Idén a pénzügyi lízing dominál
2025 elején ennek aránya 86,1 százalék volt. Ezen belül a zárt végű pénzügyi lízing 117 milliárd, a nyílt végű konstrukció pedig 62,5 milliárd forintot tett ki. A kölcsön – amely elsősorban állami és uniós támogatásokhoz kapcsolódik – jelentősen visszaesett a támogatási források csökkenése miatt, mindössze 2,5 százalékos piaci részesedést képvisel, 5,3 milliárd forintos volumen mellett. Az operatív lízing 23,8 milliárd forintos finanszírozást realizált, amely a teljes piac 11,4 százalékát jelenti. Ezen belül döntő többségben személyautók és kishaszonjárművek szerepelnek, amelyek jellemzően flottakezelőkhöz kapcsolódnak – ez a szegmens 94 százalékos arányt képvisel.
A tavalyi évhez hasonlóan továbbra is magas az euró alapú finanszírozások aránya. A finanszírozott összeg 30 százaléka, míg a szerződésszám 15,6 százaléka devizaalapú. Bár a személyautók és kisteherautók esetében az euró szerepe kisebb, a nagyhaszonjárművek szegmense hagyományosan jelentős mértékben euróalapú. Emellett magas a közös európai deviza részaránya az egyéb gépek finanszírozásában is.
Fontosak az állami konstrukciók
„A jelenlegi kamatkörnyezetben továbbra is kiemelten fontos, hogy a kis- és középvállalkozások államilag támogatott lízing finanszírozáshoz jussanak, mivel ezek a források 100 százalékban beruházási célokat szolgálnak” – mondta Kőszegi László. Az első negyedévben tagvállalataink 33,8 milliárd forint értékben kötöttek ilyen szerződéseket, összesen 2 327 darabot. Ez darabszámban enyhe növekedést jelent 2024-hez képest, ugyanakkor a finanszírozott összeg kissé csökkent.