében viszont stagnált.