Stabil a magyar lízingpiac, de óriási szükség van az államilag támogatott konstrukciókra

A hazai lízingpiac 2025 első hónapjaiban látszólag stabil teljesítményt nyújtott, a felszín alatt azonban finom elmozdulások rajzolódnak ki. Miközben az új finanszírozás összege alig változott az előző évhez képest, a szerződésszám csökkent, amely jelzi, hogy sok szereplő még kivár. A Magyar Lízingszövetség főtitkára, Kőszegi László szerint a vállalati ügyfelek továbbra is meghatározóak a piacon, különösen a kis- és középvállalkozások, amelyek számára a támogatott lízingkonstrukciók jelentik a legfontosabb beruházási forrást. Bár a személyautó- és kishaszonjármű-finanszírozás továbbra is húzóágazat, néhány szegmens – például az egyéb gépek és a nagyhaszonjárművek – megtorpant. A lízingcégek mozgásterét emellett a kamatkörnyezet, az állami támogatások és a deviza alapú finanszírozások elérhetősége is alakítja, miközben új finanszírozási célok – például az elektromobilitás – egyre hangsúlyosabban jelennek meg. 

A Széchenyi Lízing Kártya Program tavalyhoz képest 21 százalékos növekedést ért el, 33,8 milliárd forint új finanszírozással és 24 százalékkal több, azaz 2 260 darab szerződéssel. Ezzel szemben az Eximbank által indított Demján Program volumene visszaesett: mindössze 57 szerződést kötöttek a lízingcégek, összesen 1,6 milliárd forint értékben, ami darabszámban 80 százalékos, értékben pedig 86 százalékos visszaesést jelent. 

Ennek fő oka, hogy a „Jövő Exportőrei” alprogram lízing verziója csak az első negyedév után indult el. Míg a Széchenyi Kártya Program minden termelőeszköz-kategóriára kiterjed, addig a Baross Gábor Program elsősorban nagyhaszonjárművek és egyéb gépek lízingelését támogatja. „Fontos újdonság a Széchenyi Programban, hogy fix, 4,5 százalékos kamattal már elektromos autók és e-bike-ok finanszírozása is elérhetővé vált” – hangsúlyozta a Szövetség főtitkára.

Közel kétharmadot visznek a kisebb járművek

Továbbra is a személyautó–kisteherautó–motorkerékpár szegmens adja a lízingpiac legnagyobb részét: az új finanszírozás értéke 132 milliárd forint volt, ami a teljes piac több mint 63 százalékát fedi le. Ez 2,4 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, ugyanakkor a szerződések száma 8,3 százalékkal csökkent, 15 763 darabra. A visszaesés mögött nem piaci folyamatok állnak, hiszen mind a személyautók (+3,6 százalék), mind a kishaszonjárművek (+3,1 százalék) forgalomba helyezése nőtt 2024-hez képest. Ez tükröződik a pénzügyi lízing penetrációjában is: míg a személyautóknál tavaly közel 27,6 százalékos volt ez az arány, idén 25 százalékra csökkent, a kishaszonjárművek esetében viszont stagnált.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo